۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۶۴۸۹۷۸
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

مواسات و کمک مؤمنانه از ارکان ولایتمداری است

مواسات و کمک مؤمنانه از ارکان ولایتمداری است
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد گفت: ولایتمداری فقط ارتباط با ولیّ نیست بلکه رکن دومی هم دارد و آن همدردی و کمک مؤمنانه مواسات است.

حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به آغاز رزمایش همدردی و کمک مؤمنانه مواسات در کشور، اظهار کرد: در روایت آمده «لَمْ یُنَادَ [فِی الْإِسْلَامِ] بِشَیْءٍ کمَا نُودِیَ بِالْوَلَایَة»؛ یعنی در اسلام موضوعی به اندازه ولایت مورد سفارش و تأکید قرار نگرفته است.

وی افزود: بر این اساس محوری‌ترین، اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین موضوعی که باید همه برایش تلاش کنیم، موضوع ولایت است؛ به این جهت است که پیامبر (ص) فرمودند: «مَنْ مَنَّ اَللهُ عَلَیْهِ بِمَعْرِفَةِ اهل‌بیتی وَ وَلاَیَتِهِمْ فَقَدْ جَمَعَ اَللَّهُ لَهُ اَلْخَیْرَ کلَّهُ» و تأکید کردند هر که خداوند با شناخت اهل‌بیت من و ولایت ایشان بر او منّت نهاده باشد خداوند همه خیر را برای او گرد آورده است.

حجت‌الاسلام آزموده با اشاره به اینکه مواسات از ارکان اصلی ولایت است، اضافه کرد: ولایت یعنی پیوند و ارتباط تنگاتنگ و مستحکم که در فرهنگ اسلامی، دارای دو رکن اساسی پیوند و ارتباط با ولیّ «النَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ...» و حجت خداو پیوند و رابطه با ولایتمداران و آحاد جامعه دینی «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکمْ» است.

وی با اشاره به آیه 71 سوره توبه که می‌فرماید: «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ...»، اظهار کرد: این رکن از آموزه ولایت را ائمه اطهار (ع) با عنوان مواسات مطرح می‌فرمایند که نقش اصلی در تحقق رکن اول آن و کلیت آن دارد.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: در حدیث است شخصی به امام باقر (ع) عرض کرد: یاران ما در کوفه فراوان‌اند که برای قیام و مبارزه از شما اطاعت و تبعیت دارند، حضرت برای راستی آزمایی این ادعا، پرسیدند: شما ارتباطتان با هم چگونه است؟ آیا در بین این یاران چنین رسمی وجود دارد که یکی از آن‌ها از کیسه برادرش چیزی را که مورد نیازش هست می‌آید بردارد؟ آن شخص گفت: نه! حضرت فرمودند: آنان که از بذل مال دریغ کنند، در نثار جان بخیل‌تر خواهند بود، بنابراین شما هنوز آمادگی یاری مرا ندارید.

وی افزود: اگر بین بذل جان برای اهل‌بیت (ع) و مواسات برادران ایمانی ارتباطی وجود نداشت، حضرت چنین سؤال نمی‌کرد. معلوم می‌شود، ولایتمداری فقط ارتباط با ولیّ نیست و رکن دومی هم دارد و حضرت سراغ آن را می‌گیرد./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات