۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۶۴۹۹۰۹
یادداشت؛

جهش فضایی ایران با پرتاب نور

جهش فضایی ایران با پرتاب نور
پرتاب موفقیت‌آمیز امروز سپاه علاوه بر نشان دادن جهش فناوری، این پیام را به دنیا داد که عزم ایران برای رسیدن به قله‌های فناوری روز جهانی جدیست.

به گزارش خبرگزاري رسا، اولین ماهواره نظامی ایران با نام نور، بوسیله ماهواره بر قاصد و توسط نیروی هوافضای سپاه در مدار 425 کیلومتری زمین قرار گرفت.

رضا اصلانی عضو هیات مدیره اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران و کارشناس ارشد مهندسی هوافضا در یادداشتی ، به بررسی اهمیت این موضوع پرداخته است:

سرانجام خط عدم موفقیت پرتاب‌های فضایی جمهوری اسلامی ایران شکست و در خبری از پیش اعلام نشده اولین ماهواره چندمنظوره ایرانی با کاربری نظامی توسط نیروی هوافضای سپاه در مدار زمین تزریق شد. دریافت اولین سیگنال‌ها حدود 90 دقیقه پس از پرتاب هم شکی باقی نگذاشت که ماهواره در مدار است و زمین را دور می‌زند.

نکته به لحاظ فنی بسیار با اهمیت در مورد این پرتاب، استفاده از موتور سوخت جامد در مرحله فوقانی سامانه ماهواره‌بر است که تقریباً روی خط آخرین فناوری روز دنیا در این حوزه قرار دارد.

استفاده از موتور سوخت جامد مزایای قابل‌توجهی دارد اما به دلیل مشکل ذاتی عدم (یا سختی) کنترل‌پذیری روی پروفایل سوزش، همیشه برای استفاده بعنوان مرحله اصلی با ملاحظاتی همراه بوده است.

در واقع می‌توان گفت اگر این مشکل بصورت عملیاتی در دنیا حل می‌شد، مزیت دیگری برای استفاده از سوخت مایع باقی نمی‌ماند.

در حال حاضر معدودی از سامانه‌های پرتاب دنیا هستند که از سوخت جامد استفاده می‌کنند که از آنها می‌توان به پرتابگر اِپسیلون ژاپن، وِگا آژانس فضایی اروپا و موشک ماهواره‌بر نظامی مینوتمن آمریکا اشاره کرد. ژاپنی‌ها در استفاده از سوخت جامد برای سامانه‌های پرتاب فضایی شان پیشرو هستند.

بدین لحاظ ماهواره‌بر قاصد را می‌توان یک جهش در فناوری فضایی جمهوری اسلامی ایران نیز به‌حساب آورد؛ بخصوص که می‌دانیم مشکل اصلی در دو پرتاب ناموفق قبلی سازمان فضایی ایران به مرحله فوقانی بازمی‌گشت؛ جهشی که به حل یک مشکل فنی که چند سالی گریبان‌گیر شده بود نیز منجر شد.

امروزه حدود 2هزار ماهواره عملیاتی در مدار زمین در حال کار هستند. تعداد بسیار کمی از آنها رسماً بعنوان سامانه نظامی اعلام شده اند اما واقعیت این است که اغلب آنها بخصوص توسط آمریکا و ناتو برای اهداف نظامی نیز به کار گرفته می‌شوند.

جالب است که بدانید برخی فضانوردان آمریکایی حتی در قالب ایستگاه فضایی بین المللی هم ماموریتهای نظامی انجام می‌دهند و تعدادی قابل توجهی سنسورهای مربوط به سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی و نظامی آمریکا و روسیه بر روی این سامانه نصب است.

 ماهواره جدید ایرانی اگرچه به ارگان نظامی کشورمان تعلق دارد، اما در واقع یک پلتفرم چند منظوره است که قابلیت به‌کارگیری در حوزه نظامی غیرآفندی را نیز دارا می‌باشد. این ماهواره متعلق به کل ایران است که قطعا در بسیاری موارد مثل بلایای طبیعی یا پایشهای محیطی به کار خواهند آمد.

فضا، حوزه ای نیست که برای دستیابی به آن منتظر اِذن دیگران بود. آمریکا و دیگر قدرتها هرگز نمی‌خواهند کشوری وارد این حوزه شود، مگر با اجازه و بعنوان بخشی از پازل آنها.

آمریکا هرگز اجازه نداد کره جنوبی در حوزه پرتاب از یک تک-تجربه فراتر رود و همین تک-تجربه هم ناشی از فشار و عزم سیاسی سئول بود. چین وقتی در سال 2007 تصمیم گرفت جهشی در حوزه فضایی را تجربه کند؛ این جهش را با هدف قراردادن یک ماهواره مستعمل در مدار شروع کرد تا به آمریکا خیلی محکم این سیگنال را برساند که عزم این کشور جدیست و مخالفت و سنگ‌اندازی آمریکا هزینه‌زا خواهد بود.

پرتاب موفقیت‌آمیز امروز سپاه علاوه بر نشان دادن جهش فناوری، این پیام را به دنیا داد که عزم ایران برای رسیدن به قله های فناوری روز جهانی جدیست. این ماهواره به امید خدا در اختیار توسعه علم و فناوری در بخشهای غیرنظامی، توان رصد اطلاعاتی و بازدارندگی دفاعی خواهد بود.

قاصد گره ادامه توسعه فناوری فضایی در کشورمان را گشود. ماهواره بر قاصد به‌هیچ عنوان در نقش موشک بالستیک قابل استفاده نیست و اصولاً استفاده از موشک قاره‌پیما در دکترین دفاعی کشورمان جایی ندارد./1360/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات