۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۶۵۱۷۶۹

حذف پراید و پژو بازار را ملتهب می‌کند

حذف پراید و پژو بازار را ملتهب می‌کند
رئیس شورای رقابت گفت: در چند مدت کوتاه آینده دو خودرو ۴۰۵ و پراید برای همیشه از خطوط تولید خارج خواهند شد. حذف پراید و ۴۰۵ در چنین شرایطی بدون شک باعث افت شدید تولید خواهد شد و در نهایت هیزمی برای آتش بازار آشفته کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاري رسا، رئیس شورای رقابت گفت: در چند مدت کوتاه آینده دو خودرو ۴۰۵ و پراید برای همیشه از خطوط تولید خارج خواهند شد. این در حالی است که سال گذشته با تمام تلاش‌های انجام شده تنها ۸۰۰ هزار خودرو در کشور تولید شد، این مقدار تنها دو سوم از نیاز بازار را پاسخگو بود و همین متناسب نبودن میزان عرضه و تقاضا یکی از بنیان‌های آشفته بازار خودرو در کشورمان است.

شیوا افزود: حذف پراید و ۴۰۵ در چنین شرایطی بدون شک باعث افت شدید تولید خواهد شد و در نهایت هیزمی برای آتش بازار آشفته کشور می‌شود.

میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو هم درباره حذف دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ از خطوط تولید کشور گفت: خودرو پراید یکی از پر تیراژ ترین و ارزان قیمت ترین خودروهایی است که در کشور تولید می شود. عوامل بسیاری از جمله ایمنی و آلایندگی باعث می شود که همه موافق حذف آن از روند تولید باشند اما هم اکنون شرایط مناسبی برای تحقق این کار نیست.

او با تاکید بر اهمیت متعادل بودن بازار هنگام از رده خارج کردن چنین خودرویی بیان کرد: جایگزین کردن خودرو جدید و آماده سازی خطوط تولید فرآیندی بسیار زمان‌بر است و در نهایت باعث خواهد شد تا تیراژ خودروها به شدت کاهش پیدا کند.

امیر حسن کاکایی دیگر کارشناس حوزه خودرو، با اشاره به افزایش قیمت اخیر خودرو در روزهای اخیر گفت: عواملی از جمله تعیین تکلیف نشدن قیمت خودرو، کاهش تولید در سال گذشته، محدود شدن واردات و کاهش ارزش ریال افزایش قیمت در بازار را به همراه داشت.

وی افزود: این تجربه به دولت ثابت کرد که ثبات قیمت در کارخانه مانع افزایش قیمت در بازار نخواهد شد و صرفا ضرر ۳۰ هزار میلیاردی خودروسازی ها را به همراه داشت. ادامه این روند تقریبا غیر ممکن است پس باید فکری به حال این موضوع کرد. یکی از راه هایی که می تواند موثر باشد فروش با قیمت ۵ درصد کم تر از حاشیه بازار و ۵ درصد سود بر روی قیمت تمام شده محصول است.

کاکایی تصریح کرد: تعلل در این موضوع ادامه رشد جهش گونه قیمت ها را به همراه خواهد داشت اما حداقل اتفاقی که می افتد آن است که خودروسازها در این شرایط سخت، نفس کشیده و دیگر زیان نخواهند کرد.

وی تاکید کرد: تحت هر شرایطی در چند مدت آینده افزایش قیمت را تجربه خواهیم کرد چرا که کنترل بازار دیر انجام شد؛ در شرایط فعلی تولید بسیار ضعیف است  اما  پیش بینی می شود در بلند مدت یعنی حداقل ۶ ماه آینده خودروسازی روند تولید مناسب تری به خود گرفته و توان کنترل بازار را داشته باشیم./1360/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظرات