۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۶۵۱۶۹۰
آیت الله مهدوی:

همت در حرص داشتن نسبت به امور آخرتی مفید است

همت در حرص داشتن نسبت به امور آخرتی مفید است
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: همت کردن با عجله کردن متفاوت است، همت در حرص داشتن نسبت به امور آخرتی بسیار مفید است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در درس اخلاق مجازی امروز، با بیان اینکه هرکسی به مقامات دنیایی یا آخرتی می‌خواهد برسد باید همت بلند داشته باشد، گفت: داشتن همت بیجا یا نداشتن همت هردو ناشی از جهل و ندانستن افراد است. نسبت همت و حرص را هم انسان باید به درستی بداند تا دچار افراط و تفریط نشود.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: در مسأله نسبت همت و حرص باید بدانیم حرص در امور دنیایی و آخرتی مطرح است، برخی حرص نسبت به امور دنیایی و افزودن مال و اموال خود دارند، این حرص فانی است و به درد آخرت انسان نخواهد خورد، اما در امور آخرتی نیز حرص داریم، مانند حرص به قرائت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان یا حریص نسبت به هدایت دیگران و هرنوع کمالی که احساس می‌کنند.

پیامبر اکرم(ص) حریص بر هدایت مردم بودند

وی حرص به هدایت انسان‌ها را از صفات پیامبر اکرم(ص) دانست و تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) حریص بر هدایت مردم بودند تا مبادا یکی از مردم به جهنم بروند. یا ممکن است معلمی باشد که حریص بر خوب شدن نمره‌های دانش آموزان و موفقیت تحصیلی آنها داشته باشد که البته این معلم باید در کنار این موضوع حرص بر تربیت دینی دانش آموزان داشته باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: حرص به امور حلال دنیا جایز است اما خوب نیست، همت اگر همراه با حرص به امور آخرتی باشد مطلوب است اما همتی که حرص به دنیا را به همراه داشته باشد مطلوب نیست.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه باید نسبت همت و تعجیل کردن را هم بدانیم، اظهار کرد: برخی افراد هستند که در امور روزانه و عادی خود عجله بسیار دارند، عجله ممکن است باعث خراب شدن کارهای ما شود به ویژه در اموری نظیر صحبت کردن یا غذا خوردن، عجله کردن می‌تواند برای انسان مضر باشد.

عجله در عبادات و امور آخرتی پسندیده است

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: عجله بر دو نوع است، گاهی عجله ما در انجام اعمال خوب است، این بسیار عالی است، قرآن هم تأکید دارد که بر خیرات سبقت بگیرید، حتی در اموری نظیر محاسبه اعمال و عبادات باید تعجیل داشت و نسبت به آن سفارش شده است، عجله اگر به معنای عجله در خیر باشد بسیار خوب است.

وی با اشاره به مذموم بودن برخی عجله‌ها، تصریح کرد: قرآن می‌فرماید انسان عجول است، عجله مذموم یعنی استباق یا سرعت در انجام کاری بدون اینکه زمان آن فرارسیده باشد، اگر زمان امری رسیده است انسان نباید صبر کند اما گاهی زمانی امری نرسیده و انسان عجله می‌کند، این کار اشتباه است و به انسان ضرر خواهد زد.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه میان همت و عجله کردن تفاوت است، عنوان کرد: همت کردن گاهی با طولانی بودن مقدمات و مسیر همراه است، در این حالت انسان نباید عجله کند و نباید سست شود، بلکه همت بلند داشتن نیازمند صبر و شکیبایی و تحمل کردن مشکلات است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات