۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۶۵۲۲۹۸

مدیریت بحران یک زلزله واقعی می‌خواهد!

مدیریت بحران یک زلزله واقعی می‌خواهد!
با کوچک‌ترین زمین‌لرزه در تهران یا اطراف آن مسئولان به فکر کمبود‌ها، کار‌های عقب‌مانده و اقدامات انجام نشده می‌افتند؛ گویا پایتخت ۱۳ میلیونی با مساحت ۶۵۰ کیلومتر مربعی دارای برنامه مدون و مشخصی نیست و فقط مشکلات و مسائل آن بین مسئولان دست به دست می‌شود. شاید عبور از بحران حوادث غیر‌مترقبه با زلزله احتمالی پایتخت سر و سامان جدی بگیرد تا از بار نگرانی‌های پایتخت لرزان کاسته شود، وگرنه روز از نو و روزی از نو!
به گزارش خبرگزاري رسا، تاکنون حدود ۷۰ پس‌لرزه بعد از زلزله ۱/ ۵ ریشتری دماوند و اطراف پایتخت اتفاق افتاده‌است؛ زلزله‌ای که پایتخت‌نشینان و شهر‌های اطراف را به خیابان کشاند و حالا پس از چند روز هنوز دلهره وقوع زمین‌لرزه بزرگ به طور کامل از بین نرفته‌است. باز هم مسئولان شهری و متولیان مدیریت بحران با رسانه‌ای کردن کمبود‌ها و ناکار آمدی‌های خود داغ زلزله بزرگ احتمالی را تازه‌تر کردند.

در این خصوص در کنار بسیاری از اظهار نظر‌ها، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به کمبود دستگاه لرزه‌نگار در کشور گفت: کارشناسان هنوز به نتیجه جدی برای انتقال پایتخت نرسیده‌اند!

محسن هاشمی درباره وقوع زلزله در پایتخت اظهار داشت: گسل‌های تهران و اطراف آن فعال هستند و از دماوند تا هشتگرد این گسل‌ها دارای گستردگی بوده و حدود ۱۷ میلیون نفر جمعیت در منطقه‌ای با گسل‌های فعال حضور دارند. در منطقه‌ای که گسل‌های فراوان وجود دارد، تراکم‌پذیری زیاد است. پس از زلزله سال ۹۶ صحبت‌های زیادی در مورد پیشگیری از این حادثه در میان بخش‌های مختلف جامعه مطرح شد ولی متأسفانه با گذشت زمان این موضوع به فراموشی سپرده شد تا اینکه دوباره تهران دچار زمین لرزه شد.

۳ اصل مقابله با زلزله در پایتخت

به گفته رئیس شورای شهر تهران، بحران در تهران اگر بالای ۳۰۰ کشته داشته باشد، مسئولیت آن در اختیار شهرداری نیست و ستاد بحران کشور و وزارت کشور وارد عمل می‌شود؛ البته باید توجه داشت روز‌های اولیه بحران قطعاً دستگاه‌ها نمی‌توانند به صورت دقیق وارد عمل شوند و تا به خود آیند زمانی طول می‌کشد.

محسن هاشمی خاطر نشان کرد: حدود ۱۵ هزار هکتار بافت فرسوده از دماوند تا هشتگرد وجود دارد که حتی برخی معتقدند این بافت فرسوده به ۱۷ هزار هکتار هم می‌رسد؛ این در حالی است که سالانه تنها ۴۰۰ تا ۵۰۰ هکتار از این بافت فرسوده تغییر وضعیت می‌دهد و به نوعی اصلاح بافت برایش صورت می‌گیرد که سرعت در این مسئله بستگی به مردم و اختصاص وام به آن‌ها دارد؛ نوسازی بافت فرسوده سبب می‌شود که تحمل ساختمان‌ها در مقابل زلزله ۷ ریشتری بیشتر شود. این مسئله در برنامه نظام و دولت وجود دارد ولی سرعت آن کم بوده‌است.

آب تهران شبکه اضطراری ضد زلزله ندارد

رئیس شورای شهر تهران معتقد است در مبحث زیرساخت‌ها وظیفه همه دستگاه‌ها از جمله سازمان آب، برق و گاز، ایجاد شبکه اضطراری ضدزلزله است؛ آب تهران همچنان دچار مشکل است. هر محله باید یک مخزن آب قابل استفاده تا ۷۲ ساعت پس از حادثه را داشته باشد؛ لذا ایجاد شبکه‌های اضطراری در حوزه‌های مختلف از جمله برق، مخابرات و آب ضروری است، البته دستگاه‌ها اقداماتی را در این زمینه انجام داده‌اند، ولی سرعت عمل آن‌ها بالا نیست و دولت باید مداوم نظارت بر این اقدامات را دنبال کند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه باید فعالیت جدی برای پیشگیری از زمین‌لرزه داشته باشیم، گفت: در تهران کمبود دستگاه لرزه‌نگاری داریم. این دستگاه‌ها سبب می‌شود که با دقت بیشتری زمان و مکان زمین‌لرزه را شناسایی کرد. در کل کشور پیش از این فقط ۱۰۰ دستگاه لرزه‌نگار وجود داشت که اکنون به ۱۴۰ مورد رسیده در حالی که حداقل به ۵۰۰ مورد از این دستگاه‌ها نیاز داریم.

در پایتخت تنها ۱۰۳ سوله مدیریت بحران در ۱۳۱ ایستگاه آتش‌نشانی وجود دارد، در حالی که برای هر محله حداقل یک سوله و یک ایستگاه آتش‌نشانی نیاز است. تهران حدود ۳۵۰ محله دارد و تعداد سوله‌های بحران ایستگاه‌های آتش‌نشانی کافی نیست.

«تهران» شهری با مشکلات و چالش‌های فراوان

علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در شهر تهران با مجموعه‌ای از مشکلات در برابر حوادث طبیعی مواجهیم، گفت: برای تاب‌آور شدن شهر تهران باید یک برنامه درازمدت به تصویب مراجع بالادستی و خاص برسد و در نهایت به یک دستورالعمل جامع تبدیل شود. این دستورالعمل باید یک میثاق ملی باشد که با رفت و آمد شورا‌ها و تغییر دولت‌ها از لیست اقدامات دارای اولویت خارج نشود و به طور ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد.

باز هم با وقوع یک حادثه طبیعی، این بار زلزله، تکرار مکررات در کمبود‌ها و ناکارآمدی‌ها در حوزه مدیرت بحران خودنمایی کرد تا مشکلات نخ‌نما خود را نشان دهد. شاید فقط باید منتظر ماند تا زلزله احتمالی بیاید که فکر چاره‌ای اساسی برای مقابله و کاستن از خسارت‌های جانی و مالی انجام گیرد./1360/
ارسال نظرات