۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۶۴۹۹۸۰
یادداشت؛

صنعت شیر بی‌یال و کوپال شد

صنعت شیر بی‌یال و کوپال شد
سیاستگذاری غلط دولت در صنعت شیر و لبنیات موجب بروز نابسامانی در تولید شیرخام، فرآورده‌های لبنی و حتی صادرات شیرخشک صنعتی و لبنیات شده است. سال‌هاست که با ایجاد انحصار در واردات نهاده‌های دامی، رها‌سازی دامداران، بهادادن و اجرای فرمایشات صنایع لبنی و... این صنعت روز‌به‌روز نحیف‌تر از گذشته شده است.
به گزارش خبرگزاري رسا، این روز‌ها همزمان با کاهش مصرف شیر و لبنیات در شرایط کرونایی کشور، صنایع لبنی خرید شیرخام را کاهش داده‌اند و در برخی از روز‌ها شیرخام به دامداری‌ها برگشت خورده است. در کنار این آشفتگی‌های بازار، کارخانجات قیمت‌ها را نیز کاهش داده و پرداخت‌های نقدی را به چک‌های مدت‌دار، دو تا سه ماهه تبدیل کرده‌اند.

با وجود تمام این مشکلات، گرانی و کمبود نهاده‌های دامی نیز به چالش دیگری برای دامداران تبدیل شده است. به عبارت دیگر صنعت شیرخام از یک‌سو مشکلات تأمین و گرانی نهاده‌ها را دارد و از سوی دیگر با کاهش قیمت شیرخام و نبود مشتری مواجه شده است و آن‌ها برای ادامه حیات و تأمین هزینه‌های تولید، شیرخام را روانه کارخانجات تولید شیر خشک صنعتی می‌کنند تا شاید هزینه‌هایشان جبران شود. در حال حاضر حدود ۳۰ هزار تن شیرخشک صنعتی در انبار‌ها در انتظار صادرات هستند. آنچه در حال حاضر اتفاق افتاده، کاهش قیمت شیرخام، افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی و مقاومت تولید‌کنندگان در مقابل صادرات شیرخشک است، اما وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی در این آشفته بازار چه کرده‌اند؟ وزارت صنعت مدام واردکنندگان نهاده‌ها را محکوم به گرانفروشی می‌کند و برایشان خط و نشان می‌کشد، اما بی‌فایده است.

ستاد تنظیم هم در اسفندماه مجوز صادرات شیرخشک را تا پایان فروردین تصویب کرد تا شاید با صادرات شیر خشک، زیان دامداران جبران شود، اما نه تنها این اتفاق صورت نگرفت بلکه در ادامه لابی‌های شدید تولیدکنندگان لبنی، مجوز صادرات به صورت انحصاری فقط به کارخانجات لبنی اختصاص یافت و دولت هیچ واکنشی برای تعیین تکلیف شیرخشک‌های دپو شده نشان نداد. اکنون با چنین شرایط نابسامانی که دامداران به عنوان نخستین زنجیره تولید با آن مواجهند و انحصاری که انجمن صنایع لبنی برای اعضای خود در این صنعت ایجاد کرده است، می‌توان توقع جهش تولید داشت؟ بیش از یک ماه است که شیر خام ارزان و فرآورده‌های لبنی گران شده است، دریغ از چاره‌جویی در وزارتخانه‌های مسئول. تا زمانی که انحصار کارخانجات و واردکنندگان نهاده‌ها شکسته نشود، اوضاع شیر تو شیر این صنعت پایانی نخواهد داشت./1360/
ارسال نظرات