۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
کد خبر: ۶۵۰۹۴۶

نخبه‌کشی گانگستری

نخبه‌کشی گانگستری
ایالات‌متحده یکبار دیگر با اتهامات واهی، سلامت یکی دیگر از اساتید ایرانی را در زندان‌های خود به خطر انداخته‌است. یکی از اساتید دانشگاه شریف پس از سه سال محاکمه و در نهایت تبرئه در دادگاه فدرال و دادگاه استیناف امریکا همچنان در زندان مانده و اکنون جانش به خطر افتاده‌است.
به گزارش خبرگزاري رسا، سیروس عسگری استاد ۵۹ ساله مهندسی مواد دانشگاه شریف در نوامبر ۲۰۱۹ از اتهام سرقت اسرار تجاری مرتبط با فعالیت‌های دانشگاهی خود در دانشگاه اوهایو، تبرئه شد. از آنجایی که در دوران محاکمه مدت زمانی ویزایش هم به پایان رسید، به همین بهانه او را در بازداشت اداره مهاجرت امریکا نگه داشتند تا در نهایت اکنون به کرونا مبتلا شده‌است. دکتر عسگری در سال ۲۰۱۲ (سال ۹۱) یک دوره تحقیقاتی در دانشگاه اوهایو گذراند. در سال ۲۰۱۶ (سال ۹۵) دولت امریکا ادعا کرد اتهام‌های دکتر عسگری مبنی بر دور زدن تحریم‌های ایران و سرقت اسرار تجاری با فعالیت‌های دانشگاهی او در دانشگاه «کیس وسترن رزرو» اوهایو در سال ۲۰۱۲ مرتبط است.

رأی سیستم حقوقی به آزادی

محاکمه آقای عسگری در امریکا در سال ۲۰۱۷ و پس از ورود او به این کشور آغاز شد. پس از نزدیک به سه سال محاکمه، در نهایت او در دادگاه فدرال و سپس دادگاه استیناف حوزه ششم ایالات‌متحده امریکا تبرئه شد. این پرونده را اداره تحقیقات فدرال (اف بی‌آی) دنبال می‌کرد.

از لحاظ تقسیمات حقوقی، ایالات متحده به ۱۲ حوزه قضایی تقسیم می‌شود و هر حوزه یک دادگاه استیناف دارد. هر ایالت دارای سازمان قضایی خاص خود است، اما به‌طور معمول یک سلسله مراتب ۳ درجه‌ای وجود دارد که شامل دادگاه‌های بدوی (دادگاه‌های ناحیه در ایالات متحده امریکا)، دادگاه‌های استیناف ایالات متحده و یک دیوان عالی ایالتی است. دادگاه استیناف وظیفه رسیدگی به شکایات و درخواست تجدید نظر به احکام دادگاه‌های بدوی را دارد. در صورت بروز اختلاف میان آرای دادگاه‌های بدوی و دادگاه استیناف، دیوان عالی ایالتی به صدور حکم می‌پردازد.

تبرئه و سپس بازداشت!

در پرونده دکتر عسگری هم دادگاه بدوی و هم دادگاه استیناف حکم به تبرئه وی دادند، اما پس از تبرئه از دادگاه، پلیس مهاجرت و گمرک ایالات متحده (ICE) مجدداً او را برای اخراج به ایران به مدت نامحدود و تا تشکیل دادگاه در بازداشت نگه داشت! پس از شیوع کرونا، پلیس مهاجرت و گمرک ایالات‌متحده از آزادی موقت سیروس عسگری یا فراهم ساختن امکان بازگشت او به ایران امتناع کرد. این استاد دانشگاه شریف به تازگی در مصاحبه با گاردین خبر داد که بازداشتگاهش آلوده و پر ازدحام است و مقام‌های امریکایی اقدام چندانی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا انجام نمی‌دهند.

زندان‌های بیماری‌زای امریکا

دکترعسگری شرایط بازداشتگاهش در لوئیزیانا را غیر انسانی خواند و گفت: «این مکان نه‌تن‌ها مواد ضدعفونی‌کننده نداشته، بلکه حتی پس از اعلام محدودیت‌های اجتماعی در این ایالت، هیچ تدبیری برای فاصله‌گذاری بازداشتی‌ها در نظر نگرفته‌است. با توجه به امکانات و شرایط این بازداشتگاه اگر ویروس کرونا به ریه‌هایم برسد امکان ذات‌الریه دارد و فکر نمی‌کنم زنده بمانم.» چندی قبل وزیر خارجه کشورمان در توییتر خود لینک مصاحبه سیروس عسگری با نشریه بریتانیایی گاردین را منتشر کرد و از امریکا خواست که ایرانیان زندانی در امریکا را آزاد کند.

پیگیر آزادی ایشان هستیم

در همین زمینه روز گذشته، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت عسگری اظهار داشت: «ما نسبت به سلامتی همه ایرانیان دربند در زندان‌های امریکا نگرانیم، در این میان اعلام ابتلای اندیشمند ایرانی دربند در امریکا به کرونا بر نگرانی‌ها افزوده‌است، بنابراین از مراجع ذیربط پیگیر آزادی ایشان هستیم؛ چراکه فقط آزادی هرچه سریع‌تر عسگری است که می‌تواند به نگرانی‌ها درباره سلامتی این استاد دانشگاه پایان دهد.»

علی باقری‌کنی با اشاره اخبار رسانه‌ها درباره وضعیت نامناسب زندان‌های امریکا افزود: «سابقه بیماری تنفسی دانشمند ایرانی، نگرانی درباره سلامتی عسگری را بسیار جدی‌تر کرده‌است، بنابراین از وزارت امورخارجه می‌خواهیم تلاش‌های خود را برای آزادی دانشمند ایرانی شدت بخشیده و از همه ظرفیت‌های سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی برای رهایی هر چه سریع‌تر ایشان بهره بگیرد.»

فکر پلید

به گفته همسر دکتر عسگری «امریکایی‌ها هم در ایران زندانی دارند می‌خواستند از وجود ایشان استفاده کنند و سمت و سویشان این بود که تا جایی که می‌شود ایشان را با کسی مبادله کنند. فکر پلیدی دارند و به همین دلیل خیلی اذیت کردند.» سال گذشته هم امریکا مجبور شد مسعود سلیمانی، رئیس انجمن هماتولوژی ایران و پژوهشگر سلول‌های بنیادی دانشگاه تربیت مدرس را که به اتهام نقض تحریم‌های امریکا بازداشت کرده‌بود، آزاد کند، اما این اتفاق به قدری دیر رخ داد که مادر این دانشمند از غم دوری فرزندش فوت کرد./1360/
ارسال نظرات