۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
کد خبر: ۶۴۹۱۲۴

حکم شرعی پرداخت فدیه پیش از حلول ماه رمضان در فقه اهل سنت

حکم شرعی پرداخت فدیه پیش از حلول ماه رمضان در فقه اهل سنت
مجمع پژوهش‌های الازهر مصر، پرداخت فدیه پیش از حلول ماه مبارک رمضان را به خلاف نظر فقه حنفی، جایز ندانست

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری رسا، در آستانه حلول ماه مبارک رمضان، کمیته فتوای مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر مصر از افزایش سوالات شرعی مرتبط با ماه رمضان خبر داد.

در همین راستا این مرکز در پاسخ به سوالی پیرامون حکم شرعی «پرداخت فدیه ماه رمضان پیش از حلول ماه از سوی فردی که دچار بیماری مزمن و غیر قابل مداوا در طول ماه مبارک است» پرداخت.

الازهر تاکید کرد: هرکس دچار بیماری باشد که امیدی به معالجه آن در طول ماه مبارک نباشد و یا سالخورده‌ای است که توان روزه‌گرفتن را ندارد، باید به ازای هر روز به یک فقیر، اطعام دهد.

مرکز پژوهش‌های الازهر با اشاره به فقه حنفی خاطر نشان کرد: میزان فدیه به اندازه دو وعده افطار و سحر است که مطابق با مذهب حنفی، می‌توان در ابتدای ماه مبارک، به ازای روزهایی که امکان گرفتن روزه نیست، این مقدار به صورت یکجا پرداخت شود.

این نهاد دینی افزود: در کتاب «الدرّ المختار» و حاشیه ابن‌عابدین تصریح شده که پیرمرد سالخورده که توان روزه ندارد، بین پرداخت فدیه در ابتدای ماه یا انتهای ماه مختار است.

مجمع پژوهش‌های الازهر با بیان جایز نبودن پرداخت فدیه قبل از ماه مبارک رمضان اظهار داشت: دلیل وجوب پرداخت فدیه، عجز از روزه‌داری پس از ورود ماه مبارک رمضان است، از این رو پرداخت فدیه پیش از ماه مبارک جایز نیست زیرا حکم، هیچگاه بر سبب خود مقدم نمی‌شود.

محمد رایجی
ارسال نظرات