۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۶۴۹۴۳۳
کارشناس رسانه:

رسانه تنها فرم ساختاری نیست

رسانه تنها فرم ساختاری نیست
روزبهانی گفت: ذات رسانه را بشناسیم و نسبت به این ابزار شناخت دقیق و کاملی داشته باشیم. برای تغییر، نیاز به این پیدا می‌کنیم تا نسبت خود را با رسانه درست تعریف کنیم.

محمد علی روزبهانی استاد دانشگاه و کارشناس رسانه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت تبیین در رسانه گفت: اگر بیشتر به واژه اطلاعات دقت کنیم که معادل انگلیسی آن information می‌شود، زمانی که این واژه را هم بشکنید به Inform به معنای شکل دادن می‌رسید. رسانه در وجود خود، در حال شکل دادن افکار مخاطب است. به وسیله خبر و اطلاعاتی که آن را به مخاطب می‌رساند.

وی افزود: جمله معروف مک لوهان یعنی رسانه پیام است، به این معنا می‎باشد که خود آن رسانه، خود آن ابزار ارتباطی، خود آن چیزی که پیام‌رسان است، همان روی پیام تاثیر می‌گذارد و اگر این را درک کنیم، فضای ما خیلی فرق می‌کند و آنگاه دو نوع نگاه پدیدار می‌شود؛ نگاه اول رسانه را خنثی تلقی می‌کند و آن را به مثابه یک لوله‌کشی می‌بیند که هرچیزی می‌تواند در آن جاری بشود، نگاه دوم، آن مظروف را تاثیر گذار می‌داند و می‌گوید اگر شما آب هم درون آن بریزید، آن را نجس می‌کند.

کارشناس رسانه با توضیح نگاه صنعتی به رسانه اظهار داشت: رسانه در دل خودش یک صنعت است. وقتی شما اسم آن را صنعت می‌گذارید، به تکنولوژی و سرمایه گره می‌خورد و هنگامی که می‌گویید تکنیک، یک ریشه علمی دارد و سرمایه، یک جهان‌بینی و نظام فکری را پشت سر رسانه پدید می‌آورد.

وی با بیان رابطه رسانه با امپریالیسم توضیح داد: رسانه بر محور تکنولوژی و جهان سرمایه‌داری بنا شده است؛ به همین خاطر در دو حیث پیام دچار کج‌تابی و خمیدگی می‌شود که به سمت فرستنده و سمتی که او می‌خواهد، می‌رود. این خمیدگی در دو ساخت است؛ خواست خود فرستنده و دیگری فرم رسانه است. فرم رسانه نیز در زمین اومانیسم رشد کرده و به بالندگی رسیده است.

روزبهانی در پایان به توضیح شیوه برخورد ما با رسانه پرداخت و گفت: ما باید ذات این قصه را بشناسیم؛ یعنی نسبت به این ابزار شناخت دقیق و کاملی داشته باشیم. ما باید برای تغییر، نسبت خود را با رسانه درست تعریف کنیم. وقتی نسبت‌ها فرق کرد، عالم رنگ و بوی دیگری پیدا می‌کند. /882/ 301/

ارسال نظرات