۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۶۴۹۹۳۷

تراشه‌های ۲ نانومتری TSMC تا سال ۲۰۲۵ از راه می‌رسند

تراشه‌های ۲ نانومتری TSMC تا سال ۲۰۲۵ از راه می‌رسند
از زمانی که ترانزیستور‌ها ساخته شدند، بشر همواره به دنبال کاهش ابعاد آن‌ها بوده تا همزمان با افزایش قدرت، مصرف آن‌ها را نیز کاهش دهد. کمپانی TSMC به عنوان یکی از شرکت‌هایی که همواره در حال کوچکتر کردن ابعاد تراشه‌هاست، قصد دارد از برنامه‌های خود نیز جلو زده و چیپست‌هایی با لیتوگرافی ۲ نانومتری را تا سال ۲۰۲ به بازار عرضه کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، بر اساس گزارش‌های سالانه TSMC، این کمپانی کار روی توسعه و ساخت چیپست‌های ۲ نانومتری را از سال ۲۰۱۹ شروع کرده و حتی تحقیقات و امکان‌سنجی‌های مقدماتی را نیز انجام داده است. این کار از این جهت اهمیت دارد که بدانیم این کمپانی هنوز چیپست‌های خود با لیتوگرافی ۵ نانومتری را به بازار عرضه نکرده و بهترین چیپست‌های موجود بر اساس لیتوگرافی ۷ نانومتری ساخته شده‌اند.

کمپانی TSMC
 

اولین چیپستی که با معماری ۵ نانومتر به بازار عرضه خواهد شد، از سری چیپست‌های A اپل بوده و دستور ساخت و توسعه چیپست A14 به کمپانی TSMC محول شده است. پس از آن، نوبت به چیپست‌هایی با لیتوگرافی ۳ نانومتری می‌رسد. کمپانی TSMC اخیرا جزئیات این تراشه‌ها را منتشر کرده و می‌دانیم در هر تراشه نزدیک ۲۵۰ میلیون ترانزیستور جای خواهد گرفت که برای خود یک رکورد محسوب می‌شود. انتظار می‌رود این تراشه‌ها سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ از راه برسند.

گام بعدی کمپانی TSMC، تولید و عرضه چیپست‌های ۲ نانومتری است. شاید تفاوت این چیپست‌ها با باقی نمونه‌های موجود در بازار تنها چند نانومتر باشد، ولی از نظر چگالی ترانزیستور بسیار متفاوت هستند. برای مثال یک چیپست ۷ نانومتری می‌تواند دو برابر بیشتر از یک چیپست ۱۴ نانومتری، ترانزیستور را در خود جای دهد. در نتیجه یک چیپست ۲ نانومتری خود می‌تواند ۳.۵ برابر ترانزیستور بیشتری داشته باشد. جنگ بر سر کاهش ابعاد علاوه بر بهبودهای معمول، کاهش مصرف انرژی و افزایش توان پردازشی را به همراه دارند و می‌توانند نسبت به نمونه‌های فعلی بسیار بسیار بهینه‌تر کار کنند.

 

منبع: سایت دیجیاتو

محمد محققی
ارسال نظرات