۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۶۵۱۹۰۵
آیت الله مهدوی:

همت بلند همیشه به مقصد صحیح نمی‌رسد

همت بلند همیشه به مقصد صحیح نمی‌رسد
نماینده مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت دقت انسان در تعیین مقصد و هدف و شناخت همت خود، گفت: همیشه همت بلند به مقصد و مطلوب انسان نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، در درس اخلاق مجازی امروز، با اشاره به آثار همت بلند در زندگی انسان، گفت: گاهی افراد توهم می‌کنند که دارای همت کبیر و بزرگ هستند، پس از چند سال متوجه می‌شوند که یا اصلا همتی نداشتند یا اینکه همت متوسط داشتند و اشتباه می‌کردند که همت عالی داشته‌اند.

وی در ادامه افزود: این اشتباه مصداقی در همت دلایل مختلفی دارد از جمله حب نفس، هرکسی به خود و آنچه به او متعلق است علاقه دارد و از مسائل ذاتی انسان است، حب نفس گاهی به ضرر انسان تمام می‌شود، از جمله اینکه چون ما به خودمان علاقه داریم گاهی خودمان را بالاتر از آنچه هستیم می‌بینیم.

حب نفس گاهی انسان را به خطا می‌اندازد

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه گاهی حب نفس به انسان تقوا یا علم او را بیشتر و گسترده‌تر نشان می‌دهد، اظهار کرد: در مسأله همت هم همین موضوع مطرح است، حب نفس گاهی موجب می‌شود انسان خیال کند همت بزرگی دارد و این در حالی است که شخص همت عالی ندارد، اگر کسی تنها خیال کند همت بزرگ دارد دچار غرور و فریب شده است و دستاوردی نخواهد داشت.

آیت الله مهدوی با اشاره به ضرورت توجه انسان به واقعیت‌های مربوط به خود، خاطرنشان کرد: انسان اگر دچار جهل مرکب شده باشد چاره اندیشی هم نخواهد کرد و در نهایت نمی‌تواند دستاوردهای درستی داشته باشد، سیر معنوی انسان بستگی به این دارد که انسان دچار اشتباه نشده باشد و حب نفس یکی از عوامل به اشتباه افتادن انسان است.

وی اطلاع نداشتن از همت بالاتر و بیشتر را از مشکلات انسان در زمینه درک همت عالی عنوان کرد و گفت: زمانی که اطرافیان انسان همت عالی نداشته باشند انسان خیال می‌کند همت عالی دارد در حالی که در مقایسه با دیگران همت متوسط یا ضعیفی دارد، انسان باید به دنبال همت‌های عالی برود تا بتواند معایر و سنچش صحیح پیرامون مقدار همت خود داشته باشد.

همیشه همت بلند نتیجه مطلوب ندارد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: گاهی افراد در یک رشته تحصیلی خاص همت می‌کنند یا در یک عرصه خاص همت می‌کنند و خیال می‌کنند در این عرصه به نتیجه مطلوب خواهند رسید اما در نهایت موفق نخواهند شد و عرصه تحصیل یا فعالیت خود را تغییر خواهند داد، همیشه همت بلند به نتیجه عالی و مطلوب ما نخواهد رسید و باید به این موضوع دقت نظر داشته باشیم.

آیت الله مهدوی با تأکید بر اینکه لزوما همت بلند مقصد درست را به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: گاهی ممکن است مقصد درست باشد اما همت ما کم باشد و خیال کنیم همت عالی داریم و گاهی ممکن است همت عالی داشته باشیم اما مقصد ما درست نباشد، باید در این خصوص همیشه دقت و توجه کافی داشته باشیم./1304/پ203/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات