۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۶۴۸۳۴۶
عضو ارشد حماس:

هیچ تحول واقعی در پرونده تبادل اسرا صورت نگرفته است

هیچ تحول واقعی در پرونده تبادل اسرا صورت نگرفته است
عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در واکنش به گزارش رسانه‌های صهیونیستی درباره پیشرفت خوب در پرونده تبادل اسرا اعلام کرد، هیچ تحول واقعی در مذاکرات رخ نداده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، «موسی دودین» از اعضای دفتر سیاسی حماس اعلام کرد، از زمان پیشنهاد «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه هیچ تحول واقعی در مذاکرات با رژیم اشغالگر صهیونیستی در پرونده تبادل اسرا رخ نداده است.

وی در گفت‌وگو با شبکه قطری «الجزیره» اعلام کرد، با بعضی واسطه‌ها تماس گرفته شد و برخی طرف‌ها با حماس تماس گرفته‌اند تا درباره چند و چون دقیق طرح پیشنهادی این جنبش کسب اطلاع کند اما پرسش برخی میانجی‌ها درباره این پیشنهاد به معنای گام‌های عملی در واقعیت نیست.

 دودین ادامه داد، موضوع جدید در موضع حماس این است که در شرایط سخت اسرا پیشنهاد آزادی اسرای بیمار و زنان فلسطینی را داده تا در مقابل «گامی» در پرونده اسرای اسرائیلی بردارد.

وی تصریح کرد، حماس بر مطالبات سابق پیرامون آزادی اسرایی که بر اساس توافق «شالیت» آزاد اما بار دیگر بازداشت شده‌اند، تأکید دارد. این عاقلانه یا قابل قبول نیست که رژیم اشغالگر این اسرا را بار دیگر بدون اتهام بازداشت کند. سپس از آنها به عنوان ابزاری برای مذاکره درباره توافق تبادل جدید استفاده کند.

دودین درباره تحلیلات و اظهارات صهیونیستی در این باره گفت: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل ظاهر می‌شود و اعلام می‌کند تلاش و همراهی واقعی با ابتکار حماس در جریان خواهد بود اما در واقعیت، هیچ کاری انجام نمی‌دهد. سطوح سیاسی رژیم اشغالگر با خودش مذاکره می‌کند و هیچ پیشنهاد جدی یا توجه حقیقی برای برداشتن گام‌های عملی در این پرونده دیده نمی‌شود؛ همچنین هیچ نشانه‌ای مبنی بر پیشروی در پرونده اسرا در روزهای آینده دیده نمی‌شود.

وی تأکید کرد، مقاومت فلسطین مصر به آزادی بیشترین تعداد اسرا در کوتاه‌ترین زمان ممکن است اما این نبرد، یک طرفه نمی‌چرخد بلکه دشمنی وجود دارد که تمام تلاش خود را به کار بسته تا از دستاوردهای مقاومت بکاهد.

دودین ادامه داد، صحبت از اقدامی جزئی و نه یک قرارداد در تمام مراحل آن است و واقعا زود است که از مراحل قرارداد تبادل اسرا و چارچوب آن سخن گفت آنهم در حالی که مذاکره‌ای حقیقی در این راستا صورت نگرفته است.

وی درباره طرح حماس برای پرونده تبادل اسرا گفت، این پرونده حساس است و نمی‌توان از طرح حماس و شیوه مذاکره آن سخن گفت و این امور بویژه در زمینه اسرای اسرائیلی، برای حفظ منافع اسرای فلسطینی باید محرمانه باقی بماند.

برخی رسانه‌های صهیونیستی و غیرصهیونیستی اخیرا مدعی شدند این پرونده پیشرفت خوبی داشته و رژیم صهیونیستی با آزادی کودکان و زنان فلسطینی موافقت کرده و حماس هم در مقابل موافقت خود با آزادی دو اسیر غیرنظامی صهیونیست را اعلام کرده است.

ارسال نظرات