۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۶۵۳۰۳۱
پنتاگون:

در اقیانوس آرام حریف چین نخواهیم شد

در اقیانوس آرام حریف چین نخواهیم شد
مقامات پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا هشدار می‌دهند که، در هرگونه نبرد احتمالی بین نیرو‌های آمریکا و چین در اقیانوس آرام، ارتش آمریکا بازنده خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، روزنامه کیهان نوشت: تنش‌ها بین چین و آمریکا در هر سه سطح سیاسی، نظامی و اقتصادی رو به افزایش است. در سطح سیاسی ترامپ چین را مقصر شیوع کرونا در آمریکا عنوان و تهدید کرده ممکن است روابطش با این کشور را قطع کند. در حوزه اقتصادی نیز آمریکا روز جمعه اعلام کردقصد دارد مسیر جهانی تأمین تجهیزات الکترونیکی برای شرکت مخابراتی «هوواوی» را مسدود کند. از سوی دیگر خبرها از خروج شرکت‌های آمریکایی از چین حکایت دارد طوری که دولت‌اندونزی قصد دارد بخشی از خاک کشورش را به منظور گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی خارج شده از چین اختصاص دهد. در حوزه نظامی نیز پنتاگون به شدت از افزایش توانایی‌های نظامی چین به وحشت افتاده است. به نوشته روزنامه «دیلی میل» مقامات پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در تحلیل رزمایش این کشور گفته‌اند که آمریکا برابر چین آسیب پذیر است و هرگونه حمله‌ای به آمریکا موجب خسارت قابل توجهی می‌شود. یک ارزیابی پنتاگون  برای سال 2030 این بود که در برهه‌ای که چین به زیردریایی‌های رزمی و ناوهای هواپیمابر و ناوشکن‌های جدید  در سال 2030 مجهز شود، آنگاه آمریکا به طور کامل مغلوب ارتش چین می‌شود.
به گفته کارشناسان پنتاگون، این تهدیدها اینک فوری‌تر از سال 2030 است طوری که  پایگاه‌های آمریکا تحت فرماندهی این کشور در منطقه اقیانوس آرام اینک در خطر هستند، زیرا چین توان موشکی برد متوسط خود را تقویت کرده است. در این بین وضعیت جزیره گوام که میزبان سه پایگاه آمریکاست نیز، به شدت مایه نگرانی است.
نمی توانیم از تایوان دفاع کنیم
 یک مقام پنتاگون در این باره گفته، چین مجهز به موشک‌های برد بلند ضد کشتی و ابرفراصوت است که سرعت آنها پنج برابر سرعت موشک‌های معمولی است. به گفته مقامات پنتاگون در صورت حمله چین به تایوان، آمریکا قادر به دفاع از آن نیست و تایوان نیز بی‌ثبات‌ترین موضوع بین چین و آمریکاست. «بانی گلاسر» مدیر «بخش قدرت چین» در «اندیشکده مطالعات راهبردی» آمریکا در این باره گفته، در پنتاگون،  وزارت خارجه و کاخ سفید، چین به عنوان بزرگترین تهدید نگریسته می‌شود و ما در موضع به شدت منفعلانه قرار داریم. این در حالی است که تصاویر ماهواره‌ای انتشار یافته، از استقرار هواپیماهای هشدار سریع و ضد زیر دریایی ارتش چین در منطقه با توجه به آرایش نظامی آمریکا در منطقه حکایت دارد. به نوشته وبگاه «دیفنس ایرو اسپیس» این اقدام چین در بحبوحه افزایش فعالیت‌های نظامی آمریکا صورت گرفته است. یک کارشناس چینی نیز با‌اشاره به این موضوع گفته « پکن حق استقرار جنگ افزارهای دفاعی با توجه به تهدیدهای فرا رو را داراست»./878/

ارسال نظرات