۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۶۵۲۲۸۱

کانال تحریمی سوئیس!

کانال تحریمی سوئیس!
یکی از کارکرد‌های منفی کانال بلااستفاده سوئیس، افشای نیاز‌های واقعی بازار دارویی ایران خواهد بود. به بیانی، آمریکایی‌ها می‌توانند با استخراج اطلاعات بازار دارویی ایران، اهرم‌های فشار خود علیه ایران را فعال‌تر کند.

به گزارش خبرگزاري رسا، زمزمه‌های راه‌اندازی سازوکار مالی میان ایران و سوئیس برای مبادله کالاهای بشردوستانه بیش از یک سال قبل یعنی اواخر آذرماه‌97 مطرح شده بود و در اوایل بهمن‌ماه همان سال نیز رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس از راه‌اندازی قریب‌الوقوع این کانال مالی خبر داده بود. با این حال، طولانی شدن مذاکرات میان آمریکا و سوئیس در نهایت باعث شد تا راه‌اندازی این سازوکار مالی بیش از یک سال به تعویق بیفتد. نیمه اول بهمن‌ماه‌98 انتشار برخی اخبار از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر انجام اولین تراکنش اقلام بشردوستانه، بار دیگر این کانال را در صدر اخبار قرار داد. پس از گذشت چهار ماه از آن ادعاها، روزنامه آمریکایی «دیلی بیست» اعلام کرده که تاکنون هیچ مبادله‌ای از طریق این کانال به انجام نرسیده است.

فضل فروشی آمریکا به ایران با پول ایران!

توافق‌نامه تجارت بشردوستانه سوئیس[موسوم به کانال سوئیس] درصدد بود تا به نیابت از آمریکا اطمینان حاصل کند که صادرکنندگان مستقر در سوئیس و شرکت‌های بازرگانی در بخش‌های مواد غذایی، دارویی و پزشکی، دارای کانال پرداخت ایمن از طریق یک بانک سوئیسی هستند که از طریق آن پرداخت‌های تضمین می‌شود. در همین باره؛ برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا نیمه اول بهمن‌ماه‌98 در یک نشست مطبوعاتی با اعلام ارسال محموله‌های به اصطلاح بشردوستانه به ایران، گفت: «سه محموله داروی سرطان و پیوند از طریق این کانال به ایران ارسال و این معامله پردازش شده است.» او مدعی شد: «ما خوشحالیم که اعلام کنیم فروش و تحویل داروهای سرطانی و داروهای پیوند به ایران را به پایان رسانده‌ایم و موارد بیشتری در آینده اتفاق می‌افتد.» بعد از هوک، «مارکوس لایتنر» سفیر سوئیس در تهران نیز در یک نشست خبری از ورود 180‌هزار بسته داروی پیوند اعضا به ارزش 2.3‌میلیون یورو به ایران خبر داد.
پس از این فضل‌فروشی از سوی کاخ سفید، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی کشورمان در واکنش به اظهارات مقامات آمریکا مبنی بر ارسال اقلام بشردوستانه به ایران از طریق کانال سوئیسی، منبع مالی پرداختی برای ارسال این اقلام را «منابع موجود بانک مرکزی نزد یک بانک سوئیسی» اعلام کرد. او در این باره تصریح کرد: «داروی مبادله شده با پیگیری و درخواست سفارت دولت سوئیس و در حد 2.5‌میلیون دلار آن هم از طریق منابع موجود بانک مرکزی نزد یک بانک سوئیسی و از طریق شرکت‌های سوئیسی بوده است.»

همتی همچنین با اشاره به کارشکنی مداوم آمریکایی‌ها در نقل و انتقال منابع برای مبادلات کالاهای اساسی و دارو تأکید کرد: «اگر آمریکایی‌ها واقعاً مدعی همراهی برای تأمین دارو و کالاهای کشاورزی هستند، باید مکانیزم بانکی برای انتقال و تأمین منابع خرید کالاهای اساسی را فراهم سازند.» همتی در اظهارات دیگری، ارائه مجوز برای ارسال اقلام بشردوستانه به ایران را با ادعاهای همیشگی دولت آمریکا مبنی بر تحریم نبودن ایران در این حوزه‌ها، در تضاد دانست.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری نیز روز 15‌بهمن‌98 در یک سخنرانی، با دروغ خواندن ادعای آمریکایی مبنی بر محدودنبودن واردات دارو و مواد غذایی به کشورمان، گفت: «میلیاردها دلار پول خودمان را که در کشورهای مختلف داریم وقتی می‌خواهیم از محل این پول‌ها یک دلار برای خرید دارو و مواد غذایی جا‌به‌جا کنیم، آمریکا اجازه نمی‌دهد.»

کریم همتی، معاون حقوقی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در واکنش به فخرفروشی آمریکایی‌ها گفته بود: «کانال مورد ادعای سوئیس برای انتقال دارو به ایران مشکل تحریم ظالمانه دارو توسط آمریکا را حل نمی‌کند و حجم فعالیت بالایی ندارد.»

علاوه بر این؛ سید‌عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری روز 14‌بهمن‌98 خود، با تاکید بر اینکه «چیزی به‌عنوان کانال بشردوستانه یا مشابه آن را به رسمیت نمی‌شناسیم» گفت: «فارغ از اینکه همه تحریم‌ها را غیرقانونی می‌دانیم، در جریان هستید که تا به حال درباره تحریم‌های دارویی و مواد غذایی و کانالی که در این موارد تسهیل‌کننده آن است، بخواهند تبلیغ و سر وصدا کنند و به شدت در فضای مجازی به آن پرداخته شده و به نظر ما خیلی ارزش پرداختن هم ندارد.»


دروغ و پروپاگاندای آمریکا
پیش از پروپاگاندا پیرامون کانال سوئیس و ادعا درباره راه‌اندازی آن، صحبت از کانال اینستکس بود که قرار بود طرف اروپایی در قالب این کانال، در قبال خرید نفت از ایران، دارو و مواد اولیه غذایی به ما بدهد اما با وجود نزدیک به دو سال از آغاز گفت‌وگوها درباره راه‌اندازی آن، اروپایی‌ها هیچ قدمی در جهت عملیاتی ساختن آن برنداشته‌اند. در حقیقت فشار آمریکایی‌ها به متحدان اروپایی خود و عدم استقلال اروپایی‌ها، باعث زمین‌گیرشدن اینستکس شد.

با این حال، واشنگتن همزمان با مانع تراشی بر سر راه این کانال، کانال دیگری راه انداخت تا مستقیماً تحت نظارت خود باشد و به نوعی ایران را به سازوکار ایجادشده توسط خودش، وابسته کند و در عین حال بقیه راه‌ها جهت تمشیت امور دارویی و غذایی جمهوری اسلامی از حیز انتفاع ساقط شوند. به نوعی آمریکا قصد دارد با از دور خارج کردن مکانیسم‌های معطوف به اروپا، صرفاً خودش برگرده معاملات با ایران بنشیند و اجازه مانور بیشتر به ایران را ندهد و همزمان به افکار عمومی دنیا چنین وانمود کند که هیچ تحریم بشردوستانه‌ای علیه ایران وجود ندارد.

مانع‌تراشی آمریکایی‌ها بر سر کار سایر کانال‌ها، یکی از مباحث مطروحه در نامه روز گذشته ظریف، وزیر خارجه به گوترش، دبیرکل سازمان ملل بود. ظریف در بخشی از نامه خود نوشت: «آمریکا به‌خصوص از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ تاکنون، بار دیگر به اقدامات قهرآمیز یکجانبه متوسل شده و نه تنها تعهدات خود وفق برجام را انجام نداده، بلکه در مسیر اجرای تعهدات سایر اعضای برجام و دول عضو ملل متحد به‌طور اساسی مانع‌تراشی کرده است.»

ظریف روز 22‌اسفند‌98 نیز در نامه‌ای دیگر به گوترش با انتقاد از تحریم‌های بشردوستانه آمریکا علیه ایران با وجود ادعای کذب راه اندازی کانال سوئیس، تاکید کرده بود: «اکنون همان مقام آمریکایی [اشاره به اظهارات پمپئو که گفته بود: اگر ایران می‌خواهد مردمش گرسنه نمانند، به حرف آمریکا گوش کند] با بی‌شرمی تمام تا آنجا پیش رفته که علناً ارسال دارو برای مردم ایران را به گروگان خود گرفته و فروش دارو را به زیاده‌خواهی‌های غیرقانونی و نامربوط مشروط کرده است. چگونه ممکن است محرومیت مردم ایران از دارو و دسترسی به اطلاعات مربوط به درمان کرونا به نفع دنیا و دیگر ملت‌ها تمام شود.»

از سوی دیگر؛ یکی دیگر از کارکردهای منفی کانال بلااستفاده سوئیس، افشای نیازهای واقعی بازار دارویی ایران خواهد بود. به بیانی، آمریکایی‌ها می‌توانند با استخراج اطلاعات بازار دارویی ایران، اهرم‌های فشار خود علیه ایران را فعال‌تر کرده و با دریغ کردن نقاط هدف دارویی کشورمان، جمهوری اسلامی را تحت فشارهای فزاینده بیشتری قرار بدهند./1360/

منبع: فارس
ارسال نظرات