۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۶۵۲۴۴۰

پیشنهاد یک ناشر برای تحریک تقاضا

پیشنهاد یک ناشر برای تحریک تقاضا
مدیر انتشارت کتابستان معرفت گفت: ارشاد می‌تواند با استفاده از زیرساخت‌های خود مانند طرح بهاره و تابستانه، تقاضای کتاب را در جامعه بالا ببرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد حقی، مدیر انتشارات کتابستان معرفت ضمن اشاره به اینکه بیماری کرونا باعث افت چشمگیر کتاب در سه ماهه گذشته شده، اظهار داشت: ماجرای کرونا به صنعت نشر ضربه زد، اوایل ابتلا و قرنطینه کاهش ۷۰ درصدی در بازار را شاهد بودیم، اکنون هم که با پروتکل‌هایی اجازه بازگشایی مراکز فروش و کتابفروشی‌ها داده شده، آمار نشان می‌دهد ۶۰ درصد گردش مالی معمول فروشگاهی را از دست داده‌ایم.

* چرا بودجه طرح بهاره با توجه به کرونا هنوز مانند سابق است؟

وی با بیان اینکه در این شرایط متولیان امری که تصمیم‌‌گیرنده هستند باید در اتخاذ تصمیمات شرایط کرونا را در نظر بگیرند، توضیح داد: طبق اعلام قرار است از نیمه ماه مبارک طرح بهاره کتاب اجرایی شود، اما با پرس و جویی که کردم متوجه شدم اعتبار طرح بهاره با افزایش اندکی، همان عدد و ارقام سابق است و گویا کرونایی در کشور وجود ندارد و گویا کتابفروشان و ناشران از این ویروس آسیب جدی ندیده‌اند! چرا اعتبارات متوازن با تضرر ناشران و متابفروشان نیست؟

* تخفیف‌ طرح‌های فصلی ارشاد افزایش یابد

حقی با تاکید بر اینکه اعلام شده طرح بهاره قرار است مانند گذشته اجرایی شود، یادآور شد: پیشنهاد عملیاتی من برای جبران بخش جدی از کسری که در ماه‌های گذشته گریبانگیر ناشران و کتابفروشان بوده، این است که طرح «بهاره» و «تابستانه» باید با افزایش نقدینگی نسبت به دوره‌ها و سنوات قبل اجرا شود، یعنی اولا امکان خرید مخاطب نسبت به طرح افزایش پیدا کند، دوم اینکه تخفیفی که برای مخاطب در نظر گرفته شده بیشتر شود، به این شکل که اگر تا پیش از این وزارت ارشاد ۲۰ درصد تخفیف می‌داد حالا آن را به ۳۵ درصد افزایش دهد، این مسئله به نوعی تحریک تقاضا است.

این ناشر با اشاره به اینکه ارشاد می‌تواند با استفاده از زیرساخت‌های خود مانند طرح بهاره و تابستانه کتاب، تقاضای کتاب را در جامعه بالا ببرد تا بخشی از ضرر ناشران و کتابفروشان جبران شود، ابراز داشت: در حال حاضر با کاهش جدی فروش مواجه هستیم، پس باید مخاطب نیازمند تحریک تقاضا شود، هرچند قاعده این نیست که ناشران اینگونه عمل کنند، اما در شرایط کرونایی این پیشنهاد را مطرح می‌کنیم؛ چرا که شرایط جدید است باید تدبیری جدید اندیشید.

مدیر کتابستان معرفت در بخش دیگر با بیان اینکه سابقه کار در این حوزه می‌گوید باید تخفیف‌ها را افزایش دهیم، تصریح کرد: با توجه به سابقه فعالیتم در حوزه نشر معتقدم افزایش تخفیف ۴۵ تا ۵۰ درصد ما را با افزایش ۵ برابری گردش مالی در فروشگاه‌های سطح کشور روبه‌رو می‌کند. یعنی در این مرحله ارشاد ۶ میلیارد بیش‌تر بودجه صرف می‌کند، اما در برابر آن ۴۰ میلیارد گردش مالی را تصاعدی بالا خواهد برد. این موضوع رونق جدی را به کتابفروشی‌ها وارد می‌کند. با توجه به اینکه تا چند روز دیگر طرح بهارانه آغاز خواهد شد باید هرچه سریعتر نسبت به این افزایش اقدام شود.

* ورود ارشاد با بودجه ۵ میلیاردی گردش مالی ناشران و کتابفروشان را ۵۰ میلیاردی می‌کند

وی در پایان گفت: ارشاد می‌تواند با استفاده از زیرساخت‌های خود مانند طرح بهاره و تابستانه کتاب، تقاضای کتاب را در جامعه بالا ببرد تا بخشی از ضرر ناشران و کتاب‌فروشان جبران کند. اگر ارشاد با افزایش یک بودجه پنج میلیاردی وارد گود شود، می‌تواند یک گردش مالی بالای ۵۰ میلیارد تومانی را رقم بزند./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات