۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۶۵۱۷۹۲

کینه‌توزی‌های پمپئو علیه ایران و چین در اوج کرونا

کینه‌توزی‌های پمپئو علیه ایران و چین در اوج کرونا
اکنون تلاش‌هایی در دنیا برای تولید واکسن کرونا در دست اقدام است. آمریکا می‌تواند همه این تلاش‌ها را هدایت و راهنمایی کند اما شاید ترامپ فکر می‌کند این کارها فقط یک رقابت است.

به گزارش خبرگزاري رسا، واشنگتن پست در تحلیلی نوشت: در زمانی که دنیا گرفتار یک بیماری همه‌گیر جهانی شده، تعامل مایک پمپئو دیپلمات ارشد آمریکا با چین و ایران همچنان کینه‌توزانه است.

در این نوشتار به قلم ایشان تارور ‌آمده است: یکشنبه این هفته وزیر امور خارجه آمریکا دوباره نظریه تئوری توطئه را مطرح کرد تا هم به پایمال شدن حقوق آمریکا اشاره کرده باشد و هم دعوا با چین را داغتر کند.

پمپئو در مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی نیوز (ABC News) گفت: شواهد زیادی وجود دارد که دلالت می‌کند گونه‌ای از این ویروس جدید کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان چین سرچشمه گرفته است.

وقتی مجری شبکه از او خواست مستندهایی برای ادعایش بیان کند، او مدعی شد که اجازه ندارد بیشتر از این در این زمینه صحبت کند. پمپئو بعد از مصاحبه، در توئیتی نوشت: « چین ید طولایی در آلوده کردن جهان دارد.»

در ادامه این تحلیل آمده است: بیان این سخنان از زبان پمپئو در مورد چین تازگی ندارد. او اصولا یک سیاستمدار ضد چین است. پمپئو اواخر ژانویه (بهمن ۹۸) در سخنانی در لندن گفته بود: «حزب کمونیست چین کانون تهدید در عصر ماست.»

چند هفته بعد، ویروس کرونا دنیا را در سیطره خود قرار داد و پمپئو مواضعش علیه چین تندتر شد. او در اجلاس وزیران خارجه «گروه ۷» در متن بیانیه مشترک اجلاس، کرونا را «ویروس ووهان» خطاب کرد.

در مورد منشاء ویروس کرونا، جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد اینکه آیا ساخته دست بشر است یا یک ویروس اصلاح شده از طریق ژنتیک، شک دارد.

البته تحلیلگران اطلاعاتی و بسیاری از دانشمندان می‌گویند، این امکان از نظر تکنیکی وجود دارد که منشاء ویروس آزمایشگاه باشد، اما هنوز هیچ مدرک مستقیمی در دست نیست که ثابت کند ویروس کرونا از مراکز تحقیقات آزمایشگاهی در شهر ووهان به بیرون جسته باشد.

بسیاری از دانشمندان معتقدند، شواهد موجود، محکم دلالت می‌کند که ویروس بطور طبیعی منتقل شده است، بدین ترتیب که در اواخر پاییز در یک فعل و انفعالی که چگونگی آن مشخص نیست، ویروس از بدن خفاش و یا یک حیوان دیگر جسته و به بدن یک انسان منتقل شده است.

پمپئو، چین را به تزویر و ریاکاری در مورد منشاء ویروس و بد عمل کردن در مدیریت بحران شیوع جهانی ویروس متهم می‌کند. اما این فرض اگر هم واقعیت داشته باشد، در واقع یک مظلوم‌نمایی برای دولت ترامپ است تا بدین‌وسیله بر کوتاهی او در مدیریت بحران شیوع ویروس در داخل آمریکا سرپوش بگذارد و ترامپ را قربانی ریاکاری چینی‌ها معرفی کند. هیچ بعید نیست ترامپ در مبارزات انتخاباتی پیش‌رو نیز دوباره همین ژست مظلوم‌نمایی را به خود بگیرد.

پمپئو پیش از این نیز در ماجرای حمله پهپادی به سرلشکر قاسم سلیمانی، مردم را فریب داده بود. بعد از آن اتفاق، پمپئو در توجیه اقدام دولت ترامپ، سلیمانی را تهدید فوری علیه جان آمریکایی‌ها خواند اما مدرکی برای اثبات فرض خود ارائه نداد.

امروز در مواجهه با این بیماری همه‌گیر جهانی، دنیا به تکاپو افتاده است و تحقیق می‌کند تا کشف کند منشاء‌ ویروس کجا بوده و چگونه می‌توان آن را نابود کرد. اما در این میان، دیپلمات ارشد آمریکا تعاملش با چین و ایران قدری کینه‌توزانه است.

در روز دوشنبه نه ترامپ و نه پمپئو در نشست کمیسیون اروپا که در سطح بالا و با حضور «اورسولا فون در له ین» رئیس کمیسیون و با حضور ۶ کشور برگزار شد، شرکت نکردند. این نشست تصمیم داشت برای انجام تحقیقات در مورد تولید واکسن ویروس کرونا، تولید انبوه داروهای درمان بیماری و همچنین تولید کیت‌های آزمایشگاهی تشخیص ویروس پول جمع‌آوری کند.

اکنون تلاش‌هایی در دنیا برای تولید واکسن کرونا در دست اقدام است. آمریکا می‌تواند همه این تلاش‌ها را هدایت و راهنمایی کند اما شاید ترامپ فکر می‌کند این کارها فقط یک رقابت است.

«جره می‌کانیندیک» دانشمند آمریکایی که در دولت اوباما برای کشف واکسن بیماری ابولا تحقیق کرده بود، دراین باره می‌گوید: «آمریکا باید حامی و پشتیبان تحقیقات برای کشف واکسن کرونا و در منافع آن سهیم باشد. اما گویا آنها فقط می‌خواهند در این مسابقه برنده باشند و بطور اتفاقی مسابقه را ببَرند".

مطابق اعلام واشنگتن پست، یک مقام دولت آمریکا بدون ذکر نامش، در توجیه غیبت آمریکا در نشست کمیسیون اروپا گفته، ایالات متحده قبلا در این زمینه به سازمان جهانی بهداشت کمک کرده است. این سازمان نهاد زیرمجموعه سازمان ملل بوده که و قلب هماهنگی تلاش‌های جهانی برای مقابله با این بیماری همه‌گیر است.

بیشتر رهبران کشورها تلاش‌های این سازمان در مقابله با ویروس کرونا را تحسین کرده‌اند، اما دولت ترامپ این سازمان را وارد دعوای خود با چین کرده و (به این بهانه) کمک مالی آمریکا به این سازمان را قطع کرده است.

در مورد ایران، افرادی در واشنگتن از پمپئو خواسته‌اند با توجه به شیوع کرونا در این کشور، تحریم‌ها به طور موقت بردارد، اما پمپئو با این پیشنهاد مخالفت کرده و همراه با معاونانش تلاش دارند تحریم تسلیحاتی را ایران که در ماه اکتبر (مهرماه) به پایان می‌رسد، تمدید کنند.

اگر این پیشنهاد به شورای امنیت برود امکان دارد روسیه و چین آن را وتو کنند. با همین چشم‌انداز، پمپئو و دستیارانش در نظر دارند پیشنهاد دهند که آمریکا به توافق هسته‌ای ایران برگردد تا مکانیسم ماشه قابل اجرا باشد و تحریم‌های تنبیهی ایران از جمله تحریم تسلیحاتی به مورد اجرا درآید./1360/

منبع:العالم
ارسال نظرات