۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۶۵۲۰۸۹

احتمال شروع اعتراضات در عربستان به دلیل بحران اقتصادی

احتمال شروع اعتراضات در عربستان به دلیل بحران اقتصادی
این گزارش با استناد به اظهارات محمد الجدعان وزیر دارایی عربستان گفت شرایط فعلی با آینده در عربستان متفاوت خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري رسا، یک گزارش آمریکایی از تغییرات ریشه ای در عربستان سخن گفت که مهم ترین مورد روش زندگی شهروندان در آینده نزدیک است.

این گزارش تصریح کرد: شهروندان سعودی مانند پدرانشان زندگی نخواهند کرد و معتقدند جنگ بهای نفت و هزینه کردن برای طرح های بزرگ مانند نیوم دلیل ناکامی وعده های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است.

گزارش آمریکایی که در پایگاه "المانیتور" منتشر شد، تاکید دارد عربستان شاهد تغییرات ریشه ای خواهد بود. این گزارش با استناد به اظهارات محمد الجدعان وزیر دارایی عربستان که گفته بود شرایط فعلی با آینده در عربستان متفاوت خواهد بود پیش بینی می کند احتمالا جرقه های اعتراضات به دلیل بحران های اقتصادی در این کشور آغاز شود.

این گزارش تاکید کرد هزینه های نظامی در عربستان به ویژه با توجه به حمله یمن بسیار سنگین است و این گزارش با اشاره کاهش گسترده هزینه های عمومی عربستان اعلام کرد باید از طرح های بزرگی مانند طرح نیوم از سوی ولیعهد سعودی آغاز و به وزراتخانه های پایین تری منتقل شود و این گزارش تاکید دارد وضعیت اقتصادی مناسب نیست و عربستان با بحران های اقتصادی روبروست.

طرح نیوم که سهم زیادی از بودجه عربستان را به خود اختصاص داده پانصد میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که با چالش های جدی مواجه شده از جمله اعتراض های قبیله الحویطات به ویژه پس از کشته شدن یکی از ساکنان آن به نام عبدالرحیم الحویطی.

به موجب این طرح 20 هزار نفر باید برای ایجاد فضای مناسب برای ساخت و ساز از این منطقه مهاجرت کنند. فعالان معتقدند این طرح برای طبقات ثروتمند و جذب گردشگران خارجی است و هیچ سودی برای اهالی بومی ندارد./1360/

منبع:جام نیوز

ارسال نظرات