۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۶۴۹۴۴۳
در گفتگو با فعال اقتصادی مطرح شد؛

پیگیری دغدغه مردم در دوران کرونا

پیگیری دغدغه مردم در دوران کرونا
ابدالی گفت: در این دوران لازم است که دولت کارهایی همچون بخشش مالیاتی، تامین اجتماعی، اقساط بانکی را جدی بگیرد و مثلا سه ماه از اقساط وام‌ها را دریافت نکنند.

اشاره: اقتصاد رکن مهمی برای قوام جامعه است و زمانی که اقتصاد جامعه درگیر بشود و راهکارها به جای توجه به داخل نگاه به خارج را در پیش بگیرند، نتیجه‌ای جز فشل شدن سیستم تصمیم‌گیری اقتصادی را در پی نخواهد داشت.

برای بحث در این موضوع خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا برای بحث بیشتر پیرامون مشکلات و تنش‌های اقتصادی پیش رو به گفت‌‎وگو با اکبر ابدالی محمدی عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی کشور پرداخت. متن زیر بخش دوم از این گفت‌وگو است و در بخش اول به موضوع اهمیت اتکای اقتصاد به صنایع داخلی پرداختیم.

رسا ـ درباره وامی که دولت از بانک‌های جهانی گرفته است، چه نظری دارید؟

من موافق هستم؛ زیرا از طرفی درآمد‌های دولت کاهش پیدا کرده و از طرفی هم باید برای واحد‌های تولیدی و صنفی یک جبرانی بگذاریم. حداقل جبرانی دو یا سه ماهه در قالب‌های مختلف باید داده شود؛ مثل بخشش مالیاتی، بحث تأمین اجتماعی، اقساط بانکی. مثلا دولت سه ماه اقساط وام‌ها را از این‌ها نگیرد، بنابراین دریافتی‌ها کاهش پیدا می‌کند و باید به گونه‌ای دولت این را برای شبکه بانکی جبران کند.

 

پیگیری دغدغه مردم در دوران کرونا

 

رسا ـ نیرو‌های مردمی چقدر در کم‌رنگ کردن آسیب این ویروس تأثیرگذار هستند؟

بالاخره این ویروس یک بلای همگانی است در کل کشور و هجم خسارت‌ها بسیار بالا است. شما توجه کنید که وقتی سیلی در کشور می‌آید، دولت به تنهایی نمی‌تواند آن را جمع کند؛ چه بحث‌های اجرایی، چه بحث‌های تأمین مالی.

الان که بحث این ویروس در کل کشور وجود دارد و مشاغل کل کشور با مشکل مواجه شده، بنده می‌خواهم این را عرض کنم که نیرو‌های مردمی همانطوری که در بحث اجرایی مثل طلاب و دانشجویان رفتند در بیمارستان‌ها و کمک کردند، از این سمت هم جنبش‌های حمایتی برای این مشاغل و کارگران و واحد‌هایی که تعطیل شدند، از سمت مردم باید ایجاد شود.

 

پیگیری دغدغه مردم در دوران کرونا

 

رسا ـ شغل‌های اینترنتی تا چه اندازه می‌توانند افت اقتصادی کشور را جبران کند و اگر راهکاری برای شاغلین دارید، ارائه بفرمایید.

در کل دنیا، هر سال نشریه‌ها یا نهاد‌های بین المللی شرکت‌های برتر دنیا را معرفی می‌کنند. مثلا پنجاه شرکت برتر دنیا. جالب است که در چند سال اخیر، شرکت‌هایی که رتبه اول را می‌آورند، شرکت‌های خدماتی و اینترنتی هستند.

این نشان می‌دهد که این رویکرد در دنیا درحال عوض شدن است و اقتصاد دیجیتال جای پای خودش را در دنیا باز می‌کند. این حرکت در ایران هم شروع شده بود، ولی خیلی آرام جلو می‌رفت. با شیوع ویروس اخیر سرعت این حرکت چند برابر شد که ما باید از ظرفیت کسب و کار‌های اینترنتی استفاده کنیم.

رسا ـ مردم کشور باید چه راهکاری را اتخاذ کنند؟

نکته‌ای که رهبر انقلاب در سخنرانی سوم فروردین فرمودند؛ به هرحال ویروس یک آسیب است و اشاره کردند به یک آیه قرآن کریم که یک نقصی است که در اموال ما اتفاق افتاده و خداوند متعال می‌فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ». (سوره مبارکه بقره، آیه ۱۵۵) خداوند می‌فرمایند من شما را با این امتحان می‌کنم. از این آسیب اقتصادی از این کاهش در اموالمان، از این ضرر‌هایی که خیلی‌هایمان کردیم، این یک امتحان الهی هست.

 

پیگیری دغدغه مردم در دوران کرونا

 

راهکارش چیست؟ باز در همان آیه قرآن و فرمایش رهبری هم بود، «وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ»، ما باید صبر کنیم. همه مردم باید صبر کنند. صبر هم به معنای اینکه اولا جزع و فزع نکنیم. دوما همدیگر را یاری کنیم. سوما مقاومت‌مان نشکند. فرض بفرمایید، الان مثلا آمریکا؛ مدام دارد ما را وسوسه می‌کند که بیایید مذاکره، بیایید من مشکلتان را حل کنم. خود آمریکا هم با مشکل جدی موجه است و ما نباید در این قضیه مقاومت‌مان از بین برود.

رسا ـ از نظر شما آیا این ویروس ساخته امریکا است؟

این ویروس هدفمند و هدایت شده و یک ویروس آزمایشگاهی است و در واقع درگیر یک جنگ بیولوژیک هستیم. یعنی مشخصا آمریکا و صهیونیست‌ها این ویروس را تولید کرده‌اند و در کل دنیا منتشر کرده‌اند.

بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، یک موج عجیب و شدید ضد آمریکایی، نه فقط در ایران بلکه در کل منطقه غرب آسیا رقم خورد. شما این را بدانید که اگر آمریکا از غرب آسیا اخراج شود، اعتبار آمریکا فرو می‌ریزد و این برای آن‌ها بسیار سنگین تمام می‌شود. به نطر من یکی از دلایل اینکه این ویروس شروع شد، این بود است که مقداری این موج را کنترل بکند.

رسا ـ با توجه به اینکه شما می‌گویید این ویروس یک حمله بیولوژیکی بوده چه تحلیلی از آینده دارید؟

این ویروس نقطه پایانی اقدامات آمریکا نیست. همانطور که شهادت حاج قاسم نقطه پایانی نبود، بلکه شروعی برای اتفاقات دیگر بود. این ویروس هم قطعا یک قطعه از آن پازل است و این رعب و وحشت عمومی را در کل دنیا ایجاد کردند. بنده تحلیل‌ام این است که این‌ها در آینده‌ای نزدیک برخی از طرح‌هایشان را رو خواهند کرد و شاید در چند ماه آینده و همین سال جاری اقداماتی را ببینیم. /۸۸۲/ ۵۰۴/

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
کرونا موجب بازسازی اعتماد اجتماعی شد
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
فعالیت‌های خودجوش مانند اقدامات بسیج در ایران بی نظیر است.
3
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
فعالیت‌های خودجوش مانند اقدامات بسیج در ایران بی نظیر است.
3
1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
شاید سخت‌ترین ریاضت برای ما طلبه‌ها، تن دادن به کار تشکیلاتی و پایبند بودن به التزامات اون باشه...

گاهی تکروی‌ها و تندروی‌ها هزینه هنگفتی بجا می‌ذاره...
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
امام رضا علیه السلام:

هر که در ماه شعبان صدقه و انفاق کند ، اگرچه اندازه نصف خرمایی باشد، خداوند بدن او را بر آتش دوزخ حرام می کند.
1
0
شاید منبع آگاه
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
برخی سیاست‌مداران به‌دنبال کارگر مفت و مجانی می‌گردند! وقتی به فکر اصلاح بنیادی نیستیم کار جهادی یعنی ماله کشی و کارگری مفت! فعلا حزب الله را درگیر اینها کرده‌اند تا به فکر اصلاح بنیادها نیفتد.
البته، همیشه می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است.
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
خیلی وضعیت اقتصادی مردم خراب شده است
خیلی خیلی تلاش کنید برای دوباره به چرخش درامدن چرخ زندگی‌شان
1
0