۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۶۵۱۲۶۴
استاد حوزه علمیه:

انرژی متراکم برای تحقق جهش تولید در کشور موجود است

انرژی متراکم برای تحقق جهش تولید در کشور موجود است
استاد حوزه علمیه و دانشگاه گفت: با لحاظ شرایط پیرامونی و ظرفیت‌های خالی تولیدی ایران و انرژی متراکم موجود، تحقق جهش در تولید در سال ۱۳۹۹ کاملاً قابل‌انتظار و تصور است.

حجت‌الاسلام مهدی مکرمی، استاد حوزه علمیه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، با اشاره به ضرورت اهتمام نسبت به جهش تولید در بخش‌های مختلف کشور، اظهار کرد: در حال حاضر انرژی متراکم موردنیاز برای جهش تولید در اقتصاد ایران موجود است.

وی افزود: تفاوت اصلی جهش تولید با رونق تولید در وسعت و سرعت تحرک مورد انتظار است، جهش عبارت است از یک حرکت بزرگ، سریع و شتابنده که چنین حرکتی نیازمند یک انرژی متراکم است، همانند یک فنر فشرده که در صورت رهاسازی آن انرژی متراکمی آزاد و جهش یا پرش صورت می‌گیرد، انتظار جهش در تولید زمانی منطقی است که چنین انرژی متراکمی وجود داشته باشد.

حجت‌الاسلام مکرمی خاطرنشان کرد: با تحلیل علمی و واقع‌بینانه اقتصاد ایران به‌خوبی می‌توان دریافت که چنین انرژی متراکمی هم‌اکنون در اقتصاد ایران وجود دارد.

وی با اشاره به برخی از مؤلفه‌های این انرژی متراکم، صنایع تعطیل را یکی از این مؤلفه‌ها دانست و افزود: بر اساس گزارش‌های فراوان بخش فراوانی از ظرفیت صنایع کشور هم‌اکنون تعطیل بوده و یا با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند، آماری که در سال‌های اخیر گاهی به 70 درصد در شهرک‌های صنعتی نیز رسیده است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: این واحدهای تعطیل و یا دارای ظرفیت خالی فرصت بسیار بزرگی برای جهش تولید محسوب می‌شوند؛ زیرا با راه‌اندازی آن‌ها بدون نیاز به سرمایه‌گذاری فیزیکی و یا احداث واحدهای جدید تولید فراوانی در کشور رقم خواهد خورد. درواقع واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل همانند اسلحه‌های ساخته شده و پری هستند که آماده شلیک هستند.

وی بازارهای بزرگ کشورهای همسایه را یکی دیگر از مؤلفه‌های جهش تولید دانست و افزود: یکی از ظرفیت‌های فوق‌العاده بخش تولیدی در اقتصاد ایران تقاضای بالقوه و حجیمی است که در بازارهای کشورهای همسایه وجود دارد.

حجت‌الاسلام مکرمی گفت: ایران کشوری است با 15 همسایه که جمعیتشان به بیش از 620 میلیون می‌رسد. این کشورها مجموعاً سالانه بیش از هزار میلیارد دلار واردات دارند که از دو جهت بازاری بسیار بزرگ و مطمئن برای ایران محسوب می‌شوند.

وی افزود: اولاً اغلب این کشورها از نظر سیاسی با جمهوری اسلامی ایران هم‌راستا بوده و یا تعارض جدی ندارند، به نحوی که اغلب آن‌ها در برنامه‌های تحریمی علیه ایران شرکت نکرده و یا در ارائه راهکار برای دور زدن تحریم‌ها طی سال‌های اخیر همکاری کرده‌اند.

حجت‌الاسلام مکرمی ادامه داد: در ثانی سطح فن‌آوری تولید در اغلب این کشورها از ایران پایین‌تر است. این بدان معناست که بخش فراوانی از تولیدات ایران به لحاظ کیفیت قابلیت رقابت در بازار این کشورها را دارا هستند.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر به جهت هم‌جواری و مرز مشترک، هزینه مختلف مترتب بر تجارت برای صادرات کالا و خدمات از ایران به بیشتر این کشورها به نسبت سایر مبادی صادراتی در غرب یا شرق کمتر است و همین امر سبب می‌شود رقابت‌پذیری قیمتی محصولات ایرانی نیز در این کشورها بالا باشد.

حجت‌الاسلام مکرمی افزود: با لحاظ این بازار بزرگ از یکسو و ظرفیت‌های خالی تولیدی ایران از سوی دیگر، تحقق جهش در تولید در سال 1399 کاملاً قابل‌انتظار و تصور است./9314/ت310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
سلام عزیزانی که موافق راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و قوی شدن وطنمان در حوزه اینترنت و فضای مجازی اند حتما این پویش ک توسط جمعی از دوستان انقلابی ایجاد شده رو حمایت کنند
0
0