۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۶۵۲۲۹۴

امریکا قطعنامه «تعلیق جنگ» را سد کرد

امریکا قطعنامه «تعلیق جنگ» را سد کرد
۱۵ عضو دائم و چرخشی شورای امنیت دو ماه کامل روی قطعنامه‌ای کار و آن را آماده کردند که برای کمک به مقابله با بحران کرونا در جهان، خواستار معلق شدن چرخه خشونت و جنگ به مدت سه ماه می‌شود، ولی امریکا جمعه شب در دقیقه ۹۰ رأی‌گیری، صرفاً با استناد به اینکه بخشی از زبان قطعنامه را چینی‌ها در حمایت از سازمان جهانی بهداشت تهیه کرده‌اند، جلوی تصویب آن را گرفت.
به گزارش خبرگزاري رسا، نماینده امریکا در شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب بدون ذکر دلیل به خبرگزاری فرانسه گفت که نمی‌تواند از قطعنامه‌ای که خواستار «توقف بشردوستانه» ۹۰ روزه جنگ و خشونت در سراسر جهان شده، حمایت کند‌: «ایالات متحده نمی‌تواند از پیش‌نویس فعلی حمایت کند.» امریکا تا آخرین لحظات از این قطعنامه حمایت می‌کرد، ولی جمعه شب در آخرین لحظه، حمایت خود را از تصویب آن پس گرفت و البته ادعا کرد که چین جلوی برخی اصلاحات پیشنهادی در متن را گرفته است. جزئیات بیشتری از زبان مقام‌های امریکایی درباره دلیل مخالفت‌شان بیان نشده، ولی دیپلمات‌ها گفته‌اند جنگ لفظی هفته‌های اخیر میان امریکا و چین بر سر کرونا، دلیل اصلی مخالفت امریکا بوده است.
 
بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، امریکا پیش‌تر هم تهدید کرده بود که اگر در این قطعنامه اشاره آشکار و مستقیمی به سازمان بهداشت جهانی شود، این قطعنامه را وتو خواهد کرد و در مقابل، چین هم تهدید کرده بود اگر نام سازمان جهانی بهداشت در قطعنامه نباشد، آن را وتو می‌کند. البته چشم‌بادامی‌ها در نهایت پذیرفتند که نام سازمان جهانی بهداشت مستقیم در قطعنامه ذکر نشود، ولی منابع خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که امریکا بعد از موافقت اولیه با قطعنامه، موافقتش را پس گرفت.
 
دونالد ترامپ سازمان جهانی بهداشت را به «چین‌محوری» و سر هم‌بندی واکنش‌ها به شیوع کووید۱۹ متهم کرده و گفته که کمک‌های مالی خود را به آن متوقف می‌کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از دو ماه پیش دنبال تصویب قطعنامه معلق شدن جنگ و خشونت در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعلام آتش‌بس و پایان دادن موقتی به خشونت‌ها بود و پیش‌نویس آن هم از سوی فرانسه و تونس آماده شد و ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت بر سر بند‌های آن مذاکره کردند. سون یورگنسون، رئیس کنونی شورای امنیت سازمان ملل پیش از این به خبرنگاران گفته بود که مذاکرات بر سر این قطعنامه از آوریل مسکوت مانده است، زیرا دو کشور عضو شورای امنیت روی آن توافق ندارند.

تلاش برای متقاعد کردن واشنگتن

یک سفیر عضو شورای امنیت سازمان ملل که نام او فاش نشده به نیوز ۲۴ گفته که تغییر نظر امریکا در مورد این قطعنامه «خبر خیلی خیلی بدی برای سازمان ملل، شورای امنیت و چندجانبه‌گرایی است.»‌نیکلاس دی ریویر، سفیر فرانسه در شورای امنیت نیز به خبرگزاری فرانسه گفته که مایل است «البته اگر فضایی وجود داشته باشد، تلاش‌ها برای دستیابی به توافق ادامه پیدا کند.» همچنین «کیس کبتانی» سفیر تونس گفته که بحث‌ها برای اینکه «امریکایی‌ها را متقاعد کنیم» ادامه دارد. این قطعنامه در حالی به دلیل مخالفت امریکا معلق ماند که یک ویدئوکنفرانس از روز جمعه به میزبانی استونی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در حال برگزار شدن است که ۵۰ وزیر در سراسر جهان در آن حضور دارند. استونی رئیس چرخشی شورای امنیت سازمان ملل است. این نشست، شاهد درگیری لفظی میان روسیه و برخی کشور‌های اروپایی، درخواست مبارزه هماهنگ با بیماری کووید ۱۹ و هشدار‌هایی درباره لزوم جلوگیری از رشد بذر‌های جنگ تازه جهانی بود. جوزف بورل نیز با اشاره به بحران کرونا هشدار داد: این بحران از توانایی بالقوه تعمیق درگیری‌های کنونی و ایجاد تنش‌های تازه ژئوپلتیک برخوردار است. وی افزود گذشته از چالش‌های کنونی و فوری برای بهداشت همگانی، میلیون‌ها تن در سراسر جهان هنوز به علت بدرفتاری‌های نژادی یا مذهبی، درگیری‌ها و خشونت‌ها، آواره و بی‌خانمان شده‌اند.

سندرز: این بدترین دوره امریکاست

سناتور برنی سندرز گفته که امریکا احتمالاً با بد‌ترین لحظه از زمان «جنگ‌های داخلی» روبه‌رو است. به گزارش ایسنا، برنی سندرز، سناتور مستقل از ایالت ورمونت امریکا جمعه به ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: شاید ما در بد‌ترین لحظه تاریخ امریکا از زمان جنگ داخلی باشیم. ما در لحظه بسیار وحشتناکی به سر می‌بریم. او ادامه داد: مردم به گونه‌ای لطمه می‌بینند که ما هرگز در طول حیات خودمان ندیده‌ایم و ما برای توقف این فرایند هم شخصی را داریم که به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده بسیار غیرمسئولانه رفتار می‌کند و اصلاً واقعیت کنونی را درک نمی‌کند و این واقعاً دردآور است. سندرز گفت: دولت امریکا باید تضمین پرداخت حقوق کارگران و پرداخت ماهانه ۲ هزار دلار در ماه به امریکایی‌ها را در اولویت قرار دهد تا بدین ترتیب از تبعات فشار‌های اقتصادی ناشی از این ویروس بکاهد./1360/
ارسال نظرات