۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۶۴۸۸۷۹
سینما تا انقلاب (22)

مهمترین راهبرد سینمای ایران

مهمترین راهبرد سینمای ایران
کارشناس رسانه با اشاره به راهکار مقابله با عملیات روانی دشمن در حوزه سینما گفت: باید نیروی انسانی متعهد و توانمند تربیت کنیم تا بتوانیم به سمت سینمای معناگرا برویم.

اشاره: سینما به‌عنوان هنر هفتم، تأثیر زیادی روی ذهن مخاطب به‌جای می‌گذارد و از اهمیت بالایی برخوردار است، به‌همین سبب دشمن جنگ‌روانی گسترده‌ای را در عرصه سینمای ایران و جهان علیه نظام ‌جمهوی اسلامی دنبال می‌کند. مسئله سینما و تلویزیون می‌تواند امیدبخش و مردم‌پسند باشد یا اینکه در مسیر خط تعلیق شبکه‌های ماهواره‌ای حرکت کند.

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به گفت‌وگو با دکتر خدایار ابراهیمی عضو هیأت علمی دانشگاه امام حسین پرداخت.

 

مصاحبه/ تربیت جوانان مستعد، راهبرد بین‌المللی سینمای ایران

 

رسا‌ ـ نقش جنگ روانی دشمن در سینمای ایران تا چه اندازه بوده است؟

در ابتدا باید به جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی توجه کرد که دشمن با ابزاری مثل سینما در مقابل این جبهه ایستادگی می‌کند. سینما علاوه بر ابزاری برای انتقال مفاهیم، می‌تواند مدیریت افکار عمومی را بر عهده بگیرد و درصدد الگوسازی برای جامعه برآید. سینما از طریق الگوسازی می‌تواند در روند سقوط و صعود جامعه اثرات زیادی را برجای بگذارد.

از آنجایی که صاحب قدرت رسانه در درجه اول غربی‌ها می‌باشند، ابتکار عمل هم در دست آنهاست و از تمام توان خودشان برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی بهره می‌برند. یکی از شگردهایی که در رسانه‌های جمعی به شکل عام و در سینما به شکل خاص مورد توجه دشمن قرار می‌گیرد، ترویج فرهنگ غرب در بین مخاطبین است.

فیلم‌های جشنواره فجر در طراز انقلاب نیست

اکثر فیلم‌های جشنواره فجر در طراز انقلاب نیستند و به گونه‌ای در جنگ روانی دشمن علیه مفاهیم انقلابی آلوده شده‌اند. بخشی از استعمار فرهنگی ما ناشی از تاثیرات همین جنگ روانی است که در سینما به جامعه منعکس می‌شود. بعضی از فیلم‌ها آنقدر آلودگی دارند که حتی امکان اکران آنها وجود ندارد و این نشان از ضدیت با منافع ملی و فرهنگ انقلاب اسلامی است. به عنوان مثال می‌توان به فیلم "فروشنده" یا "جدایی نادر از سیمین" اشاره کرد. متاسفانه این نگاه دشمن پسند در عرصه سینما هر ساله در جشنواره به چشم می‌خورد.

در فیلم‌های دهه اخیر، عمیلات روانی جبهه دشمن که به دنبال سیاه‌نمایی و گسترش روحیه یاس و ناامیدی در جامعه است، به وفور دیده می‌شود.

در فضای اکران فیلم‌ها، رفتارهای خارج از عرف جامعه از جانب سلبریتی‌ها دیده می‌شود. در صورتی که آنها باید الگو باشند و الگوسازی کنند. متاسفانه الگوهای این گروه مرجع، باعث تحکیم فرهنگ اسلامی نیست و حتی پوشش این گروه در عقب گرد جامعه تاثیر به‌سزایی دارد؛ تا برسد به پیام یک فیلم که می‌تواند مردم خراب کند و یا با یکپارچگی، مردم و فرهنگ کشور را تقویت کند. در واقع جنگ روانی بر اکیپ‌ها تاکید می‌کند و به گونه‌ای آن را برجسته می‌کند که افکار عمومی تحت تاثیر آن قرار گیرد.

 

مصاحبه/ تربیت جوانان مستعد، راهبرد بین‌المللی سینمای ایران

 

رسا ـ راهکار مقابله با جنگ روانی دشمن در عرصه سینما چیست؟

فرهنگ انقلاب بسیار مستحکم است و توان مقابله با فشارهای بیرونی را دارد که از طریق رسانه‌های دشمن، چه در داخل و چه در خارج به انقلاب اسلامی وارد می‌شود. سینما یک عرصه بسیار تاثیرگذار بر جامعه و فرهنگ جامعه است. فیلمی که در طراز انقلاب اسلامی باشد، بسیار کم است.

یکی از تصاویری که در این جشنواره به تصویر کشیده می‌شود، ناکارآمد جلوه دادن نظام است؛ در خیلی از فیلم‌ها این دیالوگ شنیده می‌شود که: هرچه تلاش کنید، به جایی نمی‌رسید.

وقتی در جشنواره فجر بیش از پنجاه درصد فیلم‌های تولید شده، جلوه دهنده چهره ناسالمی از درون کشور است؛ در حالی که در این چهل سال آنقدر سوژه‌های قوی و آموزنده به وجود آمده که اگر هنرمندان دغدغة هویت ایرانی را داشته باشند، به وفور توانایی تولید فیلم‌های بسیار تاثیر گذار را حتی در سطح جهان دارند. اما متاسفانه از این سوژه‌ها به دلیل عدم مطالعه، نبود دغدغه و یا اغراض سیاسی چشم‌پوشی می‌شود.

اگر یک انسجام در جبهه فرهنگی انقلاب داشته باشیم، هیچ چیزی برای ساخت فیلم در راستای اهداف انقلاب کم نداریم.

 

مصاحبه/ تربیت جوانان مستعد، راهبرد بین‌المللی سینمای ایران

 

رسا ـ راهکار برون رفت از این شرایط چیست؟

متاسفانه در بسیاری از موارد برخورد ما با مسائل احساسی است. فرهنگ ایران، هنرپرور است و ایران از نظر هنری بسیار غنی است؛ در درجه اول باید نیروی انسانی متعهد و توانمند تربیت کنیم. در واقع نیاز به توجه خاصی در حوزه فرهنگ داریم و برای رفتن به سمت سینمای معناگرا باید از سیاست بازی در این حوزه پرهیز کنیم.

امروزه دنیا تشنه سینمای معناگراست. اگر بتوانیم به کمک کارگردانان جوان، مستعد و دغدغه‌مند واقعیت را به تصویر بکشیم، می‌توانیم ظرف سه  چهار سال جشنواره فیلم فجر را در جایگاهی بسیار عالی در سطح دنیا قرار دهیم. /882/ 403/

خبرنگار: مهدی براتی

ارسال نظرات