۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۶۴۹۲۴۶
«مواسات» رزمایشی برای کمک و همدلی؛

وقتی کرونا هم نمی‌تواند نیکوکاری را از مردم بگیرد

وقتی کرونا هم نمی‌تواند نیکوکاری را از مردم بگیرد
ماه رمضان فرصتی استثنایی و طلایی برای قرب الهی است که در گذر روزها و ماه‌ها منتظرند تا در این ماه به وصال ذات اقدس الهی برسند.

به گزارش خبرگزاری رسا، ماه رمضان در کنار جلوه‌های معنوی و عبادی که صحنه‌های راز و نیاز و دلدادگی عبد و معبود است، فرصتی برای توجه بیشتر به مستمندان و محرومان جامعه به شمار می‌رود.

همچنان که در سال‌های گذشته شاهد اهدا بسته‌های معیشتی از طرف نهادهای امدادی و خیران و همچنین مهمان کردن اقشار محروم بر سر سفره‌های ساده افطاری در سراسر کشور بوده‌ایم اما امسال در حالی به استقبال از ماه میهمانی خدا می‌رویم که ویروس کرونا، اجتماعات و فرصت‌های حضوری کنار هم بودن را به‌شدت محدود و به‌ناچار آحاد مردم را از یکدیگر دور کرده است.

به‌ در این شرایط رسیدگی به محرومان نباید متوقف شود و اهمیت این موضوع به‌ اندازه‌ای است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز نیمه شعبان امسال از همه اقشار، مجموعه‌ها و گروه‌ها در سراسر کشور دعوت کردند تا امسال با توجه به اوضاع وخیم معیشتی و آسیب رساندن کرونا بر بعضی کسب‌ و کارها، بیش‌ازپیش به یاری محرومان بشتابند و اجر عمل خیر خود را در ماه مبارک رمضان مضاعف کنند؛ مقام معظم رهبری فرمودند: "ماه رمضان ماه کمک به مستمندان است؛ چه خوب است یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا".

همین فرمایش رهبر انقلاب کافی بود تا پویش‌های همدلانه مردمی را همچون آتشی زیر خاکستر فعال کند به‌طوری‌که هم‌اینک شاهد این سیل خروشان کمک‌های مردمی برای حمایت از محرومان و کم بضاعتان در جامعه ایرانی باشیم.

بیماران کرونایی در قالب رزمایش مواسات حمایت می‌شوند

قطعاً لبیک تاریخی آحاد مردم در پاسخ به فرموده مقام معظم رهبری، نقطه عطفی در راستای حمایت بیش‌ازپیش از مستضعفان و اقشار آسیب‌پذیر جامعه است که تداوم و استمرار آن می‌تواند به رفع فقر و کاهش اختلاف طبقاتی کمک کند.

در راستای تحقق این هدف متعالی و اجرای رزمایش مواسات و کمک مؤمنانه، سرهنگ پاسدار محمد خوش‌قدم، فرمانده سپاه ناحیه شاهرود اظهار داشت: این رزمایش در شهرستان شاهرود با همراهی و همدلی مردم و با کمک تمامی ادارات و سازمان‌ها همچون دفتر امام‌جمعه، کمیته امداد، بهزیستی، آستان قدس رضوی، موکب‌های حسینی، آموزش و پروش، شهرداری شاهرود و سایر نهادها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های سپاه و بسیج شهرستان شاهرود در رزمایش کمک مؤمنانه گفت: با همکاری انجمن حمایت از زندانیان، بسته‌های ویژه معیشتی در آستانه ماه مبارک رمضان به خانواده 100 زندانی در شاهرود اهدا می‌شود که با تعهد شورای شهر شاهرود 100 خانواده دیگر نیز از طرف شهرداری و شورای شهر، شامل این بسته‌ها می‌شوند.

فرمانده سپاه ناحیه شاهرود افزود: همچنین برای کارگران فصلی که درآمد ثابتی ندارند نیز بسته‌های معیشتی در حال آماده شدن است که یک مرحله آن انجام‌شده و مرحله دوم نیز پیش از ماه مبارک رمضان انجام می‌شود. از دیگر گروه‌هایی که تحت پوشش این بسته‌های حمایتی و معیشتی می‌شوند، بیماران کرونایی با شرایط مالی دشوار هستند که این بسته‌ها به خانواده‌های آنان نیز اهداء خواهد شد.

فرمانده سپاه شاهرود با دعوت از آحاد مختلف مردم برای پیوستن به این رزمایش خاطرنشان کرد: ارزش مالی هر سبد کالا 200 هزار تومان است که شامل اقلام برنج، گوشت، مرغ، روغن، ماکارانی، رب گوجه‌فرنگی می‌شود و به همین خاطر تقاضای ما از مردم و خیران این است به دلیل اینکه در حال حاضر امکان برپایی سفره‌های افطاری در ماه مبارک رمضان در مساجد وجود ندارد، با پیوستن به پویش کمک مؤمنانه نذورات خود را صرف تهیه این بسته‌های معیشتی کنند.

بیش از 5000 بسته معیشتی از سوی بسیجیان در شهر شاهرود توزیع شده است

سرهنگ پاسدار محمد خوش‌قدم با قدردانی از کمک خیران و آحاد مردم که مبالغ قابل‌توجهی را در این شرایط اقتصادی به این پویش اختصاص دادند، عنوان کرد: تمام پایگاه‌های بسیج و حوزه‌های مقاومت در شهرستان شاهرود با همراهی ائمه جماعات و هیئت‌امنای مساجد در حال جمع‌آوری کمک‌های مردمی و تهیه اقلام بسته‌های معیشتی هستند که این بسته‌ها به‌طور هم‌زمان در حال توزیع عادلانه بین افراد محروم و طبقات ضعیف اجتماعی است.

وی گفت: تا به امروز بیش از 5000 بسته معیشتی از سوی بسیجیان در شهر شاهرود توزیع شده است و توزیع بسته‌های معیشتی در رزمایش گسترده کمک مؤمنانه نیز از نیمه شعبان آغازشده است و تا عید سعید فطر ادامه خواهد داشت.

سرهنگ پاسدار ابوالقاسم کشاورزیان، فرمانده سپاه شهرستان میامی نیز اظهار داشت: در رزمایش مواسات سه کار عمده انجام‌شده یا در حال انجام است که مرحله اول، شناسایی محله محور خانوارهای نیازمند و آسیب‌پذیر است و این افراد غیر از کسانی هستند که تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گرفته‌اند؛ این مرحله با همکاری دهیاری‌ها و ائمه جماعات و روحانیون مستقر در روستاها انجام می‌شود، همچنین با همکاری اداره صمت، افرادی که در روزهای تعطیلی کسب‌وکارها به‌واسطه ویروس کرونا از لحاظ اقتصادی آسیب دیده‌اند نیز شناسایی می‌شوند.

کشاورزیان خیّر یابی را دومین مرحله رزمایش کمک مؤمنانه دانست و افزود: این مرحله نیز هم به‌صورت محلی و با همکاری پایگاه‌های بسیج و معتمدان و هم به‌صورت نهادی به‌صورت هماهنگ انجام می‌شود که بعد جذب هماهنگ کمک‌ها، نوع خدمت‌رسانی به مردم را مشخص می‌کنیم که به چه خانوارهایی کمک‌های مالی و به چه کسانی اقلام و بسته‌های معیشتی تعلق می‌گیرد.

فرمانده سپاه میامی با اشاره به اینکه در مرحله آخر نیز این اقلام تا پایان ماه مبارک بین خانوارهای مستحق، توزیع خواهد شد، عنوان کرد: 85 درصد جمعیت مخاطبان در بخش‌های این شهرستان و روستاها حضور دارند به‌طوری‌که 50 روستا و بالغ‌بر 70 پایگاه در شهرستان میامی در قالب 85 گروه جهادی بسیجی در حال خدمات‌رسانی به مردم در این رزمایش هستند.

پس از شنیدن گزارش فرماندهان سپاه در شهرستان‌های شاهرود و میامی به سراغ یکی از صدها مجموعه مردمی رفتیم که در حال برنامه‌ریزی برای جذب مشارکت حداکثری عموم مردم و تهیه و توزیع بسته‌های ویژه معیشتی در آستانه ماه مبارک رمضان هستند.

رزمایش مواسات گوشه‌ای از حمایت و همدلی مردم در کمک به نیازمندان است

مسعود نوروزی مسئول مؤسسه خیریه امام سجاد (ع) شهر بسطام با اشاره به همراهی مثال‌زدنی مردم و همکاری مجموعه‌های مختلف در رزمایش مواسات، گفت: با اینکه هنوز در حال آماده‌سازی بسته‌ها و هم‌زمان با آن جمع‌آوری کمک‌های مردمی هستیم، با لطف خدا و همراهی گسترده مردم، هم‌اینک بیش از 55 میلیون تومان از کمک‌های مردمی دریافت شده است.

وی تصریح کرد: این امر نشان‌دهنده پیروی مردم بسطام از دعوت رهبر معظم انقلاب برای مشارکت در طرح مواسات و کمک مؤمنانه است که این مهم با همکاری دفتر امام‌جمعه، پایگاه‌های بسیج، سازمان‌های مردم‌نهاد و مؤثران و معتمدان در حال انجام است.

نوروزی ضمن اشاره به اینکه در مرحله اول این طرح در شهر بسطام، 250 بسته آماده توزیع بین نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر است، افزود: در این مرحله 90 خانوار یک تا 2 نفره و 160 خانوار بیش از سه نفر شامل بسته‌های معیشتی می‌شوند.

وی گفت: بسته‌ها شامل اقلام برنج، گندم، گوشت قرمز، مرغ، روغن، سویا، حبوبات، مایع بهداشتی، پنیر، قند و شکر است و پیش از آغاز ماه مبارک رمضان به دست خانوارهای شناسایی‌شده و نیازمند خواهد رسید.

مسئول مؤسسه خیریه امام سجاد(ع) شهر بسطام با اشاره به دیگر اقدامات این مؤسسه در راستای اجرای رزمایش خاطرنشان کرد: توزیع رایگان نان بین نیازمندان در نانوایی‌ها، پرداخت هزینه‌های درمان، اجاره خانه و قبوض خانوارها و همچنین کمک‌های مالی به بعضی از خانوارها و کشاورزان آسیب‌پذیری که امسال دچار سرمازدگی شدید باغات شدند، ازجمله این برنامه‌ها است.

آری این بار تاریخ ایران در حال رقم زدن برگی دیگر از همدلی و ابراز محبت آحاد مختلف مردم در رسیدگی به طبقات ضعیف اجتماعی است که همه این پویش‌ها در حالی انجام می‌شود که کشورمان در شدیدترین محاصره‌ها و تحریم‌های ظالمانه اقتصادی است که در پی آن مردم نیز با شرایط دشوار و اوضاع وخیم معیشتی روبرو هستند.

این جلوه‌های کمک مؤمنانه و مواسات همدلانه که هم‌اینک در سراسر کشور ایران در حال انجام است، یکی از تمایزات مهم در مقایسه با فرهنگ سرمایه‌داری حاکم بر دنیای غرب است؛ آنجایی که فقط شعار حقوق بشر در بوق و کرناست و در کنار آسمان‌خراش‌های سر به فلک کشیده، گرسنگانی هستند که هیچ سرپناهی ندارند؛ اما این صحنه‌های همدلی است که حقوق بشر و کرامت واقعی انسان را به رخ غرب‌زدگان و اهالی زر و زور در سراسر گیتی می‌کشاند.

در این میان، پیروی از ولایت و پاسخ به هنگام مردم، گروه‌ها و مجموعه‌ها به درخواست رهبر معظم انقلاب نیز یکی از تمایزات بین فرهنگی در ارتباط قلبی یک رهبر با مردم خود قلمداد می‌شود؛ آنجایی که یک حرکت وسیع و رزمایش عمومی این بار برای مبارزه با چالش‌های اجتماعی چون فقر و محرومیت اجتماعی ایجاد می‌شود و بار دیگر قدرت بسیج شوندگی آحاد ملت از اقشار و سنین گوناگون را به تصویر می‌کشد.

آنچه در این خیزش گسترده عمومی مورد انتظار است، حفظ روحیه ایثار و همدلی بین مردم و پیوستگی حرکت‌های داوطلبانه و خیرخواهانه در تمامی ماه‌ها و سال‌ها است؛ باشد که با از بین رفتن احساس بی‌تفاوتی نسبت به محرومیت و آسیب دیدن انسان‌ها، شاهد نزدیکی طبقات مختلف اجتماعی و از بین رفتن فقر و محرومیت در جامعه ایرانی باشیم.

عباس قاسم پور
منبع: تسنیم
ارسال نظرات