۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۶۵۱۶۳۱
منبرهای مجازی؛

رابطه جهاد علمی با عزت و اقتدار جهانی بر اساس آموزه های دینی

رابطه جهاد علمی با عزت و اقتدار جهانی بر اساس آموزه های دینی
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی کسب عزت و اقتدار ملی و جهانی را بدون پشتوانه علمی غیر ممکن دانست و رابطه جهاد علمی با عزت و اقتدار را بر اساس منابع قرآنی تبیین کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری رسا، به تبیین اصل مهم مجاهدت علمی و رابطه آن با عزت و اقتدار ملی و تفوق بین المللی پرداخت.

از نگاه استاد رفعتی هیچ دین و ایسمی به اندازه دین مبین اسلام به دانش و تولید علم توجه نکرده است و برای علم آموزی اهمیت قائل نشده است؛ او اعتقاد دارد که بدون پشتوانه علمی نمی تواند در دنیا حرفی برای گفتن داشت.

او تاکید و اصرار همیشگی رهبر معظم انقلاب بر اصل مهم علم و پژوهش را ناشی از یک اصل مبنایی و مهم دینی عنوان و از برخی بی مهری هایی که به نخبگان و دانشمندان علمی صورت می گیرد انتقاد و تاکید می کند که باید به فکر جذب و حمایت تولیدگران علمی بود.

آنچه در ادامه می خوانید بخش دوم سخنان حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا است.

بسم الله الرحمن الرحیم

علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان اولین راهبرد کلانی است که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند، چرا مهم ترین و اولین راهبرد در این بیانیه علم و پژوهش است؟

باید عرض کنیم تفاوت بشر با همه جانداران در این است که بشر برخوردار از علم است؛ هیچ دین و ایسم و مذهبی، به اندازه اسلام به علم اهمیت نداده است، به قدری اسلام به علم و دانش اندوزی اهمیت داده که می فرماید «من المهد الی اللحد؛ زگهواره تا گور» در کدام مکتب، آیین، فرهنگ و دین چنین واژه و جمله ای و چنین گزاره ای وجود دارد؟ شما در هیچ کجا نمی بینید.

در قرآن می فرماید اگر بخواهید رتبه پیدا کنید باید علم تان افزایش یابد، لذا می فرماید «یرفع الله» یعنی خدا رتبه و درجه می دهد، هم ابتدا یرفع الله را می فرماید هم در ادامه می فرماید درجات می دهد؛ بنابراین هرچه جامعه ما، کشور ما در دهه پنجم و دهه های پیش رو و گام دوم ارتقای علمی داشته باشد رتبه او در دنیا بالا خواهد رفت؛ این وعده الهی و امری طبیعی است.

این رتبه علمی همچنان که بالاتر می رود رابطه مستقیم با عزت، اقتدار ملی، اقتدار نظامی و اقتدار معنوی و فرهنگی و تفوق بر کل جهان دارد. آینده جهان دست کشورهایی است که از لحاظ رتبه علمی سطح بالاتری داشته باشند، الان هم همین گونه است.

لذا نظام سلطه قرن ها است که تلاش کرده جهان سوم و کشورهای اسلامی را از دانش دور نگه دارد، از ارتقای علمی دور کند، آنها می خواهند دانش، علم و تولید علم را در انحصار خودشان قرار دهند؛ چرا؟ چون نظام سلطه می داند هر کشوری که رتبه علمی بالاتری داشته باشد او می تواند بر تمامی کشورهای دیگر در آن جایگاه علمی تفوق یابد.

اگر رهبر معظم انقلاب می فرمایند باید قوی شد، قوی شدن به تولید علم است، لذا باید به «یرفع الله» توجه داشت؛ در اینجا بنده چند راهکار را توصیه می کنم.

چند راهکار برای تقویت و ارتقای علمی کشور

اول این که نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران باید تحول یابد؛ هم در سطح آموزش و پرورش و هم در سطح وزارت علوم؛ نظام آموزشی خوب است اما اگر می خواهد به رتبه اول برسد باید تحولی در نظام آموزشی داشته باشیم؛ حوزه ها هم از این مستثنی نیستند.

دومین راهکار این است که تولید علم داشته باشیم، راهکار سوم بومی سازی برخی از علوم است، چهارم؛ تشویق و جذب تولید گران علم است؛ متاسفانه باید عرض کنیم در برخی مواقع ما کسانی که اختراعات و نوآوری هایی داشته اند را طرد کردیم؛ به جای آن که جذب شان و تشویق شان کنیم سبب شده ایم که از بین ما بروند و جذب دیگران شوند. البته تعداد اینها اندک است اما یک نفر و یک مغز هم که فرار کند خسارت بزرگی است.

راهکار پنجم؛ تاسیس، تقویت و ارتقای شوراهای علمی تخصصی در سطح شوارهای عالی است، ان شاءالله بتوانیم رتبه علمی جمهوری اسلامی ایران را رتبه اول در جهان در گام دوم انقلاب اسلامی قرار دهیم، این وظیفه ای است که قرآن کریم، خدای متعال و رسول مکرم اسلام به عهده ما گذاشته اند.

 
حسین عجمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
احسنتم
0
1