۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۶۵۱۹۱۱
مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر:

مناجات ابوحمزه ثمالی عقل را متحیر می‌کند

مناجات ابوحمزه ثمالی عقل را متحیر می‌کند
حجت الاسلام رنجبریان بابیان اینکه مناجات ابوحمزه ثمالی عقل را متحیر می‌کند، گفت: دعا و مناجات معرفت انسان را نسبت به خداوند افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی رنجبریان مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع)، عصر پنجشنبه در جلسه شرح دعای ابوحمزه ثمالی که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: از توفیقاتی که به برکت اهل‌بیت(ع) نصیب شیعیان شده بهره‌مندی از دعاها و متونی است که در قالب مناجات به‌واسطه اولیای الهی به دست ما رسیده است.

وی دعای ابوحمزه ثمالی را یکی از باارزش‌ترین مناجات برشمرد و ادامه داد: این دعا محتوا و مضامین بسیار عمیقی دارد.

حجت الاسلام رنجبریان اضافه کرد: بعضاً در کتب ادعیه در ابتدای برخی دعاها آمده و توصیه‌شده که قرائت این دعا برای رفع مشکلات و درخواست حاجت بسیار مفید و راهگشا خواهد بود اما در ابتدای بعضی از مناجات و دعاها مانند دعای ابوحمزه ثمالی چنین توصیه‌ای بیان نمی‌شود زیرا این نوع ادعیه برای مناجات و راهی برای راز و نیاز کردن با خداوند متعال است.

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) این مناجات را در شب‌های ماه مبارک رمضان بیان فرمودند، اظهار داشت: کسی که این دعا را قرائت می‌کند فارغ از دغدغه‌های شخصی در حال ارتباط برقرار کردن با خالق هستی است.

وی با تأکید بر اینکه محتوای دعای ابوحمزه ثمالی بسیار قابل‌توجه است، عنوان کرد: زمانی که به انسان گفته می‌شود با خداوند سخن بگو؛ او می‌تواند با زبان خودش هر چه را که می‌خواهد بیان کند و محدودیتی در این نجوا به او تحمیل نمی‌شود.

حجت الاسلام رنجبریان ادامه داد: این نوع دعا و مناجات معرفت انسان را نسبت به خداوند افزایش می‌دهد و به آدمی می‌آموزد با خداوند چگونه راز و نیاز کرده و از چه چیزی سخن بگوید. لازم به ذکر است اشارات و نکات معرفتی که در مناجات ذکرشده در هیچ کجا یافت نمی‌شود.

مدیر مدرسه علمیه امام محمدباقر(ع) با اشاره به اینکه مناجات ابوحمزه ثمالی و مناجات شعبانیه عقول را متحیر می‌کند، ابراز کرد: در اول دعای ابوحمزه ثمالی آمده بارالها؛ من تو را به‌وسیله خودت شناختم، این کلام بسیار عمیق و دقیق بیان‌شده است. کسی نباید این دعا را به نیت تمام شدن بخواند بلکه این دعا باید با تدبر خوانده شود./813/پ310/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات