۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۶۵۱۳۷۱
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

همت خود را باید در مسیر بندگی کردن مصرف کنیم

همت خود را باید در مسیر بندگی کردن مصرف کنیم
آیت الله مهدوی با بیان اینکه انسان باید خداوند را بشناسد تا به درستی بندگی کند، گفت: هدف از بندگی خدا رسیدن به کمال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، در درس اخلاق مجازی امروز، با بیان اینکه بنابر روایات یکی از اهداف خلقت انسان احسن العمل بودن انسان است، گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند: علم یک نهر است و حکمت یک دریا است، و عالمان اطراف نهر طواف می‌کنند و افراد حکیم در دریا شنا می‌کنند.

نخستین مرحله زندگی در این دنیا شناخت خداوند است

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: در ادامه روایت امام علی(ع) به عارف یعنی کسی که خدا را شناخته است اشاره می‌کنند و می‌فرمایند و عارفان در کشتی‌های نجات سیر می‌کنند. عارف حقیقی پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) هستند و خدا را به خوبی شناخته‌اند و به ما هم معرفی کرده‌اند.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: بنابر روایات در این دنیا باید دو مرحله را سپری کنیم، نخستین مرحله این است که خداوند را به خوبی بشناسیم، این به معنای صوفی مسلکی نیست بلکه به معنای علم به خداوند به اندازه طاقت بشری و وسع انسان است، هدف از این شناخت خدا این است که به خوبی عبودیت و بندگی کنیم، بندگی کردن ما را خداوند نیاز ندارد در واقع اطاعت از پروردگار متعال برای خود ما سود دارد چرا که ما را به کمال خواهد رساند.

وی با بیان اینکه تعبیرات مختلفی برای عبودیت و بندگی خدا وجود دارد اظهار کرد: به تعبیر ساده هدف از بندگی خدا کردن آدم شدن است، یعنی اینکه از حیوانیت جدا شده و فارغ از حیوانیت شویم، این بندگی کردن و گذر از حیوانیت را دین یاد ما داده است و باید یاد بگیریم که عبد محض خداوند شویم.

همت خود را در مسیر بندگی کردن باید مصرف کنیم

آیت الله مهدوی در ادامه عنوان کرد: روایت می‌فرماید همت خود را صرف در نزدیک شدن به خداوند و انجام طاعت و بندگی کنید، بنابر روایت در این مسیر باید شوق و رغبت فراوان داشت تا اثرگذاری بیشتر و بهتری داشته باشد، انسان باید هرآنچه دارد در انجام طاعت و بندگی خدا مصرف کند و راهی جز این برای انسان وجود ندارد، گاهی برخی شیادان نظیر عرفان‌های نوظهور راه‌های غیردینی را برای رسیدن به کمال مطرح می‌کنند اما راهی جز آنچه دین گفته است وجود ندارد و تقرب به خداوند تنها با اطاعت و بندگی میسر خواهد شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سالروز رحلت حضرت خدیجه تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) علاقه ویژه‌ای به حضرت خدیجه داشتند و همواره به یاد ایشان بودند، ایشان می‌فرمایند حضرت خدیجه بی نظیر بوده است، یکی از نکات زیبای حضرت خدیجه این بوده است که تا پیش از رحلت ایشان پیامبر اکرم(ص) همسر دیگری نداشتند.

وی با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) در جوانی تعدد زوجات نداشتند و در سن پیری و پس از رحلت حضرت خدیجه مجدد ازدواج کردند، اظهار کرد: حضرت خدیجه به نحوی مادر ائمه معصومین(ع) هستند چرا که ایشان مادر حضرت زهرا(س) بودند، ایشان یک الگو باید باشند در بندگی و عبودیت و خدمت به اسلام کردن و افتخارات بسیاری در تاریخ به نام ایشان ثبت شده است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات