۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۶۵۰۳۱۲

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
انجام بیش از ۴ هزار ختم قرآن کریم توسط زائران راه دور حرم رضوی و اجرای برنامه مناجات‌خوانی از حرم مطهر رضوی در شبکه‌های ملی از جمله خبر‌های کوتاه از آستان قدس رضوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت‌الاسلام مهدی شجاع، رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی از انجام بیش 4 هزار ختم کل قرآن کریم توسط زائران راه دور حرم مطهر رضوی در ماه شعبان المعظم خبر داد.

وی گفت: به همت واحد ختم تلاوت نور اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی و رابطین این واحد در مجموعه «یا ضامن آهو» ماه گذشته زائران راه دور امام رضا(ع) و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) 4 هزار و 420 ختم کل قرآن کریم و 15 میلیون و 182 هزار و 15 ختم سوره‌های قرآن از جمله سوره‌های یاسین، الرحمن، کهف، اسراء، مومنون و ... را انجام داده و ثواب آن را به پیشگاه امام رئوف(ع) هدیه کردند.

حجت الاسلام شجاع با اشاره به بسته بودن درب‌های حرم مطهر رضوی به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: دلدادگان ثامن‌الائمه(ع) در ماه شعبان با خواندن یک میلیون و 311 هزار و 397 زیارت از بعید از جمله زیارت امین‌الله و زیارت‌نامه امام رضا(ع) به ساحت مقدس این امام بزرگوار عرض ارادت کردند. 

وی  افزود: در ماه شعبان همچنین زائران راه دور امام رضا(ع) با انجام 874 میلیون و 145 هزار و 267 ختم دعای فرج، دعای عهد و دعا برای امام زمان(عج) در عصر غیبت، برای تعجیل در فرج یگانه منجی عالم بشریت دست به دعا برداشتند.

حجت الاسلام شجاع با بیان اینکه در ماه شعبان بیش از 300 هزار نفر در ختومات قرآنی حرم مطهر رضوی شرکت کردند، اظهار کرد: در این ماه همچنین 234 میلیون و 477 هزار و 267 ختم صلوات از جمله صلوات محمدی و صلوات خاصه امام رضا(ع) نیز توسط اعضای مجموعه یا ضامن آهو و زائران راه دور حرم مطهر رضوی انجام شد.

رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در ختومات قرآنی واحد ختم تلاوت نور حرم مطهر رضوی در ایام ماه مبارک رمضان می‌توانند از طریق فضای مجازی در پیام‌رسان‌ ایتا به آدرس (@yazamenahoo_8) و در پیام رسان سروش به آدرس (@yazamenahoo_88) به مجموعه «یا ضامن آهو» (رابطین حرم مطهر رضوی) مراجعه و برای انجام این ختومات قرآنی و ادعیه و زیارات ثبت نام و اعلام آمادگی کنند. به گزارش آستان‌نیوز، اجرای ویژه برنامه مناجات‌خوانی یکی از فعالیت‌های موسسه رسانه‌های صوتی و تصویری آستان قدس رضوی ویژه ماه مبارک رمضان است.

اجرای برنامه مناجات‌خوانی از حرم مطهر رضوی در شبکه‌های ملی

همزمان با ماه مبارک رمضان نوای دلنشین مناجات‌خوانی و روضه‌خوانی از حرم مطهر رضوی در شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود.

این ویژه برنامه از شبکه افق به صورت مستقیم از ساعت 24 تا یک بامداد در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی، با مداحی مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) همچون حاج مهدی رسولی، محمدحسین پویانفر و محمدرضا بذری مهمان روزه‌داران است.

همچنین شبکه 2 ویژه برنامه «مناجات‌خوانی حاج محمود کریمی» را هر شب در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت یک تا دو بامداد به صورت زنده از رواق امام خمینی(ره)، رواق دارالولایه و کفشداری 13 و 14 حرم مطهر رضوی پخش می‌کند.

«روایت بندگی» نیز عنوان دیگر برنامه تدارک دیده شده در این ایام است که مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در شب‌های قدر مناجات خوانی خواهند کرد.

مسابقه قرآنی «گامی به سوی نور» برگزار می‌شود

مسابقه قرآنی «گامی به سوی نور» در راستای ترویج معنویت و اخلاق از سوی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی طراحی شده و با محوریت حرم مطهر امام هشتم(ع) در طول ماه میهمانی خدا برگزار می‌شود.

ارسال تصویر یکی از روش‌های شرکت در مسابقۀ قرآني «گامی به سوی نور» است که علاقمندان می‌توانند از قرائت قرآن، نماز، دعا و سفره‌ های ساده افطاری خود در منزل تصاویری گرفته و به نشانی سایت: haram.razavi.ir و یا از طریق شبکه های اجتماعی ایتا، گپ و تلگرام به آدرس: @razaviadmin2 با هشتک گام نور( # گام _نور) ارسال کنند.

همچنین پاسخ به سوال مسابقه روزانه دیگر روش شرکت در این مسابقه قرآنی است و علاقمندان فرصت دارند تا ساعت 24 هرشب نام مسابقه و عدد گزینه‌ صحیح را همراه با نام و نام خانوادگی به سامانۀ پیامکی 3000802222 ارسال کنند.

مهلت شرکت در مسابقه تا عید سعید فطر می‌باشد. جوایز این مسابقه هرشب هشت نگین انگشتری متبرک حرم مطهر رضوی است و اطلاع رسانی به برندگان از طریق سامانه پیامکی مذکور انجام خواهد شد.

انتشار سی و نهمین جلد از کتاب «المعجم فی فقه الغه القرآن و سر البلاغه»

محمد حسن مومن‌زاده مدیر گروه مطالعات قرآن بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ضمن تشریح عمده‌ترین فعالیت های این گروه در سال جاری از انتشار سی و نهمین جلد از کتاب ارزشمند «المعجم فی فقه الغه القرآن و سر البلاغه» خبر داد و گفت: تاکنون 38 جلد از این کتاب به زیور چاپ مزین شده است و سی و نهمین جلد آن نیز به زودی منتشر می‌شود.

 وی عنوان کرد: اصل این طرح بنا بر نظر و ابتکار سرپرست گروه استاد واعظ‌زاده خراسانی و با اشراف ایشان شکل گرفته است. استاد واعظ‌زاده، در ابتدا به عنوان یک کار تحقیقی در کنگره شیخ طوسی مباحث لغوی و بلاغی تفسیر التبیان شیخ طوسی را فیش برداری کردند. اما پس از مشخص شدن حجم انبوه کار تصمیم گرفته شد، تمام الفاظ قرآن را در کتاب های لغت، بلاغت و تفسیر مورد توجه قرار دهند که نتیجه آن شکل گیری اثر فاخری چون کتاب المعجم فی فقه لغة القرآن شد.

این پژوهشگر ادامه داد: جلد 40 و 41 کتاب «المعجم» تا آخر سال منتشر می‌شود و همچنین جلدهای 42 تا 48 این اثر نیز در دست اقدام است که مطالب اولیه آن جمع آوری و دسته‌بندی شده است و در سال‌های آینده منتشر خواهد شد.

کتاب «بر مدار حق» منتشر شد

معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با هدف بیان برخی از وظایف انسان‌ها نسبت به یکدیگر، مطالب مختصر و مفيدی دربارۀ جنبه‌های مختلف حقوق را جمع بندی و در کتابی تحت عنوان «برمدار حق» تهیه و منتشر کرد.

این اثر از مجموعه کتابچه‌های 14 گانه «ببخشید چند لحظه» است که به همت اداره تولیدات فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با ویراستاری سعیده سادات حسینی و ارزیابی علمی حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرویان حسینی در شمارگان 5000 نسخه چاپ شد.

یادآور می‌شود؛ دانلود رايگان از طريق مراجعه به سايت حرم مطهر رضوي به آدرس haram.razavi.ir (بخش مسابقات)، دانلود رايگان از طريق مراجعه به سايت رسمي ارائه محصولات فرهنگي حرم مطهر امام رضا عليه السلام به آدرس archive.razavi.ir ، دانلود رايگان از طريق مراجعه به بخش (انتشارات زائر رضوي) در نرم افزار موبايلي طاقچه، دانلود رايگان از طريق مراجعه به كانال توليدات فرهنگي حرم مطهر رضوي در تمامي پيام رسان هاي ايراني به آدرس @razavi_tv از روش‌های دریافت کتاب « برمدار حق» است.

بررسی ابعاد روانی انسان در کتاب «قرآن و روان شناسی»

همزمان با ایام ماه مبارک رمضان، کتاب «قرآن و روانشناسی» اثری از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی معرفی شد.

محمد عثمان نجاتی نویسنده کتاب «قرآن و روانشناسی» استاد دانشگاه‌های قاهره و کویت، کوشیده است در این اثر حقایق و مفاهیم روان‌شناسانه قرآن کریم را گردآوری کند تا با رهجویی از آنها بتوان به تکوین شخصیت راستین و رفتار درست انسانی دست یافت.

این اثر در 10 فصل به موضوعاتی همچون «انگیزه‌های رفتار در قرآن»، «انفعال‌ها در قرآن»، «ادراک حسی در قرآن»، «تفکر از دیدگاه قرآن»، «یادگیری در قرآن»، «علم لدنی در قرآن»، «یادآوری و فراموشی در قرآن»، «سیستم مغز و اعصاب در قرآن» و «روان درمانی در قرآن» می‌پردازد.

چاپ نخست این کتاب به زبان‌های عربی و فارسی با استقبال بسیاری از سوی علاقمندان به میراث اسلامی به طور کلی و روانشناسی اسلامی به طور خاص مواجه شده است، در چاپ دوم این کتاب به زبان عربی اصلاحات بسیاری انجام شده و مطالب فراوانی همچون برخی از آیات قرآنی، تعلیقات، پاورقی‌ها، تحلیل‌ها و مقایسه‌های جدید در بیشتر فصل‌های کتاب افزوده شده است.

گفتنی است؛ کتاب «قرآن و روان‌شناسی» توسط عباس عرب به فارسی ترجمه شده است و 10 بار تجدید چاپ شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

دومین مرحله از فعالیت‌ اجتماعی غیر حضوری طرح زندگی به سبک رضوی آغاز شد

محمد حسین اسماعیلی؛ مسئول طرح ملی «زندگی به سبک رضوی» پیرامون این فعالیت‌ها گفت: دومین فعالیت‌ اجتماعی غیر حضوری با عنوان «مدیریت انتظارات و قناعت ورزی» با هدف همخوان‌سازی خواسته‏‌ها و انتظارات با واقعیت‌ها به منظور افزایش عزت خانواده و آرامش در زندگی زوجین طراحی شده و در سامانه زندگی به سبک رضوی به آدرس www.zendegiaqr.ir از سوی مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی تعریف و بارگذاری شد.

وی با اشاره به مراحل اجرای این فعالیت‌ها افزود: در دومین بخش فعالیت‌های غیر حضوری هر یک از طرفین (آقا داماد و عروس خانم) نامه‌ای به یکدیگر می نویسند و در آن نامه به همسرشان توضیح می‌دهند که در آغاز زندگی مشترک برای برخورداری از زندگی ساده و به دور از تجملات، چه انتظاراتی از او ندارند و چه چیزهایی را از او مطالبه نمی‌کنند؛  آقا درباره جهیزیه و خانم درباره لوازمی که قرار است داماد تهیه کند.

اسماعیلی در خصوص نحوه شرکت زوجین در این طرح گفت: ثبت نام در سامانه زندگی به سبک رضوی به آدرس:http://www.zendegiaqr.ir/default.aspx، مرحله اول ثبت نام است، پس از ثبت نام و تایید ثبت نام از طرف اپراتور، ورود به پروفایل کاربری و قسمت افزودن فعالیت «مدیریت انتظارات و قناعت ورزی» و شرکت در فعالیت از طریق ارسال فایل تصویری ، صوتی و یا نوشتاری و دریافت امتیاز این فعالیت و شرکت در قرعه کشی نهایی جوایز روش‌های استفاده زوج‌های جوان از خدمات این طرح است.

یادآوری می‌شود؛ در شرایط کنونی که به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی خدمات از طریق فضای مجازی به مخاطبین ارائه می‌شود زوجین می‌توانند با ارسال عدد 11 به سامانه پیامکی 8800 در طرح زندگی به سبک رضوی ثبت نام کنند و با مراجعه به سایت: www.zendegiaqr.ir از آموزش‌های صوتی و تصویری، خود آموزهای موضوع محور و مسئله محور، خدمات پشتیبانی و راهنمایی، فعالیت های اجتماعی غیر حضوری و آزمون‌های مجازی این طرح بهره مند شوند./864/پ203/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات