۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۶۵۰۵۷۴
در ادامه اقدامات ضدایرانی ایالات متحده؛

آمریکا پیش‌نویس تحریم تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت برد!

آمریکا پیش‌نویس تحریم تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت برد!
آمریکا پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی مادام‌العمر ایران را در اختیار برخی از اعضای دست‌چین شده شورای امنیت سازمان ملل، از جمله بریتانیا، آلمان و فرانسه قرار داد.

به گزارش خبرگزاري رسا، به نقل از خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی مادام‌العمر ایران را در اختیار برخی از اعضای دست‌چین شده شورای امنیت سازمان ملل، از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه قرار داد. دیپلمات‌های آمریکایی سازمان ملل که نام آن‌ها افشا نشده، با اعلام این خبر به آسوشیتدپرس گفتند ایالات متحده تقریباً مطمئن است که چین و روسیه با تحریم تسلیحاتی نامحدود ایران مخالفت می‌کنند.

به گفته این دیپلمات‌ها هدف آمریکا این است که قطعنامه پیشنهادی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در ماه مه/ اردیبهشت سال جاری در شورای امنیت به رأی بگذارد. در آن زمان استونی، یک عضو ناتو و متحد نزدیک آمریکا که عضو توافق هسته‌ای هم نیست ، کرسی ریاست ادواری شورای امنیت را در اختیار دارد.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد تأمین، فروش و انتقال سامانه‌های موشکی، خودروهای زرهی، توپخانه سنگین، بالگردهای تهاجمی، هواپیماهای جنگنده‌، و ناو به ایران ممنوع است. همچنین بر اساس این قطعنامه ارائه آموزش‌های فنی یا تأمین قطعات یدکی یاد شده نیز منع شده است. محدودیت تسلیحاتی پنج سال بعد از امضای برجام و ارائه گزارش جامع آژانس بین المللی انرژی اتمی لغو می‌شود. لغو این محدودیت‌ها بخشی از برجام نبود، اما امتیازی بود که مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران به دست آوردند. چین و روسیه اعلام کرده‌اند که قصد دارند از اکتبر/ آبان سال جاری به بعد با ایران معاملات تسلیحاتی انجام دهند.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا به ۹ رأی موافق نیاز دارد. روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا و فرانسه هم نباید آن را وتو کنند. دیپلمات‌های سازمان ملل به آسوشیتدپرس گفتند آمریکا احتمالاً تلاش خواهد کرد رأی چین و روسیه را جلب کند. اگر شورای امنیت سازمان ملل، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تمدید نکند، گام بعدی آمریکا تلاش برای باز‌گرداندن تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران خواهد بود که تحریم‌های تسلیحاتی هم بخشی از آن است. این ساز و کار در برجام پیش‌بینی شده و به «مکانیسم ماشه» معروف است.

نیویورک تایمز  دو روز قبل اعلام کرده بود که وزیر خارجه آمریکا در حال طرح یک استدلال پیچیده حقوقی است که بر مبنای آن، ایالات متحده قصد دارد خود را ناظر به قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل معرفی کند و با وجود آنکه از برجام خارج شده، با این ترفند، بر اساس قطعنامه‌ی که خود با خروج از برجام آن را نقض کرده، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند و به یک معنا مکانیسم ماشه را فعال کند.  وزیران خارجه ایران و روسیه  روز گذشته (سه‌شنبه) در تماس تلفنی با یکدیگر طرح آمریکا درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را «مردود و غیر عملی» ارزیابی کردند.

یک دیپلمات اروپایی به شرط ناشناخته ماندن به آسوشیتدپرس گفت که طرح فعال کردن مکانیسم ماشه به درخواست آمریکا در شورای امنیت سبب نابسامانی می‌شود. به گفته این دیپلمات صرف‌نظر از آنکه بریتانیا، آلمان و فرانسه چه تصمیمی می‌گیرند، روسیه و چین قطعاً با تفسیر حقوقی آمریکا مخالفت خواهند کرد.

روزگذشته خبرگزاری رویترزنیز از ناکامی آمریکا در تصویب این توافق خبر داد و نوشت: در پی تلاش علنی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران، دیپلمات‌های اروپایی از احتمال ناموفق ماندن آمریکا خبر داده‌ و گفته اند: درخواست واشنگتن به محض رسیدن به شورای امنیت ناکام خواهد ماند".

سعید محمودی، استاد حقوق بین الملل از سوئد در گفتگو با بی‌بی‌سی دربارهتلاش آمریکا برای بازگشت دوباره به برجام گفت: ادعای آمریکا این است که «مطابق قطعنامه 2231 هنوز به عنوان یک کشور عضو سازمان ملل، در داخل این قطعنامه هست و می‌تواند از مزایای آن علیه ایران استفاده کند». این ادعا کاملا بی ربط است، زیرا مکانیزم ماشه‌ فقط مربوط به کشورهای باقی‌مانده در برجام است؛ آمریکا امروز قطعا عضو برجام نیست و نمی‌تواند از این مکانیزم استفاده کند و حتی نمی‌تواند به برجام برگردد.

مارک فیتزپاتریک، مقام پیشین وزارت‌ خارجه آمریکا نیز در گفتگو با ایران اینترنشنال: در این زمینه گفت:استراتژی که پمپئو مبنی بر ادامه عضویت دوباره آمریکا در برجام دنبال می‌کنند یک مسئله سیاسی است که در آن آمریکا تنها و منزوی است. آمریکا به خاطر خروج از برجام با وجود پایبندی ایران در نزد بیشتر کشورهای دنیا، منزوی شده بنابر این حتی اگر سازمان ملل تحریم‌ها را بازگرداند بیشتر کشورها با آن همراهی نخواهند کرد و روسیه و چین به ایران تجهیزات نظامی خواهند فروخت./1360/

منبع:جام نیوز
ارسال نظرات