۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۶۵۱۹۱۸
شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان؛

درخواست از خدا برای بخشش و عدم مواخذه

درخواست از خدا برای بخشش و عدم مواخذه
آیت الله تحریری ماه رمضان را بهترین فرصت برای پاک شدن از گناه و درخواست از خدا برای بخشش و عدم مواخذه بیان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز در تبیین شرح دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان با قرائت بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ قَوِّنِي فِيهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِكَ، وَ أَذِقْنِي فِيهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ، وَ أَوْزِعْنِي فِيهِ لِأَدَاءِ شُكْرِكَ بِكَرَمِكَ، وَ احْفَظْنِي فِيهِ بِحِفْظِكَ وَ سِتْرِكَ، يَا أَبْصَرَ النَّاظِرِينَ، گفت: خدایا در این ماه برای برپاداشتن امرت نیرومند ساز مرا، و شیرینی ذکرت را به من بچشان، و ادای شکرت را به من الهام فرما، و به نگهداری و پوششت نگاهم بدار، ای بیناترین بینندگان.

وی با بیان اینکه در دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان چند درخواست را تمنا می‌کنیم، ادامه داد: ابتدا در این دعا درخواست می‌کنیم، بارالها؛ مرا با لغزش‌ها مواخذه نکن، انسان اگر در جهت اطاعت از خداوند متعال باشد و عمدا با فرامین پروردگار، دین و اولیای الهی مخالفت نکند قطعاً خداوند متعال به او عنایت خواهد کرد.

آیت‌الله تحریری اضافه کرد: چنانچه انسان در جهت مخالفت با فرامین الهی باشد هر چه را که از خداوند طلب کند این تقاضاها مفید واقع نمی‌شود هرچند در ماه رمضان، در شب‌های قدر و یا در مکان‌های مقدسی این درخواست بیان شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی در ادامه بیان داشت: انسان باید نفس خودش را در جهت دوری از مخالفت با خداوند و اطاعت از فرامین الهی قرار دهد؛ بنابراین در ادامه از خداوند درخواست می‌کنیم بارالها؛ من چیزی ندارم به پیشگاهت بیاورم خودت این رابطه را یک‌طرفه حل کن.

وی افزود: انسان در هیچ مرحله‌ای نسبت به خداوند متعال حقی ندارد ولو اینکه به بالاترین مقام و درجه قرب برسد لذا این خداوند متعال است که بر بندگان حق مطلق دارد و وظایفی را بر اساس عبودیتش معین کرده است.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: بنابراین زمانی که از خداوند درخواست عفو می‌کنیم درواقع می‌خواهیم عرضه بداریم بارالها؛ من هیچ‌چیزی جز آلودگی ندارم و این خودت هستی که می‌توانی آلودگی‌ها را از من برطرف کنی.

تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: این حالت خضوع، تضرع و درخواست دفع آلودگی‌ها حالت بسیار خوبی است که انسان می‌تواند در رمضان که ماه تحصیل پاکی و تطهیر از گناه است از محضر خداوند درخواست و تمنا داشته باشد.

وی به فراز دیگر این دعا اشاره کرد و گفت: در این دعا از خداوند درخواست می‌کنیم بارالها؛ مرا هدف آفت‌ها و بلایا قرار نده، اقتضای این عالم مواجه‌شدن با امور مطلوب و نامطلوب است حال این امور نامطلوب ممکن است از ناحیه نفس خودمان و یا از ناحیه دیگران و طبیعت باشد. ما باید توجه داشته باشیم ماهیت عالم دنیا این‌گونه است و انسان همواره با امور مطلوب و نامطلوب آزمایش می‌شود.

آیت‌الله تحریری ادامه داد: حتی کسانی که در مسیر ایمان و سعادت واقعی قرار دارند آنان نیز مورد آزمایش و امتحان قرار می‌گیرند تا آن مسیری که انتخاب کردند و پذیرفتند به دیگران نشان داده شود و الگوی سایرین باشند مانند اولیای الهی./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بی پروا
Romania
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
سلام تقبل الله
استاد محفوظ باشید استفاده کردیم
عالی بود
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
ممنون بسیار لذت بردم
2
0