۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۶۵۱۹۱۲
تولیت مدرسه علمیه ابوذر مطرح کرد؛

زمین مخزن نعمات بی کران الهی

زمین مخزن نعمات بی کران الهی
حجت الاسلام والمسلمین مطلبی با بیان اینکه انسان برای کسب روزی باید تلاش کند، گفت: زمین مخزن نعمت های بی کران الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا مطلبی تولیت مدرسه علمیه ابوذر، پنجشنبه‌شب در جلسه تفسیر سوره ملک که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: قرآن کریم در سوره ملک می‌فرماید: اوست که زمین را رام گرداند پس اطراف و جوانب آن راه بروید و از نعمات الهی استفاده کنید، برانگیختن مردگان و رستاخیز به‌سوی اوست؛ در ابتدای این آیه مساله توحید و سپس به معاد اشاره می‌شود.

وی افزود: قریب به 500 مرتبه واژه ارض و زمین در سور مختلف قرآن کریم ذکرشده است تا انسان بیشتر به آن توجه کند.

حجت الاسلام والمسلمین مطلبی بابیان اینکه خداوند نعمات گوناگونی را درروی زمین قرارداد تا انسان به‌واسطه آن نیازهای خودش را رفع کند، ابراز کرد: هر آنچه در ظاهر و باطن زمین است نعمت الهی و برای آسایش انسان خلق‌شده است.

تولیت مدرسه علمیه ابوذر با استناد به آیه 22 سوره بقره، عنوان کرد: در این سوره آمده پروردگار همان خدایی است که زمین را برای انسان آفرید و آن را همانند فرش زیر پای او گستراند تا آدمی بر روی آن سیر و حرکت داشته باشد.

وی گفت: اگر کسی در زندگی به فقر و ضعف مادی گرفتار شد لازم است از مکان فعلی خود به نقطه‌ای دیگر هجرت کند شاید رزق و روزی او در مکان دیگری باشد؛ خداوند متعال زمین را وسیع و گسترده خلق کرد تا انسان از جایی به‌جای دیگر سیر کند و روزی بطلبد.

حجت الاسلام والمسلمین مطلبی با اشاره به اینکه نعمات الهی بر روی زمین بی‌شمار است، عنوان کرد: زمانی که کفار عرصه را بر پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان تنگ کردند خداوند به آنان دستور هجرت داد و همین هجرت مبدأ تاریخ اسلام شد و اهل مدینه با استقبال از ورود پیامبر اکرم(ص) تجهیزات فراوانی را در اختیار مسلمانان قرار دادند.

تولیت مدرسه علمیه ابوذر با اشاره به آیه 19 سوره حجر، گفت: خداوند در این سوره مجدد به وسعت و خلقت زمین اشاره می‌کند همچنین در جای دیگر می‌فرماید: ما زمین را ذلول انسان قرار دادیم؛ انسان مختار است بر روی زمین گردش کند او را بشکافت و ثروت موجود در دل زمین را استخراج کند.

وی افزود: انسان باید بر روی زمین تلاش کند تا بتواند رزق و روزی خود را به دست بیاورد توقف و بی‌حرکت بودن امر قبیحی است که انسان از آن نهی شده است. اگر انسان برای کسب روزی حلال حرکت و تلاش کرد خداوند نعمات خود را به‌سوی او سرازیر می‌کند. اما انسان با همه این تلاش و کوشش‌ها باید بداند که حیات ابدی او آخرت بوده و در دنیا ماندگار نیست./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات