۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۶۵۰۴۲۳
استاد حوزه علمیه:

ماه رمضان در بردارنده مؤلفه های سبک زندگی اسلامی است

ماه رمضان در بردارنده مؤلفه های سبک زندگی اسلامی است
حجت الاسلام صالح گفت: فلسفه ماه مبارک رمضان این است که بنده خدا بسازد و فرصت بزرگی است تا انسان از بندگی نفس خارج شود و همه هدفش رضایت الهی باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدرضا صالح در نخستین سخنرانی آنلاین در حسینیه مجازی انوار المصطفی به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، به بررسی و تبیین مجموعه ای از ویژگی ها و مؤلفه های سبک زندگی اسلامی با استفاده از فراز های آموزنده خطبه شعبانیه پرداخت.

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان گفت: آن قدر دایره معنوی این ماه شریف بزرگ است که منسوب بودنش به خدا آن را نشان می دهد، زیرا پیامبر(ص) فرمودند: این ماه، ماه خداست. عظمت این منسوب بودن به خداوند کافی است که این ماه به گونه ای باشد که همه اعمال و حرکات ما هم خدایی شود و رنگ الهی بگیرد.

حجت‌الاسلام صالح بیان کرد: در حقیقت، فلسفه ماه مبارک رمضان این است که بنده خدا بسازد و فرصت بزرگی است تا انسان از بندگی نفس خارج شود و همه هدفش رضایت الهی باشد. پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «أَنْفَاسُکُمْ فِیه تَسْبِیحٌ»؛ نفس های شما در این ماه تسبیح است «وَ نَوْمُکُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ»؛ خواب شما عبادت است «وَ عَمَلُکُمْ فِیهِ مَقْبُولٌ»؛ اعمال شما مورد پذیرش و قبول الهی واقع می شود.

وی ادامه داد: در این ماه همه چیز بر محور خداوند می چرخد و ماه خدا و خدایی شدن انسان است. پیامبر(ص) در خطبه شعبانیه فرمودند: این ماه، ماه خدا و شهرالله و ماه مهمانی الهی است؛ «هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ» در این ماه، میزبان و پذیرای شما خود خداست. «وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ کَرَامَةِ اللَّهِ»؛ کرامت و تکریم الهی شامل حالتان شده است.

حجت‌الاسلام صالح گفت: وقتی شاخصه های این ماه، شهرالله،ضِیَافَةِ الله و کَرَامَةِ اللَّهِ است. پس اگر بخواهیم در ماه رمضان عملی انجام دهیم، باید در شأن خدا و قابل عرضه به او، یعنی خالصانه و پاک باشد.

وی اظهار کرد: شما ملاحظه کنید که پیامبر(ص) در پایان ماه شعبان سخنرانی نمودند و فضایل، اعمال و ویژگی های ماه رمضان را برای مردم بیان فرمودند.

حجت‌الاسلام صالح افزود: پیامبر اسلام(ص)، حضرت علی(ع) و امامان معصوم(علیهم السلام) در مناسبت های مختلف منبر می رفتند و برای مردم سخنرانی می کردند و از فرصت ها برای تبیین دین خدا استفاده می نمودند؛ از این رو، طلاب به هر مرحله علمی و اجتماعی هم که می رسن، باید مانند پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصوم(علیهم السلام) تبیین آموزه های دین را از شئون و وظایف اصلی خود بدانند و در ایفای این مسئولیت جدی باشد.

وی گفت: در این خطبه، پیامبر اکرم(ص) به بیان فلسفه روزه و روح آن پرداختند و فرمودند: «وَ اذْکُرُوا بِجُوعِکُمْ وَ عَطَشِکُمْ فِیهِ جُوعَ یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَ عَطَشَهُ». یکی از فلسفه‌های روزه این است که باور به معاد و یاد قیامت را در شما زنده کند و شما درد گرسنگی و تشنگی را درک کنید و به ضعف های خود پی ببریم تا برای روز قیامت آماده شویم.

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان ادامه داد: از نکاتی که پیامبر(ص) در این خطبه اشاره می کنند، ابعاد تربیت دینی و مؤلفه های سبک زندگی اسلامی است. تربیت عبادی و معنوی، از زیربنایی ترین مراحل کسب روح عبودیت و خودسازی است که با مراقبت نفس از الودگی و گناه به دست می آید.

حجت‌الاسلام صالح تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) در خصوص شاخصه های اصلی برای خودسازی و تهذیب نفس فرمودند: «وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَکُمْ»؛ زبان های خود را از گناه و انحراف محافظت و مراقبت کنید. «وَ غُضُّوا عَمَّا لَا یَحِلُّ النَّظَرُ إِلَیْهِ أَبْصَارَکُمْ»؛ و چشم های خود را از هر حرامی بپوشانید «وَ عَمَّا لَا یَحِلُّ الِاسْتِمَاعُ إِلَیْهِ أَسْمَاعَکُ»؛ و گوش خود را از آنچه شنیدنش حرام و ممنوع است، حفاظت کن «وَ تُوبُوا إِلَی اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکُمْ»؛ و از هرگونه و لغزشی ای توبه کن و به سوی خدا بازگرد.

نماینده المصطفی در خراسان گفت: وقتی امیرمؤمنان(ع) از پیامبر اسلام(ص) درباره بهترین و برترین عمل در این ماه پرسیدند، ایشان در پاسخ فرمودند: «یَا أَبَا الْحَسَنِ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»؛ ای ابا الحسن، برترین اعمال در این ماه پرهیز از محرمات است.

وی، در ادامه، در بیان دیگر مؤلفه تربیت دینی اظهار داشت: پس از مراقبت اعضا و جوارح و کسب طهارت قلب، نوبت به ارتباط با خدا در قالب دعا و مناجات می‌ رسد؛ از این رو، یکی از اعمالی که در این ماه به عنوان شاخص کسب تقوا و ویژگی روزه دار حقیقی بیان شده، دعاست.

حجت‌الاسلام صالح، در ادامه، به شرایط استجابت دعا و آداب دعا اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین شرط قبولی دعا، نیت صادقانه و قلب مطهر و پاک است؛ «فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکُمْ بِنِیَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ». برای قرب به خدا و مناجات و حضور در محضر الهی باید انسان از باطن و روح صادقانه و بدون آلودگی برخوردار باشد؛ در قرآن، چند مرحله از انسان انتقاد شده است که انسان پس از رسیدن به خواسته هایش خدا را فراموش می کند.

وی ادامه داد: همچنین شرط دیگر قبولی دعا، قلب پاک و نظرهاست، زیرا قلبی که دروغ، نفاق، حسادت و پلیدی در آن باشد، شرط لازم را برای نزدیک شدن به خدا و قبولی دعا نخواهد داشت.

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان گفت: شرط بعدی، رعایت آداب دعاست که پیامبر(ص) فرمودند: برای نشان دادن ادب و ذلت در برابر خداوند دست ها را بالا ببرید که نشان دهنده فقر، نیازمندی و ذلت در پیشگاه خداوند بزرگ است.

وی اظهار داشت: موضوع مهم در بحث دعا، اوقات مناسب برای دعاست که پیامبر اسلام(ص) فرمودند: بهترین اوقات دعا وقت نماز است؛ «فِی أَوْقَاتِ صَلَاتِکُمْ‏ فَإِنَّهَا أَفْضَلُ السَّاعَاتِ یَنْظُرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهَا بِالرَّحْمَةِ إِلَی عِبَادِهِ». در وقت نماز دعا کنید، که بهترین وقت برای دعاست و در اوقات نماز، خداوند با لطف و رحمت به بنده نگاه می کند.

حجت‌الاسلام صالح گفت: موضوع بعدی در دعا، محتوای دعاست که حضرت(ص) فرمودند: از خدا بخواهید توفیق روزه واقعی به شما بدهد و روزه خالصانه و توفیق تلاوت قرآن نصیبتان کند، یعنی توفیق هر کاری را از خدا بخواهیم و خود را ناچیز و عین فقر و نیاز بدانیم.

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان، در ادامه، به ابعاد اخلاقی و تربیتی ماه رمضان پرداخت و اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) در این خطبه، به ابعاد رفتاری و اخلاقی این ماه پرداخته، اصلاح اخلاق و تلاش برای کسب اخلاق نیکو را مورد توجه قرار دادند؛ «أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ حَسَّنَ مِنْکُمْ فِی هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ کَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَی الصِّرَاطِ». هرکس در این ماه بکوشد اخلاق خود را نیک و پسندیده نماید، در جهان آخرت مورد عنایت الهی قرار خواهد گرفت‌.

وی افزود: همچنین معیارهای روابط سازنده و مؤثر با دیگران را بیان فرمودند: «وَقِّرُوا کِبَارَکُمْ»؛ با بزرگترها با کرامت و احترام برخورد کنید. «وَ ارْحَمُواصِغَارَکُمْ»؛ و با کودکان مهربانی و محبت کنید. «وصِلُوا أَرْحَامَکُمْ»؛ و با نزدیکان و اقوام صله رحم و ارتباط داشته باشید.

حجت‌الاسلام صالح، در پایان، به ابعاد اجتماعی ماه رمضان به عنوان شاخصه مهم و برجسته در سبک زندگی اسلامی پرداخت و گفت: پیامبر اسلام(ص) در تبیین حقیقت روزه داری، به پرورش روحیه ایثار در انسان و به دنبال آن ورود مستقیم انسان به رفع نیازمندی های انسان های نیازمند جامعه اشاره کردند و فرمودند: «وَ تَصَدَّقُوا عَلَی فُقَرَائِکُمْ ومَسَاکِینِکُمْ»؛ از اموال خود به نیازمندان جامعه انفاق کنید و از آنها غافل نشوید.

وی تصریح کرد: در این میان، توجه ویژه به قشرهای آسیب پذیر مانند ایتام، که نیاز بیشتری به ارتباط عاطفی و معیشتی دارند، مورد تأکید پیامبر(ص) بوده است. ایشان فرمودند: «وَ مَنْ أَکْرَمَ فِیهِ یَتِیماً أَکْرَمَهُ اللَّهُ یَوْمَ یَلْقَاهُ»؛ کسی که یتیمی را تکریم کند، خداوند روز قیامت او را مورد لطف و تکریم خود قرار می دهد./1330/ج

ارسال نظرات