۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
کد خبر: ۶۵۳۳۱۵
یادداشت؛

حمایت از مظلوم غیر مسلمان نیز جزء وظایف مؤمنین است

حمایت از مظلوم غیر مسلمان نیز جزء وظایف مؤمنین است
بحث کمک به مظلوم صرفا به مسلمانان خلاصه نشده و در فرهنگ اسلامی حتی حمایت از ستمدیده غیرمسلمان نیز جزو وظایف ما است. امیرالمؤمنین برای دفاع از مظلوم، شرط اسلام را نگذاشته است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،‌ برخی کارهای خوب یا بد ذاتا در فطرت و حتی در تمامی ادیان و مسلک ها دارای نقطه مشترک است. بر فرض مثال دروغ، خیانت، ظلم کردن و مانند اینها مفاهیم یکسانی هستند که تمامی انسان هایی که نفس سلیم دارند خود را موظف به ترک بدی و یا انجام خوبی می کنند؛ اما هستند انسان هایی که حتی بر فطرت خود نیز لگام زده و حیوانات بر آنان برتری دارد.

حال که به ادیان مراجعه می کنیم خوبی ها و بدی ها چهره ای رسمی و دقیق تر به خود می گیرند و راه گسترش و یا منع آن واضح و مشخص می گردد. حمایت و پشتیبانی از شخص ستمدیده یکی از همین برنامه هاست. برنامه ای بس مهم و حساس که در طول تاریخ اسلام زیاد به چشم خورده است.

این بدی و ظلم یکی از بدی هایی است که اسلام برای آن حد جاری کرده و نسبت به آن اهل تساهل نیست. در قرآن کریم به این اصل اشاره شده است و آن را تکلیفی بر گردن مومنان می داند. در سوره مبارکه نساء آیه شریفه 75 می فرماید: چرا در راه خدا، و (در راه) مردان و زنان و کودکانی که (به دست ستمگران) تضعیف شده‌اند، پیکار نمی‌کنید؟! همان افراد (ستمدیده‌ای) که می‌گویند: «پروردگارا! ما را از این شهر (مکه)، که اهلش ستمگرند، بیرون ببر! و از طرف خود، برای ما سرپرستی قرار ده! و از جانب خود، یار و یاوری برای ما تعیین فرما!

کمک به ستمدیده و حمایت از آن نه فقط در زندگی افراد بلکه در شیوه حکومتی نیز حائز توجه است. به طوری که آن را در سیره اهل بیت علیهم السلام به روشنی می بینیم. امیرالمومنین علیه السلام در نامه خود به مالک اشتر می فرماید:‌«مقداری از وقت خود را در اختیار نیازمندان، ضعیفان و محرومان قرار بده و درهای «دارالاماره » را باز بگذار، تا مردم آزادانه و بدون موانع نزد تو بیایند و مشکلات خود را با تو در میان بگذارند تا خود به کارها و گرفتاری های ایشان رسیدگی نمایی؛ چرا که من بارها از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که می فرمود: «امتی که حق ضعیفان را از زورمندان با صراحت و بدون خوف و ترس نگیرد، هرگز پاک نمی شود و روی سعادت را نمی بیند.

علی (علیه السلام) در حمایت با قاطعیت فریاد می زد: «ناتوان ستمدیده در نظر من، عزیز است تا حقش را بگیرم و زورمند ستمگر نزد من، حقیر و ضعیف است تا حق دیگران را از او بستانم. ما در برابر فرمان خدا راضی و در مقابل امر او تسلیم هستیم».

یکی از مهمترین مسائل امروز اسلام دفاع از مظلومیت مسلمانانی است که سالیان زیادی است زیر یوق مستکبرین هستند و جالب تر از آن که عده ای مسلمان نما نیز خود را خرج حمایت از آنان نمی کنند. کشورهای مترجع عرب هرجا پای منفعت آید اسلام که هیچ حتی نژاد خود را نیز می فروشند.

امروزه مساله فلسطین به نقطه حساس خود رسیده و برای اینکه بدانیم وظیفه ما در این وضعیت چیست راه روشن قرآن کریم و سیره اهل بیت علیهم السلام و آرمان های بلند انقلاب اسلامی که زاییده همین راه است در جلوی چشم ما است.

رهبرمعظم انقلاب درباره حمایت از مظلوم و لزوم آن می گویند:‌ «ما با دشمنان، با استکبار سرِ آشتی نداریم و با برادران مسلمان بنای بر دشمنی و عداوت نداریم؛ بنای بر دوستی و رفاقت و برادری داریم؛ چون معتقدیم باید اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ و رُحَماءُ بَینَهُم بود؛ این درس امام بزرگوار ما است؛ این خط مسلّم جمهوری اسلامی است.

ما در حمایت از مظلوم نگاه به مذهب طرف مقابل نمی کنیم؛ و نکردیم؛ خطّ امام بزرگوار این بود. امام همان رفتاری را که با مقاومت شیعه در لبنان داشت، همان رفتار را با مقاومت سنّی در فلسطین [هم‌] داشت؛ بدون هیچ تفاوتی. ما همان حمایتی را که از برادران‌مان در لبنان کردیم، از برادران‌مان در غزّه [هم‌] کردیم؛ بدون هیچ تفاوتی. آنها سنّی بودند، اینها شیعه‌اند. مسئله برای ما، دفاع از هویّت اسلامی است، حمایت از مظلوم است.»

از جمله عوامل پذیرش حکومت و خلافت، عهد و پیمانی را معرفی می‌کند که خداوند از علما و دانشمندان گرفته است که نباید در برابر ظلم ظالمان و مظلومیت ستمدیدگان، سکوت و بی تفاوتی اختیار کنند: «سوگند به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید! اگر حضور فراوان بیعت کنندگان نبود و یاران، حجّت را بر من تمام نمی‌کردند و اگر خدا از علما پیمان نگرفته بود که در برابر شکم بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان، سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهانش انداخته، رهایش می‌ساختم و آخرش را به کاسه اول آن، سیراب می‌کردم، آنگاه می‌دیدید که دنیای شما نزد من از آب بینی بزغاله‌ای، بی ارزش تر است.»

کمک به ستمدیده و جلوگیری از ظلم ظالم علیه او، قالب های زیادی دارد. شاید حضور فیزیکی ما در فلسطین و یمن امکان پذیر نباشد؛ اما راه های مختلفی می تواند کمک های مادی و معنوی را به آن ها برساند. استفاده از فضای مجازی و فعالیت های ضداستکباری و نشر حقائق و حمله به مواضع اعتقادی و سیاسی آنان از جمله کمک به مظلوم است.

در این برهه نمی توان گفت که ما نمی توانیم کمک کنیم بلکه به وجود برکت انقلاب اسلامی و به تبع آن بیداری جهان اسلام از هر راهی می توان به مسلمانان مظلوم یاری رساند. حضرت آقا درباره وظیفه مندی مسلمانان در این باره گفتند: ما هر مقداری که بتوانیم از مظلوم حمایت می کنیم و هر مقداری که توانایی‌های ما و وسع ما باشد وظیفه‌ ما است.

بحث کمک به مظلوم صرفا به مسلمانان خلاصه نشده و در فرهنگ اسلامی حتی حمایت از ستمدیده غیرمسلمان نیز جزو وظایف ما است. رهبرمعظم انقلاب اسلامی با اشاره به این موضوع در بیانات متعدد خود درباره رویکرد امیرمومنان علیه السلام گفتند: برای امیرالمؤمنین اجرای عدالت و دفاع از مظلوم و سرسختی با ظالم ـ هرکه می‌خواهد، باشد؛ یعنی ظالم، هر که باشد و مظلوم، هر که باشد ـ مهم بود. امیرالمؤمنین برای دفاع از مظلوم، شرط اسلام را نگذاشته است. آن امیرالمؤمنینِ پایبند به اسلام، آن مؤمن درجه‌ یک، آن بزرگترین سردار فتوحات اسلامی، برای این‌که از مظلوم دفاع کند، شرط مسلمانی را قرار نداده است.

عدالت، مردم‌سالارى، استقلال، دفاع از حقوق ملت در همه‌ زمینه‌ها، دفاع از حقوق مسلمانان عالم، دفاع از هر مظلومى در هر نقطه‌ عالم؛ اینها جزو اصول ما است.

امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند: «هیچ مؤمنی نیست که دست از یاری برادرش بردارد، در حالی که قدرت و توانایی یاری کردن را دارد، الاّ این که خداوند در دنیا و آخرت دست از یاری او خواهد کشید.»

قرآن کریم عاقبت شیرین پیروزی بر ظالم را نوید داده و فرموده است که خداوند هیچ وقت از وعده اش تخلف نمی کند. نه تنها پیروزی بر ظلم بلکه استقرار در زمین و حمایت خداوند از آنان نوید داده است.

در سوره مبارکه ابراهیم خداوند می فرماید:‌ کافران به پیامبران خود گفتند: «ما قطعاً شما را از سرزمین خود بیرون خواهیم کرد، مگر اینکه به آیین ما بازگردید!» در این حال، پروردگارشان به آنها وحی فرستاد که: «ما ظالمان را هلاک می‌کنیم! و شما را بعد از آنان در زمین سکوت خواهیم داد، این (موفقیّت)، برای کسی است که از مقام (عدالت) من بترسد؛ و از عذاب (من) بیمناک باشد!» و (از خدا) فتح و پیروزی خواستند (و البته فتح و فیروزی بر حسب وعده ما نصیب رسولان خداست) و نصیب هر ستمگر جبار هلاکت و حرمان است.

در پایان باید گفت وعده های الهی تخلف ناپذیر بوده و ان شاءالله در آینده ای نزدیک، بنا به فرموده رهبرمعظم انقلاب اسلامی که فتح قدس خرمشهر دیگر است، به وقوع خواهد پیوست و نام رژیم جعلی اسرائیل فقط در موزه ها آن هم برای عبرت باقی خواهد ماند./829/ی703/ف

محمدمهدی مرادی

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات