۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۴۹۰۲۹
یادداشت؛

کرونا فرصت اصلاح فوتبال ايران

کرونا فرصت اصلاح فوتبال ايران
خوب که نگاه کنیم متوجه می‌شویم که کرونا جدای از تلفات و خسارت‌هایی که به جامعه بشری وارد کرده، مزایا و خوبی‌هایی هم داشته است. مثلاً به فوتبال اروپا نگاه کنید، ببینید که غول‌های مستطیل سبز چگونه خود را جمع و جور کرده‌اند و چطور برنامه‌ریزی می‌کنند برای اینکه بعد از پشت سر گذاشتن بحران کرونا با کمتر خرج کردن و صرفه‌جویی دچار بحران نشوند.
به گزارش خبرگزاري رسا، خودشان می‌گویند دیگر زمان جا‌به‌جا کردن پول‌های کلان گذشته و وارد دوره معاوضه در نقل و انتقالات شده‌ایم. این یعنی اینکه فوتبال در حال پوست‌اندازی اقتصادی است. فوتبال حرفه‌ای دنیا خوب می‌داند که کجا و چگونه باید کار کند و این می‌شود که حتی از تهدید جدی و خطرناکی به نام کرونا یک فرصت برای بهره‌برداری و حرکت رو به جلو می‌سازد. حالا فوتبال ما کجای این جریان قرار دارد؟ فوتبالی که فرسنگ‌ها از فوتبال حرفه‌ای دنیا فاصله دارد و صرفاً اسمش حرفه‌ای است، اما دریافت‌های حرفه‌ای دارد.

کرونا می‌تواند یک انقلاب در فوتبال ایران ایجاد کند، به شرط آنکه کسی پیدا شود و مردانه این حرکت را رهبری کند، اما متأسفانه نه از مسئولان فاسد و متخلف قبلی فدراسیون کسی این کاره است و نه مسئولان بی‌کفایت امروز توانایی انجام آن را دارند. فوتبال دنیا دستمزد‌ها را کاهش داد، فیفا و کنفدراسیون‌های تمام قاره‌ها هم رسماً این را اعلام کرده و دستور داده‌اند، اما اینجا در فوتبال دولتی و بیت‌المال‌خور ایران مقاومتی عجیب در برابر این موضوع دیده می‌شود. می‌گویند نباید ما را با آن‌ها مقایسه کنید؛ بله نباید مقایسه کرد، چون باشگاه‌های دنیا دست‌شان در جیب خودشان است و باشگاه‌های ما دست‌شان در جیب مردم!

به راحتی با کرونا می‌توان جلوی این همه بیت‌المال‌خوری را گرفت. می‌توان جلوی عقد قرارداد‌های آنچنانی با آپشن‌های آنچنانی‌تر ایستاد و دیگر اجازه نداد پول این مردم مظلوم در جیب فوتبال فاسد و بی‌در‌و‌پیکر تلنبار شود. دیگر اجازه نداد که فوتبالی‌ها برای به دست آوردن پول به هر جا که دل‌شان می‌خواهد دست‌درازی کنند و از زمین و زمان طلبکار باشند.

کرونا فرصت خوبی برای سروسامان دادن به فوتبال است، اما افسوس باندی که اختاپوس‌وار بر فدراسیون سایه افکنده و حتی این روز‌ها شنیده می‌شود که از خارج از کشور (اسپانیا و شاید آلمان) هدایت می‌شود، اجازه این کار را نمی‌دهد. باندی که هر بار به بهانه‌ای راپورت فوتبالمان را به فیفا می‌دهد تا بتواند با پشتیبانی آن بیشتر و بهتر از بیت‌المال بخورد.

کرونا فرصت خوبی است تا درس حرفه‌ای بودن را از فوتبال اروپا یاد بگیریم. آن‌ها که از همین حالا به فکر ایام پساکرونا هستند، آن‌ها که خیلی راحت از کاهش دستمزدهای‌شان حرف زدند و امروز برای تنظیم بازار نقل و انتقالات فصل آینده‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند.

فوتبال ایران این فرصت را دارد که یک‌بار برای همیشه جلوی هزینه‌های میلیاردی را بگیرد. جلوی پرونده‌های شکایت داخلی و خارجی را بگیرد. کرونا فرصت خوبی برای اصلاح ساز و کار اقتصادی و مالی فوتبال است. البته چنین برنامه‌ای را تنها مدیرانی می‌توانند بنویسند و اجرا کنند که سالم فکر کنند، سالم زندگی کنند و سالم کار کنند. مدیرانی که متأسفانه در حال حاضر در فوتبال ایران پیدا نمی‌شوند. کرونا و تبعات آن فرصت خوبی برای فوتبال است، اما ما، چون به فرصت‌سوزی عادت داریم این فرصت را هم از دست خواهیم داد و در آینده با آب و تاب و حسرت از کار حرفه‌ای فوتبال جهان در استفاده از فرصت کرونا برای اصلاح ساختار اقتصادی فوتبال جهان خواهیم گفت و خواهیم نوشت.

کرونا فرصت خوبی برای اصلاح فوتبال فاسد ایران است، فرصتی که کاش کسی پیدا شود و قدر آن را تا دیر نشده بداند تا شاید فوتبال ما اندکی رنگ حرفه‌ای بودن فوتبال جهان را به خود بگیرد، فقط اندکی!/1360/
ارسال نظرات