۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۶۵۱۲۱۶

جبران بی‌تفاوتی‌ به قاره آفریقا در قابِ شبکه خارجی تلویزیون

جبران بی‌تفاوتی‌ به قاره آفریقا در قابِ شبکه خارجی تلویزیون
بزرگ‌ترین رسالت شبکه هوسا تی‌وی، کانالی برای تغییر افکار مردم آفریقا در مورد جمهوری اسلامی است. شبکه‌ای که به زبان مردم غیر عرب صحرای آفریقا و خلیج گینه، ۲۴ ساعته برنامه پخش می‌کند.

به گزارش خبرگزاري رسا، شبکه‌های تلویزیونی معاونت برون‌مرزی در مجموع روزانه 283 ساعت پخش دارند، در این میان شبکه هوسا تی‌وی نیز به‌طور 24ساعته به پخش اینترنتی برنامه‌های خود می‌پردازد. چندی پیش پیمان جبلی معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما در گفت‌وگویی به برنامه‌ها و اتفاقات سال 1399 شبکه‌های خارجی تلویزیون اشاره کرد. او به صورت خاص درباره شبکه هوسا تی‌وی هم این‌چنین به خبرنگار ما  گفت: ما در سال 1398 شاهد شروع رسمی فعالیت شبکه رادیو و تلویزیونی "هوسا" برای گفت‌وگو و ارتباط فرهنگی با آفریقا بودیم. در سال 1399 همچنین تلاش خواهیم کرد فعالیت شبکه "هوسا" را که فعلاً به صورت اینترنتی فعالیت دارد، به مرحله پخش ماهواره‌ای نزدیک کنیم.

جبلی با اشاره به پخش ماهواره‌ای "هوسا تی‌وی" تأکید کرد: آفریقا قاره فرصت‌ها است و مردمان آفریقا مشتاق شنیدن صدای ایرانند. این اشتیاق را ما بعد از راه‌اندازی  "هوسا تی‌وی" به وضوح و بیشتر از قبل دریافتیم. با اینکه معاونت برون‌مرزی به واسطه رواج انگلیسی و فرانسوی علاوه بر زبان‌های محلی مثل هوسا و سواحیلی، پیش از این و همزمان با آن، رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب برای ارتباط با آفریقا در اختیار داشته است اما  استعداد و آمادگی مردم آفریقا برای ارتباط با ایران و انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت، نیازمند رسانه‌های متنوع و با دایره دربرگیری بیشتر است که  "هوسا تی‌وی" یکی از آنهاست. مخاطبان ما با جدیت متقاضی پخش ماهواره‌ای و انتقال امواج از طریق فرکانس و پخش تلویزیونی‌اند و ما در سال 1399 در این زمینه تلاش می‌کنیم؛ امیدوارم بودجه راه‌اندازی پخش ماهواره‌ای فراهم شود.

تلویزیون , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , معاونت برون مرزی ,

هوسا‌ تی‌وی جبران گذشته بی‌تفاوتی نسبت به قاره آفریقا

محمدعلی الستی پژوهشگر حوزه ارتباطات اجتماعی و افکارسنجی، دو قاره آسیا و آفریقا را بزرگ‌ترین زخم‌خوردگان استعمار دانست و گفت: طبیعی است منطقه‌ای که در انحصار قرار دارد، طی دهه‌های قبل تشنه بوده باشد؛ برای این که صدای کشور انقلابی را بشنود و کشور انقلابی مثل ایران بتواند رسانه‌ای محبوب و موفق را برای آنها راه‌اندازی کند، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که در سالیان اخیر به علت اتفاقاتی که در قاره آفریقا افتاده و بسیاری از رژیم‌هایی که با ادعای انقلابی بودن وضعیت مردم آفریقا را بحرانی‌تر کرده‌اند، متأسفانه گروه‌هایی که از پیش تعیین شده یا با جهالت و نا آگاهی با داعیه اسلام، جنایت‌هایی را مثل داعش مرتکب شده‌اند.

وی گفت: در حال حاضر متأسفانه شرایط مقداری پیچیده‌تر شده، درست است که آفریقا از استعمار متنفر بوده است اما خیلی از بازمانده‌های دوره استعمار تبلیغ می‌کنند که همان استعمارگران بوده‌اند که امنیت را برای آفریقا آورده‌اند، همان‌ها بوده‌اند که رفاه و پیشرفت را برای مردم آفریقا به ارمغان آورده‌اند  و .... از زمانی که مردم آفریقا تصمیم گرفتند که خودشان به طور مستقل بر سرنوشتشان مسلط شوند، این ناامنی‌ها و وضعیت نامطلوب شکل گرفته با توجه به این نوع تبلیغات کار را سخت‌تر کرده است، یعنی رسانه‌هایی که می‌خواهند برای مردم آفریقا پیام تهیه کنند، مثل 20 یا 30 سال پیش نمی‌توانند مطمئن باشند که مخاطب زیادی خواهند داشت، در حال حاضر باید کار فرهنگی منسجم صورت بگیرد تا آفریقایی‌ها را متوجه کند ودر واقع سطح کنش را در آفریقا بتواند بالا ببرد.

الستی تصریح کرد: زمانی بود که ما مسلمانان به طور خاص شیعیان، شعارمان این بود که ما می‌توانیم الگوهای خوبی برای توسعه داشته باشیم. اسلام می‌تواند ایدئولوژی نجات‌بخشی برای همه ستم‌دیدگان عالم باشد. اما امروز با توجه به سوء رفتارها و درگیری‌های داعش و ... اتفاقی که افتاده، این است که در حال حاضر موضع انفعالی به خودشان گرفته‌اند، به جای اینکه به این نکته تأکید کنند که ما می‌توانیم در ایدئولوژی رهایی‌بخش باشیم، فقط از خودشان دفاع می‌کنند که ما تروریست و اهل خشونت نیستیم، این عقب‌نشینی که طی دو سه دهه اخیر در کشورهای انقلابی و اسلامی اتفاق افتاده ناشی از همان سوء رفتارها بوده است.

این پژوهشگر حوزه افکارسنجی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شبکه‌ای مثل هوسا تی‌وی اولین کارش در واقع جبران آن اشتباهات است و روشن‌کردن آنها که تکلیف ما از آنها جدا است و در واقع نباید با آنها و در کنار آنها قضاوت شویم، استفاده از شیوه‌های نوین خبرنگاری، روزنامه‌نگاری و ارتباطات برای جذب مخاطب از جمله آنها است. بنابراین معتقدم که این شبکه با داشتن برنامه‌ای علمی و همه‌جانبه پیشرفته، احتمال توفیق بسیار بالا دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران این شبکه خارجی تلویزیون باید کار علمی کنند، یعنی باید خبرنگارانی که مهارت کافی در این کار دارند و اطلاعات کافی در مورد کشورهای آفریقایی دارند در این شبکه فعالیت کنند، مضاف بر این‌که حتماً باید در منطقه حضور داشته باشند؛ یعنی نوعی پوشش خبری که به وسیله حضور خبرنگاران هوسا تی‌وی در منطقه داده می‌شود. وقتی همکاری‌های فرهنگی به طور عینی اتفاق بیفتد، اثر اداره شبکه‌ها  چند برابر می‌شود؛ یعنی حضور در میان مردم آفریقا، لمس و درک مشکلات آنها از نزدیک و مشاهده آنچه با آن درگیرند و ایجاد احساس همدلی در آفریقایی‌ها و در جذب آنها، می‌تواند مؤثر باشد./1360/

منبع: تسنیم
ارسال نظرات