۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۶۵۲۸۰۴
شمایی از توحید علوی؛

رسالت حوزه و روحانیت و حکومت در شناخت و شناساندن امیرالمومنین

رسالت حوزه و روحانیت و حکومت در شناخت و شناساندن امیرالمومنین
ابن ابى الحدید می‌نویسد: على (علیه السلام) شجاعى بود که نام گذشتگان را محو کرد و محلى براى آیندگان باقى نگذاشت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت، حجت الاسلام محمدجواد حیدری، در ایام شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام پیرامون شمه ای از توحید آن امام مطلبی به رشته تحریر درآورده که تقدیم حضور خوانندگان محترم می شود.

در تاریخ آمده است هنگامى كه حضرت على(عليه السلام) را كشان كشان براى بيعت به مسجد مى بردند، مردى يهودى كه آن وضع و حال را ديد بى اختيار لب به تهليل گشود(تهليل در لغت عرب يعنى لااله الاالله گفتن) و مسلمان شد.

وقتى سبب مسلمان شدنش را پرسيدند گفت: من اين شخص على (عليه السلام) را مى شناسم. او همان كسى [هست] كه وقتى در ميدانهاى جنگ ظاهر مى شد دل رزمجويان را ذوب مى كرد و لرزه بر اندامشان مى افكند. او همان كسى است كه قلعه هاى مستحكم خيبر را گشود و در آهنين آن را كه بوسيله چهل مرد باز و بسته مى شد با يك تكان از جا كند و به زمين انداخت.

اما حالا در برابر جنجال يك مشت آشوبگر هرزه سكوت كرده است و اين سكوت خالى از حكمت نيست. سكوت او براى حفظ دين اوست و اگر اين دين حقيقت و باطن نداشت او در برابر اين اهانتها صبر و تحمل نمى كرد. براى اين حق بودن اسلام بر من ثابت شد و من مسلمان شدم.

ابن ابى الحديد مى نويسد: على (عليه السلام) شجاعى بود كه نام گذشتگان را محو كرد و محلى براى آيندگان باقى نگذاشت.

در قوت ساعد و نيروى بازو، نظيرى نداشت و يك ضربت او براى قوى ترين شجاعان مرگ و هلاكت را پيش مى آورد، چنانكه هيچ مبارزى از دست او جان سالم بدر نبرد و هيچ ضربه اى با شمشير خود نزد، كه احتياج به ضربه دوم داشته باشد. و در ليلة الهرير (يكى از شبهاى جنگ صفين ) شماره تكبيراتش به 523 رسيد و معلوم شد كه 523 نفر از ابطال نامى را در آن شب به ديار عدم فرستاده است.

رسالت مهم حوزه وروحانیت و حکومت اسلامی شناخت و شناساندن و تببین شخصیت ربانی امیرالمومنین علیه السلام و عمل به سیره عملی اوست.

مادر این عرصه کارنامه قابل قبولی نداریم زیرا کارنامه ما وقتی قابل قبول است که سرابی از آن عظمت وشکوه توحید واخلاق و شخصیت حضرت در جامعه و کارگزاران ودولت مردان دیده شود.

شخص علی بن ابیطالب و وجود علی بن ابیطالب(ع) معجزه رسول‌الله است؛ همان‌گونه که عصا برای موسی و زنده کردن مردگان برای عیسی بن مریم معجزه است. در منابع اهل سنت نقل شده که حضرت علی(ع) فرموده‌اند بدون هیچ استثنایی هر آیه‌ای نازل می‌شده پیامبر(ص) مرا فرامی‌خواندند، می‌گفتند و می‌نوشتم و آیه را به من می‌گفتند دعا می‌فرمودند که من فراموش نکنم و من نیز فراموش نکردم که این تعبیر را هیچ صحابی ادعا نکرده و درباره هیچ صحابی وجود ندارد.

ابن ابی الحدید می‌گوید: شما هر چیزی را که فکر کنید در جهان اسلام و تمدن اسلامی ریشه‌اش در شخصیت و حقیقت گستری علی بن ابیطالب(ع) است.

رسالت حوزه و روحانیت تبیین به هنگام توحید و آموزش عقاید و آموزه های اسلام است نهج البلاغه و صحیفه سجادیه واثار واحادیث اهل بیت علیهم السلام مانند قرآن بی نظیر و قابل احدی است پاسخ حضرت به پرسش ها و شبهات رسا و گویا و جامه و به روز و منحصر به فرد است اکنون نمونه ای از متن مناظره زیبای امیرالمومنین علیه السلام با یک آتئیست در 1400 سال پیش  را نقل می کنم تا برهان ادعای فوق را بیابید.

اگر کافرا، آتئیست‌ها و #خداناباور ها و بی دین ها با امیرالمومنین  علیه السلام درباره خدا گفتگو می کردن، اون حضرت چی جواب می دادن؟ سوال از این که خدا چه شکلیه.. کجاست؟ .. از کجا اومده.. از چی درست شده.. قبل خدا چی بوده؟‌ و ...

گفتگوی زیر یک گفتگوی فرضی نیست. متن یک روایته که بر اساس آن امیرالمومنین علیه السلام در یک گفتگو با یک نفر کافر به این سوالات جواب می دهند:

امروز هم برای برخی این پرسش ها مطرح است.

خداناباور: در چه سال و تاريخى خدايت به وجود آمد؟

امیرالمومنین علیه السلام: خداوند وجود داشته قبل از به وجود آمدن زمان و تاريخ و هرچيزى كه وجود داشته.

خداناباور: چه طور مي‌شود؟! هرچيزى كه به وجود آمده يا قبلش چيزى بوده كه از او به وجود آمده، يا تبديل شده!

امام على علیه السلام: قبل از عدد ٣ چه عددى است؟

خداناباور: ٢

امیرالمومنین علیه السلام: قبل از عدد ٢ چه عددي است؟

خداناباور: ١

امیرالمومنین علیه السلام: و قبل از عدد ١؟

خداناباور: هيچ

امام على علیه السلام: چطور می شود عدد يك  كه بعدش اعداد بسیاری هست قبل نداشته باشد ولی قبل از خداوند كه خود احد و واحد حقيقى است نمي شود چيزى نباشد؟

خداناباور: خدايت كجاست و كدام جهت قرار گرفته؟!

امام على علیه السلام: همه جا حضور دارد و بر همه چيز مشرف است.

خداناباور: چطور ممكن است كه همه جا باشى و همه جهت اشراف داشته باشى؟!

امام على علیه السلام:

اگر شما در مكانى  تاريك خوابيده باشيد صبح كه بيدار شويد روشنايي را از كدام طرف و كجا مي بینيد؟

خداناباور: همه جا و از همه طرف

امام على علیه السلام: پس چگونه خدايى كه خود نور سماوات و ارض است نمي شود همه جا باشد؟

خداناباور: پس جنس خدا از نور است اما نور از خورشيد است خدايت از چيستي؟!

چطور ميشود از چيزى نباشى همه جا هم باشى قدرت هم داشته باشى؟!

امام على علیه السلام: خداوند خودش خالق خورشيد و نور است ايا شما قدرت طوفان و باد را نديده أيد؟ باد از چيست كه نه ديده مي شود نه از چيزى است،در حالى كه قدرتمند است؟ خداوند خود خالق باد است.

خداناباور: خدايت را برايمان توصيف كن.از چه درست شده؟

ايا مثل آهن سخت است؟

يا مثل آب روان؟

و يا از گاز است و مثل دود و بخار است؟!

امام على علیه السلام:

ايا تا به حال كنار مريضى در حال مرگ بوده ايد و با او حرف زده ايد؟

خداناباور: آرى بوده ايم وحرف زده ايم.

امام على علیه السلام:  آيا بعداز مردنش هم با او حرف زديد؟

خداناباور: نه چطور حرف بزنيم در حالى كه او مرده؟!

امام على علیه السلام: فرق بين مردن و زنده بودن چه بود كه قادر به تكلم و حركت نبود؟

خداناباور: روح، روح از بدنش خارج شد.

امام فرمود شما آنجا بوديد و مي گوييد كه #روح از بدنش خارج شد و مُرد.

حال آن روح را كه جلو چشم شما خارج شده برايم توصيف كنيد از چه جنس و چگونه بود؟!

خداناباوران: همه سكوت كردند.

امام على علیه السلام: شما قدرت توصيف روحى كه جلو چشم‌تان از بدن مخلوق خدا بيرون آمده را نداريد؛ چطور قادر به درك  ذات أقدس احديت و خداى خالق روح هستيد؟

برگرفته از کلام و احادیث مولی المتقیان علی (ع)/202/829/ف

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات