۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۶۵۰۴۵۲
رییس حوزه علمیه اصفهان:

مؤمن برای دیگران خیر و خوبی می‌خواهد

مؤمن برای دیگران خیر و خوبی می‌خواهد
حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه تمام چهارده معصوم می‌فرمایند انسان مؤمن برای دیگران چیزی را نمی‌خواهد که برای خود نمی‌پسندند، گفت: حسادت سبب بدخواهی دیگران می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری رییس حوزه علمیه اصفهان، در درس اخلاق مجازی خود، با بیان اینکه حسادت یک صفت رذیله بسیار خطرناک است که اگر طوفانی کند باعث می‌شود انسان حتی خودش را بکشد تا به دیگران ضرر بزند، گفت: معنای حسد یعنی اینکه انسان برای دیگران خوبی و خیر نخواهد و آدم بی خیری باشد و دلش بخواهد مردم در فلاکت باشند.

حسادت باعث عدم سعادت دنیا و آخرت می‌شود

حضرت آیت الله مظاهری حسادت را مخالف با عقل و وجدان و اخلاق و نفس لوامه انسان توصیف کرد و افزود: فطرت، عقل، نفس لوامه سه پیامبر درون انسان هستند که می‌گویند برای مردم خوش بخواه تا خدا برای تو خوش بخواهد، این سه به انسان می‌گوید مواظب باش، اینکه برای مردم خیر نخواهی مخالف با ما است، بلکه شیطان درون انسان است که این صفت را می‌خواهد و می‌پسندد.

وی شیطان درون و بیرون انسان را از عوامل فلاکت و هلاکت انسان دانست و اظهار کرد: اگر کسی حسود باشد خیر دنیا و آخرت نخواهد داشت، شخص حسود دل ناپاک است و خداوند به دل ناپاک نظر رحمت ندارد، صفت حسادت باید در ما از بین برود و لازم است با آن مبارزه کنیم، در مقابل حسادت فضیلتی به نام عاطفه و تلطف و مهربانی وجود دارد و اینکه بخواهیم همه خوش باشند و برای دیگران بدی و مشکل را نپسندیم.

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به اینکه انسان باید حتی برای دشمن خود نیز خوشی و خوشحالی بخواهد، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) همه چیز خود را فدای مردم کرد، شما هم باید تا اندازه ممکن چنین باشید، نه فقط پیامبر اکرم(ص) بلکه همه چهارده معصوم(ع) اینچنین فداکاری کردند تا مردم در سعادت واقع شوند.

500 روایت پیرامون علامت انسان مؤمن از چهارده معصوم(ع)

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) روز عاشورا هرچه داشت فدا کرد برای اینکه مردم به سعادت برسند، حتی دلش می‌تپید برای دشمن، گاهی گریه می‌کرد برای دشمنان، ما نمی‌توانیم مثل ایشان باشیم اما باید شباهت به ائمه معصومین(ع) را داشته باشیم، آنها همه چیزشان را فدای مردم کردند.

وی با تأکید بر اهمیت خوش خواستن برای مردم و پرهیز از حسادت کردن، اظهار کرد: بیش از 500 روایت به یک مضمون داریم که پیرامون علامت مؤمن است، همه چهارده معصوم(ع) فرموده‌اند: آنچه شخص برای خود می‌خواهد برای دیگران هم بخواهد و آنچه برای خود نمی‌خواهد برای دیگران هم نخواهد. یعنی حسود نباشد، رئوف و مهربان باشد و برای دیگران خوب بخواهد و کمک کند دیگران به نوایی برسند و گره از کار مسلمانان باز کند.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه انسان مؤمن به دیگران دعا می‌کند و حتی دشمنانش را هم در دعا کردن در نظر دارد، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) علیرغم اینکه همواره توسط کفار و مشرکین آسیب می‌دیدند اما برای آنها طلب مغفرت و آمرزش می‌کردند این باید برای ما سرمشق باشد، علامت مؤمن این است که برای دیگران خیر و خوبی می‌خواهد و بدخواه کسی نیست./1304/پ202/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات