۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۶۴۹۹۴۲

آغاز دوباره درگیری‌های داخلی میان مزدوران عربستان و امارات در یمن +تصاویر و نقشه

آغاز دوباره درگیری‌های داخلی میان مزدوران عربستان و امارات در یمن +تصاویر و نقشه
طبق اعلام منابع وابسته به حزب اصلاح و نیروهای منصور هادی، در روز شنبه هفته گذشته نیروهای مجلس انتقالی جنوبی به ۳ کاروان تدارکاتی آنها در شهر شقرا در جنوب یمن حمله کردند.

به گزارش خبرگزاري رسا، در حالی که مدتی است وارد ششمین سال جنگ یمن و درگیری میان نیروهای مردمی این کشور با ائتلاف متجاوز سعودی شده‌ایم، هنوز دو کشور اصلی ائتلاف یعنی عربستان و امارات بر سر آینده مناطق تحت کنترل نیروهای تحت امرشان به توافق نرسیده و هر از چند گاهی شاهد درگیری شدید قوای دو طرف در استان‌های مختلف یمن هستیم.

درگیری‌های سال گذشته در شهر عدن

همه چیز از حادثه پادگان الجلاء در استان لحج آغاز شد. در روز ۱۰ مرداد سال ۱۳۹۸ مراسم فارغ التحصیلی برخی افسران عضو مجلس انتقالی جنوبی STC که تحت حمایت امارات هستند در این پادگان در حال برگزاری بود که اصابت چند راکت توپخانه‌ای به محوط پادگان موجب کشته شدن ۳۲ نفر و زخمی شدن ده‌ها تن از نیروهای وابسته به امارات شد.

لحظات اولیه پس از انفجار پادگان الجلاء

همزمان حمله انتحاری به اداره پلیس شهر عدن نیز منجر به کشته و زخمی شدن چندین نفر شد. با اینکه رسانه‌های وابسته به سعودی قصد داشتند حمله را به انصارالله یمن نسبت بدهند اما کادر رهبری مجلس انتقالی جنوبی به خوبی میدانست که حملات توسط نیروهای منصور هادی که تحت حمایت عربستان هستند صورت گرفته است.

در ۲ ماه پایانی تابستان گذشته درگیری‌های شدید میان قوای دو طرف در استان‌های عدن، لحج، ضالع و شبوه میان دو طرف روی داد که منجر به کشته و زخمی شدن صدها تن از نیروهای دو طرف شد.

در ابتدا نیروهای منصور هادی موفق به تصرف شهر عدن مرکز نیروهای مجلس انتقالی جنوبی شدند اما در ضد حمله طرف مقابل و بمباران شدید نیروی هوایی امارات شهر عدن مجددا تحت کنترل نیروهای STC قرار گرفت.

توافقنامه ریاض و پایان موقت درگیری

در آبان ماه سال ۹۸ با درخواست عربستان برای مذاکرات میان دو طرف و پایان درگیری، جلسه‌ای با حضور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، محمد بن زاید حاکم ابوظبی، منصور هادی رییس جمهور مستعفی یمن و عیدروس الزبیدی رییس مجلس انتقالی جنوبی یمن برگزار شد.

لحظه امضای قرارداد صلح میان منصور هادی و عیدروس الزبیدی

«محمد بن سلمان» در سخنانی مدعی شد که این توافق گامی در جهت راه‌حل سیاسی و پایان جنگ یمن است و با بیان اینکه دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب «برادران» یکدیگر هستند، گفت که دولت سعودی تمام تلاش خود را برای پایان دادن به درگیری‌های میان «برادران» در یمن به کار می‌گیرد.

درگیری‌های هفته اخیر در جنوب یمن

طبق اعلام منابع وابسته به حزب اصلاح و نیروهای منصور هادی، در روز شنبه هفته گذشته نیروهای مجلس انتقالی جنوبی به ۳ کاروان تدارکاتی آنها در شهر شقرا در جنوب یمن حمله کردند.

سخنگوی حزب اصلاح رسما تهدید کرد که میانجیگری طرف های واسطه مانع از درگیری در استان‌های شبوه و ابین نشده است و این میتواند آغازگر یک نبرد تمام عیار میان دو طرف باشد.

به عقیده کارشناسان عملیات انصارالله در دروازه استان مارب و احتمال سقوط این شهر به عنوان مرکز اصلی دولت مستعفی منصور هادی و مزدوران تحت امر آل سعود میتواند نقش مهمی در آینده درگیری داخلی دو جریان تحت حمایت امارات و عربستان در جنوب یمن داشته باشد.

آزادسازی مارب به نوعی میدان نبرد یمن را به دو جبهه شمال و جنوب میان انصارالله و مجلس انتقالی جنوبی تحت حمایت امارات تقسیم می‌کند و این چیزی نیست که منصور هادی و عربستان به سادگی بپذیرند.

بسیاری معتقدند در صورت رخ دادن این واقعه احتمالا نیروهای حزب اصلاح یکبار دیگر و اینبار با تمامی قوا تلاش می‌کنند با اشغال شهر عدن و بیرون راندن قوای STC از این شهر، مرکز فعالیت خود را از مارب به عدن در جنوب یمن و کرانه تنگه باب المندب تغییر دهند./1360/

منبع:مشرق

ارسال نظرات