۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۶۵۲۵۴۷
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

محاسبه نفس از مراحل سیر و سلوک در اکتساب فضائل و اجتناب از رذائل است

محاسبه نفس از مراحل سیر و سلوک در اکتساب فضائل و اجتناب از رذائل است
تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه شب قدر، شب توبه و استغفار است، گفت: محاسبه نفس از مراحل سیر و سلوک در اکتساب فضائل و اجتناب از رذائل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه، در نخستین شب از لیالی قدر که بدون حضور مستمع در مصلای تهران برگزار شد، گفت: انسان با محاسبه و مراقبت از نفس می‌تواند در زمره دوستداران و محبان اهل‌بیت(ع) قرار گیرد.

وی بابیان اینکه اصل دعا بر پایه استغفار بنا شده است، ادامه داد: انسان با محاسبه نفس می‌تواند به عیوب خود پی برده و از وجود آن استغفار کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان بابیان اینکه مؤمنان حقیقی همیشه آماده شنیدن موعظه هستند و انتقاد را خیری از جانب خداوند می‌دانند، اظهار داشت: جامعه‌ای که فرهنگ توبه و استغفار نداشته باشد آن جامعه حیات ندارد.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با تأکید بر اینکه انسان نباید از موعظه ناراحت شود، ابراز کرد: کسانی که از موعظه و دعوت به تقوا ناراحت می‌شوند در زمره مؤمنان قرار نمی‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه استغفار حال درونی انسان را متحول می‌کند، گفت: انسانی که اهل استغفار است و سعی می‌کند نقایص خود را جبران کند می‌تواند به درجات کمالیه دست یابد. طبق صریح روایات؛ انسان باید در خفا و نزد پروردگار به عیوب خود اعتراف کند، همچنین انسان باید از برکات سحر برای بخشش گناهان استفاده و از خداوند درخواست عفو داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه شب قدر بهترین فرصت برای توبه و استغفار است، اظهار داشت: در شب قدر با استغفار و توبه خود را از آتش دوزخ نجات دهیم. انسان اگر به عیوب خود پی ببرد و از وجود آن ناراحت شود خداوند برای رهایی از آن عیوب انسان را راهنمایی می‌کند.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با اشاره به اینکه خداوند رحیم مطلق است و انسان باید به رحمت الهی اعتماد داشته باشد، گفت: شب قدر بهترین فرصت برای طلب عفو و بخشش است و این طلب عفو و بخشش از خداوند متعال باید همراه با توبه و استغفار واقعی بدون بازگشت همراه باشد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات