۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۶۵۲۴۸۱
آیت الله سیدان مطرح کرد؛

ثمره حق مداری در کلام امام صادق

ثمره حق مداری در کلام امام صادق
آیت‌الله سیدان گفت: امام صادق(ع) فرمودند:«اگر کسی به حق تن بدهد در حالی که به ضرر اوست، خداوند برای او بهتر از آن را جبران می‌کند.»

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، آیت‌الله سیدجعفر سیدان،  در شانزدهمین جلسه تفسیر قرآن و بیان معارف وحیانی ماه مبارک رمضان که در فضای مجازی منتشر شد با اشاره به سوره عصر گفت: از صفات کسانی که زندگیشان از خسران به دور است و خیر به آن‌ها می‌رسد این است که آنان یکدیگر را به حق دعوت می‌کنند.

وی  با اشاره به اهمیت حق مداری در بیان روایات معصومین افزود: در ارتباط با حق در روایات تأکید شده که در گفتار و قضاوت طرفدار حق باشید گرچه حق به ضرر شما و نزدیکان شما باشد، انسان باید به حق تن بدهد گرچه این حق به ضرر اوست و برای او سخت است؛ امام صادق علیه السلام فرمودند اگر کسی به حق تن بدهد در حالی که به ضرر اوست، خداوند برای او بهتر از آن را جبران می‌کند.

آیت‌الله سیدان تصریح کرد: ابوذر گفت پیامبر مرا به هفت چیز سفارش کردند، یکی این که از جهت مالی به زیر دست خود نگاه کنند، البته در جنبه های علمی و معنوی توصیه شده که به بالاتر از خود نگاه کنیم بلکه سعی کنیم از آن‌ها سبقت بگیریم و انسان اگر به این تکامل برسد دنیا برای او ارزش نخواهد داشت.

مدرس حوزه علمیه خراسان با اشاره به توصیه های پیامبر اسلام به ابوذر ادامه داد: دیگر توصیه پیامبر این است انسان با فقرا خوش رفتاری کند، اساسا برخورد انسان با فقرا نباید حالت تحقیر داشته باشد؛ انسان باید مقید باشد به حق رفتار کند، انسان بعد از حق گفتن خوشحال است چرا که حرف و رفتار باطل نداشته است.

آیت‌الله سیدان با اشاره به اهمیت صله رحم افزود: پیامبر اکرم سفارش کردند که از سرزنش دیگران در راه حق ناراحت نشوید و باکی از گفتن حق نداشته باشید، یکی از صفات بارز امیرالمومنین علیه السلام این است که در راه خدا از هیچ چیز باکی نداشته است.

مدرس حوزه علمیه خراسان با تأکید بر توصیه های پیامبر در رابطه با حق اضافه کرد: پیامبر اکرم سفارش کردند که جمله «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» را زیاد تکرار کنید، هیچ حول و قوه مگر به اراده خداوند متعال نیست، بسیار مهم و ارزشمند است انسان تکیه کند به قوه‌ای که هیچ گونه عجز و ناتوانی ندارد، تکیه کنند به علمی که هیچ جهلی ندارد.

آیت‌الله سیدان با اشاره به حدیثی از رسول خدا(ص) گفت: راه رسیدن به معرفت حق، رسیدن به معرفت نفس و خودشناسی است، راه وفق پیدا کردن با حق مخالفت با نفس است و راه مرتبط شدن صحیح با حق فاصله گرفتن از نفس است، راه به یاد داشتن حق از نفس بیرون رفتن است، راه قرب به پروردگار دوری از نفس خود است و راه انس با حق، وحشت پیدا کردن از خود است؛ از خود خدا برای رسیدن به همه این‌ها کمک بگیرید./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات