۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۶۵۰۴۵۴

بهترین و مضرترین خوراکی‌ها برای «افطار» و «سحر» را بشناسید

بهترین و مضرترین خوراکی‌ها برای «افطار» و «سحر» را بشناسید
یک متخصص تغذیه گفت: بهتر است افطار را با یک لیوان شیر گرم و خرما آغاز کنید تا قند خون که کاهش یافته است، افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاري رسا، سید مرتضی صفوی متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ، درباره «تغذیه مناسب در ایام ماه مبارک رمضان»، اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا باید دقت کنیم تا نوع تغذیه ما در این ماه با روش صحیح انجام شود. گرفتن روزه بدون سحری خوردن نشانه‌ای از قوی بودن و قدرت بدنی بالا نیست؛ ممکن است فرد بتواند بدون سحری روزه بگیرد و ظاهراً نیز دچار مشکل نشود، اما نباید فراموش کنیم که نخوردن سحری می‌تواند به کلیه‌ها آسیب بزند و از دفع سموم بدن جلوگیری کند.

وی ادامه داد: وقتی بدون سحری خوردن روزه می‌گیریم، توان جسمی و فکری‌مان در طول روز کم می‌شود و راندمان کافی برای انجام کار‌ها نداریم؛ ضمن اینکه باید توجه داشت با توجه به موضوع مهم بُعد عبادی ماه مبارک رمضان، خداوند سحری را وضع کرده تا در این زمان افراد با آرامش کافی به مناجات بپردازند.

*در سحر انواع خورش‌ها را بخورید/غذا‌های سرخ شده عامل تشنگی

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: برای حفظ سلامتی در ماه رمضان باید حتماً سحری را مورد توجه قرار دهیم و وعده سحری باید یک غذای کامل باشد مانند چلو خورش‌ها همراه با مصرف ماست؛ ضمن اینکه مصرف میوه‌های آبداری همچون هندوانه، گرمک و طالبی نیز بسیار مناسب است. از مصرف غذا‌های سرخ شده، به دلیل اینکه چربی آن‌ها باعث تشنگی در روز می‌شود، باید پرهیز کنیم.

صفوی اضافه کرد: به دلیل اینکه در ماه رمضان حدود ۱۵ ساعت گرسنگی کشیده‌ایم، میزان ذخایر قند خون ما کاهش می‌یابد؛ در نتیجه باید در این زمان در وهله اول میزان قند خون را افزایش دهیم؛ در نتیجه بهتر است افطار را با یک لیوان شیر گرم و خرما شروع کنیم. مصرف خرما و عسل در مقایسه با مصرف زولبیا و بامیه از ارزش بسیار بالاتری برخوردار است؛ چرا که علاوه بر مواد قندی طبیعی که دارد، حاوی انواع ویتامین‌ها و موارد مورد نیاز بدن است.

خطرات مصرف زولبیا و بامیه

وی با اشاره به اینکه خطرات آلودگی شیمیایی زولبیا و بامیه به ویژه در زمانی که در روغن سرخ می‌شود، بسیار نگران کننده است، گفت: باید توجه کنیم از مصرف بیش از حد شیرینی در زمان افطار خودداری کنیم؛ چرا که مانع صرف شام شده و شیرینی اضافه در بدن تبدیل به چربی می‌شود و خطر اضافه وزن و چاقی را به دنبال دارد.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف حلیم در زمان افطار اگر نمک و چربی آن به میزان متعادل باشد، اشکالی ندارد، افزود: مصرف آش‌های پر ادویه ممکن است اثرات سویی بر دستگاه گوارش بگذارد و این غذا‌ها را توصیه نمی‌کنیم.

«افطار» و «سحر» چه غذایی بخوریم؟

صفوی با اشاره به اهمیت مصرف سبزیجات در هنگام افطار، ابراز داشت: در زمان افطار می‌توانیم از سالاد همراه غذا‌ها استفاده کنیم؛ ضمن اینکه برای جلوگیری از کم آبی در بدن و تأثیر سوء آن بر کلیه و جلوگیری از عفونت و سنگ‌سازی در آن، مصرف مایعات بسیار توصیه می‌شود؛ به طوری که در فاصله افطار و سحر باید ۸ لیوان مایعات مصرف کنیم.

وی متذکر شد: البته مایعات فقط آب آشامیدنی نیست؛ بلکه انواع سبزی‌ها و میوه‌های آبدار مانند هندوانه، گرمک، طالبی، خیار، گوجه، شیر، چای کمرنگ و سوپ‌ها نیز تأمین‌کننده مایعات بدن هستند تا با مصرف این مواد از تشنگی در طول روز جلوگیری شود.

*زمان افطار آب سرد نخورید

این متخصص تغذیه با تأکید بر پرهیز از مصرف آب و نوشابه‌های سرد در هنگام افطار، خاطرنشان کرد: بهتر از مصرف قهوه و چای پررنگ به دلیل مضر بودن و دفع آب بدن پرهیز شود؛ ضمن اینکه ترجیحاً از دوغ‌هایی که در منزل تهیه می‌شود استفاده کنید؛ چرا که دوغ‌های صنعتی دارای نمک و گاز هستند.

در افطار و سحر نوشابه نخورید

صفوی با بیان اینکه مصرف نوشابه به عنوان رفع کننده عطش در زمان افطار و سحر توصیه نمی‌شود، یادآور شد: اگر چنین موادی را مصرف کنیم، ضمن تخلیه کلسیم بدن و ایجاد پوکی استخوان، باعث افزایش تشنگی در روز می‌شود.

وی اضافه کرد: مصرف شیر، تخم‌مرغ، شیربرنج، گوشت قرمز، سفید، ماهی و گردو آن هم در حد اعتدال در زمان افطار توصیه می‌شود؛ البته در فاصله افطار و سحر باید از ۵ گروه غذایی شامل نان و غلات، شیر و فرآورده‌های آن، میوه و سبزی و گوشت استفاده کنیم.

این متخصص تغذیه با اشاره به محدودیت‌های غذایی در برخی افراد در ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: باید از مصرف قند و شکر زیاد، غذا‌های چرب، سوسیس، کالباس، سس مایونز، غذا‌های پر نمک و نفاخ مانند انواع آش‌های حجیم و مصرف حلوا، زولبیا و بامیه، شله‌زرد، آب سرد و نوشابه در زمان افطار پرهیز شده یا محدود شود؛ ضمن اینکه تأکید می‌کنم تا مردم غذا‌ها را به صورت آب‌پز، کباب‌پز یا بخارپز استفاده کنند./1360/

منبع: فارس

ارسال نظرات