۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۶۵۲۳۴۲
آیت الله مصباح یزدی:

بلا‌ها و سختی‌ها نباید انسان را از عمل به تکلیف بازدارد

بلا‌ها و سختی‌ها نباید انسان را از عمل به تکلیف بازدارد
رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه بلاها نباید انسان را مشغول کند و سبب بازماندن از تکالیف شود، گفت: انسان در هیچ شرایطی نباید نسبت به اراده الهی شک و شبهه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که شرور و گرفتاری ها می تواند سبب تنبه انسان شود، گفت: انسان ها شرایط و ظرفیت های متفاوتی دارند از این رو خدا به آن ها فرصت می دهد تا تدریجا تنبه بیشتری پیدا کنند تا در نتیجه تضرع داشته باشند و به سوی خدا بازگردند.

وی افزود: این تضرع سبب تقرب انسان می شود چرا که نیاز خود را به خدا بهتر درک می کنند و زمینه بندگی بهتر فراهم می شود، قرآن می فرماید ارسال پیامبران همراه با بلایا بوده تا مردم برگردند و تضرع کنند، در واقع این گرفتاری ها نوعی محبت الهی برای تکامل ظرفیت سازی بیشتر انسان است اما گاهی انسان باز هم متوجه نمی شود و در تاریخ می بینیم که گروه هایی لج کردند و بیشتر به دنیا دل بستند و از خدا دور شدند چون دچار قساوت قلب شده بودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که هر اندازه ظرفیت تکامل انسان بیشتر باشد امتحانات سخت تر و پیچیده تری خواه شد، اظهار داشت: از سوی دیگر کسانی به دلیل این که دچار قساوت قلب شده اند هیچ امیدی برای اثر هدایت الهی در آن ها دیده نمی شود، وقتی کار به اینجا می رسد این افراد استحقاق مدد الهی را از دست می دهند و گاهی نه تنها استحقاق سعادت را ندارند بلکه سبب گمراهی دیگران نیز می شوند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی عذاب های مجازاتی نازل می شود، بخشی از شرور عالم مربوط به این عذاب ها می شود که می تواند جنبه شخصی، گروهی و عمومی داشته باشد؛ البته کسانی هم هستند که اگر مراتبی از سختی را تحمل کنند موجب هشدار آن ها می شود و سعی می کنند کمتر به سمت عصیان و گناه بروند، یعنی خود این گرفتاری می تواند خیر باشد تا انسان را هوشیار کند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که شرور جزء تدبیرات عالم و نظام احسن است، ابراز داشت: البته این موضوع بالاصالة نیست بلکه بالتبع و بالعرض قصد می شود، حال سؤال می شود وظیفه یک مؤمن عادی چیست؟ با توجه به نعمت هایی که خدا به انسان داده انسان حق ندارد آنها را از بین ببرد، اگر کاری کنیم که نعمت ها از بین برود یا تضعیف شود قطعا نامطلوب خواهد بود.

وی عنوان کرد: سوء استفاده از نعمت ها در عمل نیز کفران نعمت خواهد بود و عذاب الهی را در پی دارد، اصل مواجه شدن با نعمت های عالم این است که انسان آنها را بشناسد، شکر آن را به جا بیاورد و سبب تضییع آن برای خود و دیگران نشود.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت رضایت از تقدیر خاطرنشان کرد: راضی بودن به تقدیر الهی یکی از صفات پسندیده است که مراتبی دارد، گاهی انسان مثلا مریض می شود یا نعمتی را از دست می دهد اما این مسائل را به حساب خدا نمی گذارند و می گویند فلان میکروبی اثر کرده و مریض شده ام.

وی اضافه کرد: گاهی موضوعی به اندازه ای این مسأله برای افراد ناراحت کننده است که آرامش و خواب از آن ها گرفته می شود و دیگر حال هیچ کاری را برای نگرانی نخواهد داشت، اگر این مرتبه سبب ترک واجب و ارتکاب حرام شود ممنوع است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که بلاها نباید انسان را مشغول کند و سبب بازماندن از تکالیف شود، گفت: این اندازه از حساسیت ها مطلوب نیست؛ انسان در هیچ شرایطی نباید نسبت به اراده الهی شک و شبهه پیدا کرده و از تقدیر خدا گله داشته باشد.

وی افزود: بندگانی هم هستند که در بدترین شرایط ذره ای از محبت آن ها به خدا و رضایت به تقدیر الهی نمی کاهد، در احوالات حضرت سیدالشهدا(ع) آمده هرچه بلا و مصیبت سخت می شد ایشان با نشاط تر می شدند چرا که لقای محبوب را نزدیک تر می دیدند، ما نیز باید سعی کنیم که به انجام تکالیف اهتمام داشته باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اهتمام ویژه امام راحل به انجام تکالیف اظهار داشت: بود و نبود حوادث تأثیری در اراده ایشان نداشت و در هر حالی تنها به فکر این بودند که به وظیفه خود عمل کنند، باید تکلیف را بشناسیم و بدانیم که نگرانی ها سبب تغییر تکالیف نمی شود، حفظ نعمت ها برای جامعه واجب است و حق نداریم بگوییم حالا که ویروس کرونا آمده آب از سر گذشته است.

وی ادامه داد: در هر حالی باید به وظیفه خود عمل کنیم، در دل نیز باید سعی کنیم به آنچه که خدا مقدر فرموده راضی باشیم و هیچ گله ای از تقدیرات نکنیم ولو این که سبب نگرانی هایی شود، انسان باید بین تکلیف و رضایت قلبی را جمع کند که می تواند یکی از مشکل ترین کارها باشد.

نماینده خبرگان رهبری ابراز داشت: آیات و روایات می فرماید که باید تکلیف را هر چه بهتر بفهمیم و هوای نفس در تشخیص آن اثر نگذارد و خواست دیگران و زنده باد و مرده بادها تأثیرگذار نباشد، نباید تحت تأثیر عواطف ضد تکلیف قرار بگیریم، سعی در عمل به وظیفه، حفظ نعمت ها و جلوگیری از فسادها باید مورد توجه باشد.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
این جمله حضرت استاد بسیار قابل تامل است:
هر اندازه ظرفیت تکامل انسان بیشتر باشد امتحانات سخت تر و پیچیده تری خواهد شد.
2
0