۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۶۵۲۱۰۵
تولیت مدرسه علمیه امام خمینی:

امام حسن مجتبی وارث شجاعت نبوی و علوی هستند

امام حسن مجتبی وارث شجاعت نبوی و علوی هستند
آیت الله صدیقی با بیان اینکه حسن خلق امام حسن(ع) اعجاز و یک کرامت آشکار است، گفت: امام حسن مجتبی(ع) وارث شجاعت نبوی و علوی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله کاظم صدیقی تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، امروز در جلسه شرح دعای 44 صحیفه سجادیه که به‌صورت مجازی برگزار شد، گفت: امام حسن مجتبی(ع) یک چهره‌ قرآنی هستند.

وی بابیان اینکه اهل‌بیت(ع) مصداق اتم و بارز فضائل اخلاقی هستند که درآیات قرآن کریم بیان‌شده است، ادامه داد:  برخی آیات مانند آیه‌ تطهیر، مباهله، مودت و غیره در خصوص این بزرگواران نازل‌شده و جنبه خصوصی دارد.

آیت‌الله صدیقی بیان داشت: امام حسن مجتبی(ع) در جریان مباهله کودک بودند و پیامبر اکرم(ص) مأمور شدند تا حسنین را نیز به همراه خود ببرند و قرآن کریم این‌ دو طفل را به‌عنوان حجت بالغه و ممتازترین افراد بشر و صاحبان ولایت تکوینی معرفی می‌کند.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه خداوند از همان ابتدا مودت اهل‌بیت(ع) را واجب کرد، گفت: مودت این بزرگواران مزد و ثمره رسالت است.

وی درباره کرامت امام حسن مجتبی(ع) عنوان کرد: خداوند متعال در سوره انسان به انفاق خاندان عصمت و طهارت اشاره می‌کند، امام حسن مجتبی(ع) بااینکه کودک بودند اما سه شبانه‌روز روزه گرفتند و طعام خویش را به همراه خانواده به اسیر، یتیم و مسکین بخشیدند که این عمل بیانگر کرامت این خانواده است.

آیت‌الله صدیقی با تأکید بر اینکه امام حسن مجتبی(ع) وارث شجاعت نبوی و علوی است، اظهار داشت: شجاعت امام حسن مجتبی(ع) می‌توان در فتح الفتوحاتی که در جنگ‌ها داشتند مشاهده کرد که یکی از آنان جنگ جمل بود که امام علی(ع) فرمودند ایشان پسر پیامبر اکرم(ص) هستند.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در خصوص صبر امام حسن مجتبی(ع) گفت: ایشان در حلم مثل اعلی هستند؛ صفت حلم در وجود امام حسن مجتبی(ع) آن‌چنان جلوه دارد که از ویژگی‌های مهم حضرت به شمار می‌رود. اگر حلم در کنار علم نافع قرار نگیرد علم ناقص می‌شود ازاین‌رو امام حسن مجتبی(ع) در هر دو سرآمد بودند.

وی درباره عبادت حضرت، ابراز کرد: وجود مقدس امام حسن مجتبی(ع) در عبادت نیز بی‌نظیر بودند، رنگ صورت ایشان در حال عبادت، نماز و وضو آن‌چنان تغییر پیدا می‌کرد که خودشان را می‌باختند؛ عظمت خداوند متعال وجود امام حسن مجتبی(ع) را ذوب کرده بود.

آیت‌الله صدیقی ادامه داد: یکی از صفات اهل‌بیت(ع) در زیارت جامعه این است که آن بزرگواران در محبت خدای متعال تام هستند و محبت نسبت به ذات ربوبی در دل این بزرگواران پر است برای همین عاشقانه در مسیر بندگی استوار گام برمی‌دارند.

تولیت مدرسه امام خمینی(ره) از دیگر ویژگی‌های امام حسن مجتبی(ع) را احسان و انفاق برشمرد و گفت: از آموزه‌‌های عملی و سیره‌ امام حسن مجتبی(ع) «احسان بی‌بدیل» ایشان است، حضرت چندین مرتبه تمام اموال خویش را درراه رضای الهی بخشیدند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حسن خلق امام حسن مجتبی(ع) اعجاز و یک کرامت آشکار بود./813//202/خ

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات