۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۵۰۴۵۹
«نعیم قاسم» خطاب به آمریکا:

حزب‌الله با فشار اقتصادی امتیاز نمی‌دهد

حزب‌الله با فشار اقتصادی امتیاز نمی‌دهد
معاون حزب‌الله لبنان، آمریکا و تل‌آویو را در وضعیت فعلی لبنان و بحران اقتصادی در این کشور دخیل دانست و هشدار داد، به نفع واشنگتن و تل‌آویو است که وضع به نقطه بحرانی نرسد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شیخ «نعیم قاسم» معاون حزب ‌الله در گفت‌وگویی با رادیو «النور» لبنان به آخرین تحولات این کشور پرداخت و گفت، بحران‌های فعلی لبنان نتیجه انباشت سیاست‌های دولت‌های سابق است و دولت فعلی به شیوه‌های مختلف در تلاش برای حل آن است وباید به این دولت فرصت داده شود.

وی گفت: رییس بانک مرکزی مسؤولیت آن چیزی است که الان به آن رسیده‌ایم اما وی به تنهایی مسؤول نیست. موضع حزب‌الله در خصوص رییس بانک مرکزی (ریاض سلامه) واضح است و مسأله این بانک باید در داخل دولت مورد بحث قرار بگیرد نه در رسانه‌ها، تا تصمیم مناسب بر این اساس که منافع کشور بر هر چیزی مقدم است، گرفته شود.

شیخ قاسم در خصوص افزایش نرخ دلار مقابل لیر لبنان که به حدود هر دلار مقابل چهار هزار لیر رسیده، گفت، اینکه دلار به این سطح در لبنان رسیده بدان معناست که اشتباهات زیادی از بانک مرکزی لبنان رخ داده؛ علت باید مشخص شود و برای حل آن تلاش شود.

وی ادامه داد: برنامه اقتصادی دولت بزرگ و مفصل است و اگر تصویب شود با گامهای تکمیلی دیگر، آغاز حل بحران‌های کنونی خواهد بود. هر کسی این را رد کند مشکل از جانب خود اوست. ما پیش‌نویس برنامه اقتصادی دولت را دیده‌ایم و نکاتی بر برخی مفاد آن داریم؛ کابینه آن را به بحث خواهد گذاشت و تصمیم را درباره آن خواهد گرفت. ما از اساس با خصوصی‌سازی مخالفیم اما شراکت در برخی امور ممکن است مفید باشد و هر کدام از آنها جداگانه مورد بحث قرار خواهد گرفت و با آنها موافقت یا مخالفت خواهیم کرد. حزب‌الله نیز خود یک طرح اقتصادی و اجتماعی کاملی دارد اما آن را مطرح نخواهد کرد تا محور بحث قرار نگیرد، این طرح مرجع ماست و براساس آن دیدگاه خود را در داخل دولت مطرح می‌کنیم.

معاون حزب‌الله سپس تصریح کرد: طرف‌هایی هستند که خواستار ساقط کردن دولتند اما شرایط این اجازه را به آنها نخواهد داد، دولت قوی، ثابت‌قدم و منسجم است و گامهای عملی را برای قرار دادن کشور در مسیر درست آغاز کرده است.

وی ضمن اعلام اینکه معرفی کردن حزب‌الله به عنوان مسؤول اتفاقات داخل لبنان امری غیرواقعی است ، افزود: حزب‌الله به حملات علیه خودش پاسخ نخواهد داد زیرا مصمم به کار برای کشور استو نه بحث‌های سیاسی. تلاش‌ها برای ایجاد فتنه داخلی شکست خواهد خورد.

شیخ قاسم درباره مقابله با فساد هم گفت: این نبرد ابزارهای خودش را دارد همانطور که برای اصلاحات نیز گام‌های عملی وجود داردو حزب‌الله تنها مسؤول در این زمینه نیست.

معاون حزب‌الله به آزادسازی اراضی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ هم پرداخت و گفت، این آزادسازی باعث شد لبنان آزادی، استقلال و سلامت خود را بازپس بگیرد.

وی سپس بر آمادگی مقاومت برای دفاع از لبنان و پاسخ به حملات هر «کابینه صهیونیستی» تأکید کرد.

نعیم قاسم تأکید کرد: آزادسازی نتایج بزرگی داشت حتی کسانی که نمی‌خواهند این را بدانند. دریافتیم که دیگر کشوری زیر گیوتین دشمن اسرائیلی نیستیم؛ اسرائیل آنچه در نوار مرزی رخ می‌دهد ، کاملا آگاه است و خودش در پشت پرده آنچه رخ می‌دهد، است. کافی است که دشمن پیام اتفاقات در نوار مرزی را دریابد.

وی در پایان گفت: آمریکا و اسرائیل سلاحی فراهم نمی‌کنند جز اینکه آن را علیه دشمنان خود بکار می‌گیرند و من آنها را از بازی با وضعیت داخلی لبنان مبرا نمی‌دانم. حزب‌الله با فشارهای اقتصادی امتیاز نمی‌دهد و به نفع آنهاست که امور به پرتگاه نرسد.

تشدید بحران اقتصادی در لبنان و سقوط شدید لیر، هجمه به ریاض سلامه رئیس بانک مرکزی این کشور را افزایش داده و برخی رسانه‌ها اعلام کردند، سلامه تصمیم آمریکا برای فروپاشی اقتصادی در لبنان را اجرا کرده است.

منبع: فارس
ارسال نظرات