۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۶۵۲۰۳۸

برنامه‌های مرکز خدمات حوزه با محوریت شعار جهش تولید برای خانواده‌های طلاب

برنامه‌های مرکز خدمات حوزه با محوریت شعار جهش تولید برای خانواده‌های طلاب
گسترش فرهنگ اشتغال و کارآفرینی در بین خانواده طلاب با برگزاری دوره‌های آموزشی اقتصاد خانواده از برخی برنامه‌های مرکز خدمات با محوریت شعار جهش تولید بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب ١۴ سالی است که بر حوزه اقتصاد تأکید دارند و علت این تأکید قرارگیری انقلاب اسلامی در یک جنگ اقتصادی همه جانبه است. دشمنان قصد دارند با حربه اقتصادی و تحریم، ستون فقرات نظام اسلامی را بشکنند. مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه راهبرد جهش تولید را برای سال ۱۳۹۹ از میان سایر اولویت‌های موجود کشور انتخاب کردند.

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه به عنوان مهم‌ترین نهاد پشتیبان طلاب و روحانیون و خانواده‌های آنان چند سالی است که توجه به بحث توانمندسازی معیشتی و اشتغال‌زایی خانواده‌های طلاب را به عنوان یکی از رویکردهای مهم خود انتخاب کرده و اقداماتی نیز در زمینه کارآفرینی و اشتغال‌زایی در میان خانواده‌های طلاب انجام داده است. برای آشنایی با برنامه‌ها و فعالیت‌های این مرکز در زمینه رونق و جهش تولید گفتگویی را با حجت الاسلام و المسلمین علائیان مدیرکل معیشت و توانمندسازی مرکز خدمات انجام دادیم:

به نظر شما علت انتخاب شعار «جهش تولید» برای سال 99 از سوی مقام معظم رهبری چه بوده است؟

اساساً اقتصاد ایران ظرفیت تحریم‌پذیری بسیار بالایی دارد و مطمئناً تنوع دادن به تولید کشور و برون رفت از اقتصاد نفتی از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش مشکلات ناشی از تحریم است.

جهش تولید می‌تواند فرصت‌های از دست رفته اقتصاد ایران، در دهه ۱۳۹۰ به‌واسطه ثبت نرخ رشدهای اقتصادی منفی و رکود اقتصادی را تا حدودی جبران کند.

بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله افزایش سن ازدواج، طلاق، اعتیاد و کاهش فرزند آوری، به دلیل بیکاری و مشکلات اقتصادی است و جهش تولید بزرگ‌ترین دغدغه خانواده‌ها و جوانان فارغ‌التحصیل ،یعنی اشتغال را پاسخ خواهد داد.

در ضمن جهش تولید امکان جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اختلال جزئی در برخی کسب‌وکارها بر اثر شیوع ویروس کرونا در کشور را نیز فراهم خواهد کرد.

سال گذشته نیز مقام معظم رهبری شعار رونق تولید را انتخاب کردند که نشان از اهمیت موضوع تولید دارد. مرکز خدمات در چند سال گذشته چه برنامه‌هایی در این زمینه داشته است؟

در دو سه سال اخیر مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور و به تبع آن، این اداره کل در حوزه معیشت و توانمندسازی خانواده‌های طلاب، بیشترین تمرکز خود را بر روی محورهای زیر داشته است:

- آموزش خانواده‌های طلاب با مقوله مدیریت اقتصاد خانواده؛

- ایجاد و توسعه مهارت‌های مشاغل خانگی و رفع نیازهای اقتصادی اجتماعی خانواده توسط خودشان؛

- فراهم‌سازی بسترهای اشتغال و کارآفرینی خانواده طلاب در عرصه‌های اقتصادی و تولید؛

- ارائه تسهیلات به‌منظور توسعه فضای کسب‌وکار مشاغل خانگی.

که به عبارتی مجموعه این اقدامات از جنس فعالیت‌ها و اقداماتی در زمینه "رونق بخشی به مقوله اقتصاد خانواده و تولیدات خانگی" بوده است.

طی چند سال اخیر مرکز بیشتر به دنبال فعال‌سازی ظرفیت‌ها و توانمندی سازی خانواده طلاب و خارج کردن آنان از یک نگاه مصرف‌گرا به تولیدگرا بوده است.

خلاف تصور عمومی، خانواده می‌تواند نقش جدی و مهمی در پرداختن به جهش تولید داشته باشد. شاید در نگاه اولیه مقداری عجیب به نظر برسد که مگر خانواده‌ها هم در موضوع تولید و سرعت بخشی و جهش دادن به تولید کشور می‌توانند مؤثر باشند یا مگر خانواده، کارگاه یا کارخانه تولیدی است.

اما اگر نگاهی کارشناسانه و البته کارکردگرایانه به خانواده داشته باشیم، درخواهیم یافت که خانواده به عنوان هسته اولیه تشکیل دهنده جامعه است و اساساً مصرف که مرحله بعد از تولید است در خانواده کلید می‌خورد و نوع مصرف به تولید جهت می‌دهد.

بنابراین با صرف نظر از اقدامات حاکمیتی، این خانواده‌ها هستند که با رفتارشان شکل، نوع و میزان مصرف را به جامعه تولیدگر منعکس می‌کنند و بر جهش یا رخوت و رکود تولید تأثیر بسزایی خواهند داشت.

به نظر شما یک خانواده متعهد ایرانی با چه راهکارهایی می‌تواند به تولید کشورش سرعت ببخشد؟

- ایجاد و تربیت نیروی انسانی:

خانواده اولین محل پرورش نیروی انسانی سالم و مولّد کار است. این خانواده‌ها هستند که یا با تربیت صحیح فرزندانشان انسان‌هایی تولیدگر و عاشق کار تحویل جامعه می‌دهند یا آنکه با اهمال در تربیت، انسان‌هایی تنبل و صرفاً مصرف‌گرا.

- مدیریت بخردانه:

بدون شک کنترل احساس و ندیده گرفتن اظهارنظرهای نامسئولانه اطرافیان در انتخاب الگوی مصرف و خرید کالاها و خدمات، از ویژگی‌های مدیریت اقتصاد خانواده است. در مدیریت بخردانه، اینکه دیگران چه می‌گویند و انگاره‌های فرهنگی، افکار عمومی و عرف چه اجبارهایی را مطرح می‌سازند، باید متأثر از امکانات و ضرورت‌های مادی خانواده و در جهت شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های انسانی آنان قرار گیرد، نه اینکه ماشین‌وار تقلید شود.

در این باره امام صادق علیه السّلام می‌فرمایند: مؤمن یاری کردنش نیکو و خرجش سبک است.

ساده زیستی:

ساده‌زیستی را در زندگی اصل قرار دهیم، به طوری که افراد عضو خانواده بر اساس اولویت‌های مورد نیاز حتمی و ضروری خانواده مخارج خود را مدیریت کنند.

- راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی کوچک در خانه:

با یک سرمایه اندک به عنوان مثال می‌توان تولیدات پوشاک مانند جوراب، دستکش و ... یا تولید مواد غذایی مثل تهیه فلافل، ترشی و خیار شور، مرباجات یا نان خانگی راه‌اندازی کرد و در روستاها و مکان‌های مناسب به پرورش مرغ خانگی یا دامداری‌های کوچک یا پرورش قارچ پرداخت. این اقدامات اگر به طور گسترده صورت گیرد به درآمد خانواده کمک می‌کند و بالطبع به چرخه تولید سرعت می‌بخشد.

- خرید کالاهای وطنی:

از مهم‌ترین اقدامات یک خانواده چه در زمان خرید کالاهای مصرفی روزانه چه برای خرید جهیزیه یا سایر کالاهای مورد نیاز، تعصب بر خرید کالاهای تولید داخل باید باشد.

فعالیت‌های مرکز خدمات در زمینه تحقق شعار سال کشور یعنی جهش تولید چه بوده است؟

اداره کل معیشت و توانمندسازی مرکز خدمات با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور کمک به خانواده طلاب در اشتغال‌زایی و همچنین هم‌افزایی خانواده‌ها در جهش تولید طرح‌هایی را برنامه‌ریزی و اقداماتی را انجام داده است. مهم‌ترین اقدامات مرکز خدمات را می‌توان به این صورت خلاصه کرد:

- گسترش فرهنگ اشتغال و کارآفرینی در بین خانواده طلاب با برگزاری دوره‌های آموزشی اقتصاد خانواده، ایجاد مجله الکترونیکی رونق و جهش تولید

- ایجاد و توسعه مهارت افزایی خانواده طلاب با برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت افزایی، استفاده از دوره‌های آموزشی مجازی سامانه میدون

- امکان معرفی، خرید و فروش محصولات و تولیدات خانواده طلاب با شعار "از طلبه به طلبه "با استفاده از سامانه‌های بازاریابی و خرید اینترنتی همچون باسلام

- ارائه تسهیلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به خانواده طلاب برای راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات