۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۶۵۳۷۸۱
حجت الاسلام والمسلمین عالی تبیین کرد؛

جایگاه نیت در تامین سعادت اخروی انسان

جایگاه نیت در تامین سعادت اخروی انسان
استاد حوزه علمیه به تبیین جایگاه نیت در تامین سعادت اخروی انسان پرداخت و گفت: انسان در همه افعال باید نیت الهی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در پخش زنده تلویزیونی برنامه عطر رمضان که در امامزاده عبدالله(ع) برگزار شد، گفت: یکی از اتفاقاتی که در درون و باطن مؤمن باید رخ دهد این است که نسبت به همه امور پیرامونی خود و کارهایی که در زندگی انجام می‌دهد، نیت داشته باشد.

وی افزود: همه انسان‌ها در ظاهر به هم شبیه هستند و نقطه تفاوت و تمایز آنان در شاکله و باطن آنان است؛ برای مثال باطن امیرمومنان علی(ع) باطنی بهشتی است درحالی‌که باطن یزید باطنی دوزخی و جهنمی محسوب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه نیت، باطل و شاکله درونی انسان را می‌سازد، عنوان کرد: اگر انسان می‌خواهد دستاوردهای ماه مبارک رمضان را حفظ کند و همچنان مراقبت نفس داشته باشد نیازمند آن است که در امر نیت تمرینی مستمر داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه انسان می‌تواند نتایج بسیار بزرگ و بلندی را از نیاتش کسب کند، اظهار داشت: انسان در این تمرین باید به‌وفور و صعود نیت توجه کند، امام سجاد(ع) می‌فرمایند: خدایا نیت مرا وافر کن و آن را بالا ببر.

وی درباره وفور نیت، گفت: انسان در همه افعال باید نیت داشته باشد و سعی کند سطح کارهایی که انجام می‌دهد غریزی نباشد و در همه کارها انگیزه الهی داشته باشد؛ امام صادق(ع) فرمودند: اگر کسی شب‌ هنگام خواب نیت کند که سحر برای عبادت بلند خواهد شد نفس‌های او تا وقت سحر عبادت محسوب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: گاهی اوقات یک فکر و یک نیت می‌تواند سرنوشت و تقدیر انسان را دگرگون کرده و او را سعادتمند کند.

استاد حوزه علمیه در خصوص صعود نیت، عنوان کرد: انسان باید سعی کند همه کارهایش را برای آخرت و کسب رضایت الهی انجام دهد با این نیت است که نیات انسان صعود کرده و او را عاقبت بخیر می کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات