۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۶۴۹۹۸۲
یادداشت؛

جبران ناکارآمدی

جبران ناکارآمدی
تحریم‌های تحمیل‌شده غرب، بسیار جدی‌تر از سال‌های گذشته است. از آنجا که تولید برخی از کالا‌ها و اقلام مصرفی نیازمند واردات است، طبیعی است که میزان تولیدشان کاهش و هزینه‌های تولید افزایش یابد. با وجود این محدودیت ها، پمپاژ نقدینگی ۲۷ درصدی به صورت سالانه به اقتصاد کشور، موجب افزایش سطح قیمت‌ها شده و حال در چنین شرایطی شیوع ویروس کرونا، مشکلات را دو چندان کرده است.
به گزارش خبرگزاري رسا، تعدادی از واحد‌های تولیدی تعطیل و کارگرانشان خانه‌نشین شده‌اند. حمل‌و‌نقل کالا‌ها سخت‌تر شده و زنجیره تولید نیز دچار آسیب شده، بعلاوه از اول فروردین نیز دستمزد‌ها حدود ۴۰درصد افزایش پیدا کرده است. تمام این عوامل روی عرضه کالا اثر منفی دارد، در حالی که تقاضا برای خرید کالا‌ها نظیر موادغذایی، همچنان پابرجاست و طبیعی است که در این شرایط شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

پرداخت‌های یارانه‌ای: ۸۰ درصد کسانی که در شرایط کرونایی از دولت یارانه می‌گیرند، این پول را برای خرید مایحتاج زندگی و کالا‌های اساسی و ارزاق عمومی هزینه می‌کنند و با افزایش یارانه میزان تقاضای آن‌ها برای خرید کالا افزوده می‌شود. دو ماه است که به دلیل شرایط کرونایی کشور دولت به مردم و صاحبان مشاغل و تولید‌کنندکان توصیه می‌کند که در خانه بمانند. این خانه‌نشینی کسبه و تولیدکننده‌ها روی زنجیره عرضه اثر منفی گذاشته و در حال حاضر وضعیت خاصی در اقتصاد ایران برقرار است. دوران سخت برای مردم و دولت آغاز شده، دولت امکانات محدودی دارد و همزمان نیز درآمد‌های فروش نفت و مالیاتش به حداقل رسیده است، حتی درآمدی که از فروش بنزین در داخل کسب می‌کرد نیز به دلیل خانه‌نشینی مردم و کاهش تردد‌ها به حداقل ممکن رسیده است. در حالی که هزینه‌های دولت اعم از تأمین کالا‌های اساسی، پرداخت انواع یارانه‌ها و حتی پرداخت حقوق کارمندانش افزایش یافته است.

راهکار: در حال حاضر قشر‌های پایین جامعه به‌خصوص کارگران روزمزد در شرایط بسیار سختی به‌سر می‌برند و باید توجه ویژه‌ای به تأمین موادغذایی آن‌ها شود. در حال حاضر تنها راهکار، تحمل سختی‌هاست. همه باید به سهم خودشان تلاش کنند، تولیدکنندگان باید تلاش کنند که تولیدشان حفظ شود. دولت وعده پرداخت تسهیلات به تولید و کسب‌و‌کار‌های آسیب‌دیده از کرونا را داده، اما تاکنون به دلیل کمبود اعتبارات و نبود بانک اطلاعاتی جامع و کامل نتوانسته این تسهیلات را بپردازد، حتی نمی‌داند به کدام کسب و کار‌ها کمک کند. دوران بسیار دشواری است و باید همه را به صبر، سکوت و تحمل تشویق کنیم تا دوران دردناکی که برای همه مردم و اقشار جامعه به وجود آمده، بگذرد./1360/
ارسال نظرات