۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۵۱۹۳۷
در کتاب «آرامش قلبی» بررسی شد؛

فرمولی ساده برای رسیدن به آرامش قلبی

فرمولی ساده برای رسیدن به آرامش قلبی
مؤلف در مقدمه هدف از انتشار این کتاب را ارائه فرمولی برای حل شبهات و سؤالات جوانان و دانشجویان در کمترین زمان دانسته است.

به گزارش خبرنگاز سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات شهید احمد کاظمی؛ کتاب «آرامش قلبی؛ گمشده بشریت؛ به همراه فرمولی ساده برای رسیدن به آرامش قبلی» را به قلم مهدی مطهری روانه بازار نشر کرده است.

مؤلف در مقدمه هدف از انتشار این کتاب را ارائه فرمولی برای حل شبهات و سؤالات جوانان و دانشجویان در کمترین زمان دانسته و در مقدمه این کتاب در این زمینه چنین نوشته است:

با یکی از گروه های تبلیغی در منطقه ای از استان تهران با مخاطبین جوان، به بررسی و تحلیل تجربه های میدانی مبلغان پرداختیم. سؤالات و شبهات مشترک را به لحاظ آماری و موضوعات مختلف بررسی کردیم. به نتایج خوبی در عرصه  شناسایی سؤالات و شبهات به روز و رایج بین جوانان، تربیت کمی و کیفی آنها و بهترین پاسخ به آنها دست یافتیم.

با حضور در یکی از دانشگاه ها برتر کشور با جوانانی نخبه و فرهیخته و مکالمه چهره به چهره با ایشان نیز متوجه همین شباهت ها در دغدغه های ذهنی شدم. جالب تر آنکه  حتی در جمع بندی برخی کارکنان ادارای که اغلب، دارای تحصیلات عالی بودند، نسیز سؤالات شبهات مطرح شده حاکی از به روز بودن این شبهات و نزدیکی جمع بندی انها با موارد سابق بود.

طبیعی بود که هنگام ارائه مطالب به مخاطبین در این سطح از سن و سواد، باید بیشتر به این موضوعات پرداخته و به ترتیب،  مطالب و محتواهایی راجع به همین موضوعات، ارائه و پرسش و پاسخ ها بدین منوال بررسی می شدند  اما همیشه چند مشکل  یاقی می ماند.

یکی دامنه دار بودن هر یک از این مسایل، که بعضا قابل تبدیل به مسایل و شبهات فراوانی بود و زمان لازم برای پاسخگویی به همه  آنها وجود نداشت. یعنی مشکلات و شبهات دامنه دار در ذهن جوانان ایجاد می شد؛ وقت کافی برای پاسخگویی وجود نداشت؛ بسیاری از سؤالات بی جواب باقی می ماندند و این می توانست عواقب بدی را به همراه داشته باشد.

گاهی نیز پرسش هایی شکل می گرفت که پاسخ به آنها نه فایده چندان داشت و نه گره ای از مشکلات فرد یا افراد باز می کرد.

سؤالات و شبهات بسیار گوناگون و متنوع که می توانیم آنها را دغدغه های کاذب به جز اتلاف وقت، ثمره علمی و عملی دیگر را در پی ندارد.

آیا باید تک تک سؤالات را بررسی کنیم و پاسخ دهیم تا بدین ترتیب به تعدادی محدود از سؤالات پاسخ داده باشیم و در ضمن آنها افرادی برای رفع شبهات تربیت کنیم.

یا اینکه یک فرمول و دستورالعمل کلی در اختیارشان قرار دهیم تا بدون نیاز دائمی به افراد دیگر، پاسخ سؤالات خویش  را بیابند و بهترین تصمیم را برای زندگی بگیرند.

جالب است که در هر دوره، از چند گروه از مخاطبین در مورد روش بحث، نظرسنجی شد، قریب به اتفاق ایشان روش دوم را می پسندیدند و با صبر شگفت آوری در این سن پر هیجان، پیگیر مطالب می شدند.

هدف از نگارش این دفتر نیز همین است. یعنی ارائه  فرمولی برای حل شبهات و سؤالات تا زمان کمتری برای پاسخ به هر سؤالی صرف شود. ثانيا سؤالات و شبهاتی بی مورد نتوانند ذهن ما را اشغال کنند. ثالثا قدرت پاسخ به سؤالات و شبهات، با نیاز حداقلی به متخصصین در خویش ایجاد کنیم. رابعا، قدرت تصمیم گیری در لحظات مختلف زندگی، خصوصا دو راهی هایی که محتاج سرعت در تصمیم گیری هستند را در خود احیاء کنیم.

ساختار کتاب:
این کتاب از سه فصل با عنوان های: اهمیت بحث «آرامش قلبی»، راه های کسب آرامش قلبی و ارائه فرمولی ساده برای رسیدن به آرامش قلبی تشکیل شده است.

نویسنده در فصل اول به ترسیم نمودار اهمیت و فواید بحث آرامش قبلی پرداخته و در فصل دوم  موضوعاتی همچون: راه های معمول و معروف برای رسیدن به آرامش، راه صحیح رسیدن به آرامش ،جدا کردن دو جنبه  علم و عمل و توجه به تعبد هنگام عمل به تکالیف وقرآن و «آرامش قلبی»  را واکاوی کرده است.

همچنین در فصل سوم نگارنده مطالبی همانند: توضيح مفهوم اجزاء مختلف این فرمول نحوه ی استفاده از فرمول سه چراغ بخش و مشورت و مشاوره را بررسی کرده است.

برشی از کتاب:

انسان موفق در نگاه مادی

انسانی که هر چه بیشتر به پول و ثروت و شهرت و موفقیت های صرفا مادی برسد. یعنی ارزش و منزلت در این دیدگاه، برای فردی است که درآمد مالی او ار همه بیشتر باشد یا از قدرت و مسئولیت بالاتری برخوردار باشد. این چنین فردی به عنوان سمبل موفقیت در نگاه مادی قرار می گیرد و بقیه او را در اوج نقطه انسانی می بینند.


انسان موفق در نگاه الهی

انسانی که هر چه بیشتر به مقام خليفة اللهی و جانشینی خدا نزدیک شود. البته این ملاک موفقیت، منافاتی با داشتن موفقیت های به ظاهر مادی مثل قدرت، شهرت، ثروت و ... ندارد. اما «ملاک اصلی» موفقیت انسان در این نگاه، متمرکز بر میزان اتصال با درگاه خداوند متعال است. و به اندازه این اتصال است که انسان به آرامش واقعی و دائمی می رسد و در اوج نقطه انسانی قرار می گیرد.

این میزان نیز دارای مراتب و درجات و انواع مختلفی است از جمله ایمان، عبادت، رضایت الهی، زندگی جاوید در بهشت برین، هم نشینی با اولیاء الله .که دارای مباحث تخصصی مربوط به خود است؛ اما یکی از بالاترین مقامات آن که در داستان حضرت ابراهیم علیه السلام نیز به آن اشاره شده است، یقین و اطمینان قلبی است و این چیزی است که ما باید به دنبال آن باشیم و در آن مسیر حرکت کنیم.

مؤسسه انتشارات شهید احمد کاظمی؛ کتاب آرامش قلبی؛ گمشده بشریت؛ به همراه فرمولی ساده برای رسیدن به آرامش قبلی را در ۱۴۴ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۵۵۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه اول، فروشگاه ۱۳۱ مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۸۴۰۸۴۴-۰۲۵ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
« گاهی شهید شدن، آسان تر از زنده ماندن است. آدم های اهل معنا، اهل حکمت و دقت، خوب درک می کنند گاهی زنده ماندن و زندگی کردن و در یک محیطی تلاش کردن، به مراتب مشکل تر از کشته شدن و شهید شدن و به لقا خدا پیوستن است....امام حسن(ع) این سخت تر را انتخاب کرد
1
0