۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۶۵۰۷۱۱
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

بهره گیری اهل عرفان در سیر و سلوک از قرآن کریم

بهره گیری اهل عرفان در سیر و سلوک از قرآن کریم
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با اشاره به عرفان‌های کاذب و نوظهور، گفت: اهل عرفان در سیر و سلوک و تبیین عرفان شان از قرآن کریم بهره مند می‌شوند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، عضو هیأت علمی گروه فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شامگاه گذشته در ویژه برنامه ماه رمضان شبکه استانی خوزستان «جرعه معرفت» با بیان اینکه برای طی کردن مدارج سلوک باید از قرآن کریم بهره‌مند شویم، خاطرنشان کرد: در آیه ۸۹ سوره نحل مقصود از «تبیانا لکل شی»، هدایت است؛ از این رو اهل معرفت برای سیر و سلوک، از قرآن کریم بهره‌مند شدند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عرفان‌های کاذب و نوظهور اظهار داشت: برخی‌ها خواهان فراگیری عرفان و سلوک معنوی از هندو‌ها و بودایی‌ها هستند، ممکن است راهبان و مرتاضان هندی و بودایی، سخن حقی بر زبان بیاورند، اما در سلوک و عرفان باید از نسخه‌ای که سراسر حق است، بهره‌مند شد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه عنوان داشت: مرتاضان در برخی امور دچار افراط و تفریط می‌شوند و از تشکیل خانواده سرباز می‌زنند، اما در اسلام به زهد سفارش شده و مقصود از زهد اسلامی، عدم دلبستگی به غیر خدا است.

وی با بیان اینکه اهل عرفان در سیر و سلوک و تبیین عرفان شان از قرآن کریم بهره مند می‌شوند، ادامه داد: سرّاج طوسی در کتاب اللمع، ابوعلی سینا در اشارات و تنبیهات و خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب اوصاف الاشراف از قرآن کریم برای سیر و سلوک و عرفان بهره بردند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به منازل عرفانی و سیر و سلوکی گفت: در این باره باید از قرآن کریم بهره ببریم، خود قرآن چگونگی طی کردن منازل عرفانی را بیان می‌کند./۹۴۵۶/پ310/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات