۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۶۵۱۸۸۴
معاون تهذیب حوزه علمیه تهران تبیین کرد؛

راهکارهای زندگی موفق در جزء سیزدهم قرآن کریم

راهکارهای زندگی موفق در جزء سیزدهم قرآن کریم
حجت الاسلام ارشاد گفت: انسان با استفاده از راهکارهای ارائه شده در جزء سیزدهم قرآن کریم می تواند داشتن زندگی موفق را تجربه کند.

حجت الاسلام حمید ارشاد معاون تهذیب حوزه علمیه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه نکات مهمی در جزء سیزدهم قرآن کریم وجود دارد که انسان با استفاده از این راهکارها می تواند داشتن زندگی موفق را تجربه کند، گفت: قرآن کریم سراسر درس و پند است.

وی با استناد به آیه 56 سوره یوسف، بیان داشت: در این سوره آمده این چنین ما یوسف را در زمین (مصر) بدین منزلت رسانیدیم که هر جا خواهد جای گزیند و فرمان براند، که هر کس را ما بخواهیم به لطف خاص خود مخصوص می‌گردانیم و اجر هیچ کس از نیکوکاران را (در دنیا) ضایع نمی‌گذاریم؛ انسان خداباور می داند که اگر خدا بخواهد اسیر دیروز را امیر و عزیز امروز می شود بر این اساس هرگز از رحمت الهی ناامید نمی شود.

حجت الاسلام ارشاد با اشاره به آیه دیگری از سوره یوسف، عنوان کرد: همچنین در آیه دیگر آمده گاهی ظالم محتاج مظلوم می شود؛ خداوند در این سوره تاکید دارد انسان هرگز نباید قدرت را وسیله انتقام قرار دهد؛ در زندگی موفق انتقام و ظلم معنا ندارد.

معاون تهذیب حوزه علمیه تهران با تاکید بر اینکه متقین و صابران نتیجه تقوا و صبر خودشان را خواهند دید، اظهار داشت: همچنین در سوره یوسف به وجود فرزند صالح و ناصالح اشاره می شود اینکه فرزند ناصالح موجب کوری پدر و فرزند صالح باعث بینایی او می شود؛ یکی از درس های این سوره این است که والدین همواره باید در تربیت فرزندان دقت داشته باشند.

وی دعای والدین در حق فرزند را بسیار مهم و ارزشمند دانست و گفت: در سوره یوسف یادآور می شود که در مواجهه با مشکلات و گرفتاری ها دعای پدر در حق فرزند مستجاب است؛ والدین همواره باید برای عاقبت بخیری فرزندان دعا کنند.

حجت الاسلام ارشاد با تاکید بر اینکه پست و مقام نباید مانع احترام به والدین شود، عنوان کرد: سوره یوسف به ما این درس را می دهد که جهان طبیعت کلاس است نه خانه غفلت؛ بی احترامی والدین ظلم و غفلتی بزرگ است. همچنین در سوره ابراهیم اشاره به سخن پاک می شود اینکه سخن پاک همانند درختی پاک است که ریشه ای استوار دارد و شاخه هایش تا آسمان است، انسان همیشه باید با والدین و اعضای خانواده نیکو سخن بگوید.

معاون تهذیب حوزه علمیه تهران با استناد به سوره ابراهیم شاکر بودن را عامل برکت دانست و گفت: خداوند به رزق و روزی انسان شاکر برکت می دهد؛ از دیگر راهکارهای زندگی موفق نشکستن پیمان است خداوند در سوره رعد می فرماید کسانی که پیمان خود را با خدا می شکنند در زمین فساد می کنند مورد لعن و نفرین خدا قرار می گیرند./813/ت302/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات