۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۶۴۹۴۴۰
حجت الاسلام والمسلیمن پناهیان:

عبادت سخن گفتن مستقیم با خداوند است

عبادت سخن گفتن مستقیم با خداوند است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عبادت سخن گفتن مستقیم با خداوند است، گفت: عبادت استغفار کردن و وصل شدن به حیات حقیقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه، شب گذشته در جلسه اخلاقی و معرفتی دانشگاه امام صادق(ع) که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: عبادت سخن گفتن مستقیم با خداوند است که به دو صورت طلب مغفرت و شکرگزاری انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه لذت عبادت قابل توصیف نیست، ادامه داد: انسان زمانی می‌تواند فلسفه عبادت را عمیق درک کند که آن را تجربه کرده باشد، مرحوم آیت‌الله بهجت می‌فرمودند عبادت استغفار کردن است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: گفتگوی مستقیم با خداوند می‌تواند با رعایت آداب خاصی مانند انجام مناسک حج همراه باشد و یا می‌تواند بدون انجام آداب خاص به‌صورت راز و نیاز ظهور و بروز پیدا کند؛ انسان به واسطه عبادت مقرب درگاه الهی می‌شود و از مراتب عالی حیات لذت می‌برد.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با اشاره به اینکه خداوند به انسان اجازه داده تا به‌صورت مستقیم با او صحبت کند، اظهار داشت: انسان با همین مستقیم سخن گفتن می‌تواند سیستم هستی را دور بزند و در امتحانات و ابتلائات از خالق هستی یاری بطلبد.

وی افزود: خداوند رفع کننده همه رنج‌ها و هموار کننده تمام‌ مسیرها برای تأمین همه لذت‌های حقیقی آدمی است. روزی از امام علی(ع) پرسیدند چرا هنگام نماز رنگ صورت شما دگرگون می‌شود؟ حضرت پاسخ دادند: زیرا آن لحظه زمان عرضه امانتی است که آسمان و زمین آن را نپذیرفتند و انسان آن را پذیرفت؛ انسان هنگام نماز خارج از دستگاه حیات با اصل وجود سخن می‌گوید.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان عبادت را گفتگوی با اصل خلقت خواند و گفت: انسان اگر به عبادت خداوند روی آورد نه‌تنها کلیات بلکه جزئیات امورش نیز تسهیل می‌شود، ائمه اطهار(ع) به خاطر فرصت عبادت بسیار خداوند را شکر می‌کردند و تأکید داشتند همه شکرگزار این فرصت باشند.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه معاد خود خداوند است، عنوان کرد: حقیقت مرگ بازگشت انسان به‌سوی خداوند است تا بتواند در عالم آخرت از حق‌تعالی لذت ببرد؛ عبادت خروج از سیستم هستی و وصل شدن به منبع حیات است.

وی با اشاره به اینکه عبادت یک فرصت طلایی است، اظهار داشت: عبادت نه‌تنها یک فرصت مغتنم بلکه انسان ازنظر وجودی و روحی به آن نیازمند است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات