۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۶۴۹۸۲۶
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق تاکید کرد؛

لزوم احیای کارکردهای مسجد

لزوم احیای کارکردهای مسجد
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به کمرنگ شدن نقش محوری مسجد در عرصه‌های مختلف بر لزوم احیای کارکردهای مسجد تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر میثم لطیفی در جمع تعدادی از ائمه جماعات مساجد قم اظهار کرد: دال مرکزی اندیشه مدرن و کاپیتالیستی که امروز زندگی جهانیان را تحت تاثیر قرار داده، بازار است. بنابراین در شهرها بازارها شکل می‌گیرد و مرکز شهر مملو از افرادی است که در حال خرید هستند. اما دال مرکزی تمدن اسلامی، مسجد است.

وی افزود: کارکردهایی که مساجد داشتند، از جمله تأمین امنیت، معیشت و... را به مرور زمان از این پایگاه‌ها گرفتند. اکنون ما در میدان مبارزه‌ای وارد شدیم که نهادهای سنتی از دست رفته و نهادهای مدرن خودشان را تثبیت کردند و ما باید کارکردهای مسجد را برگردانیم.

لطیفی، در بیان یکی از مسائل حکمرانی بر مسجد اظهار کرد: حدود 18 نهاد در حوزه مسجد درگیر هستند و ما دچار معضل جدی در مدیریت مسجد هستیم که معلوم نیست متولی مسجد کدام نهاد است.

دکتر حمیدرضا مقصودی، عضو هیأت علمی دانشگاه قم نیز در این نشست مساله شیوع کرونا را از نگاه اقتصادی مورد بررسی قرار داد و گفت: ماجرای کرونا یک واقعیت است که نظام پزشکی باید برای آن تدبیر کند ولی پشت این ماجرا یک مساله سهمیگن اقتصادی وجود دارد.

وی افزود: از زمانی که چین، شیوع کروناویروس را اعلام کرد قیمت نفت، فولاد، مس و بیشتر کالاها کاهش یافته و تنها متغیری که ارزش آن افزایش یافته، دلار است. به نظر می‌رسد آمریکا روی بار روانی شیوع کرونا، حجم عظیمی از دارایی دنیا را خریداری می‌کند.

مقصودی اظهار کرد: تاکنون بیماری مشابه اپیدمی در جهان وجود داشته و میلیون‌ها نفر بر اثر این بیماری‌ها جان باختند اما بار روانی شیوع کرونا بسیار زیاد است. برای مدیریت این مسأله اولین اتفاق این است که آرامش به مردم برگردد، بنابراین سیاست ایمن سازی و آرامش باید جایگزین ترس و استرس شود.

عباس قاسم پور
ارسال نظرات